Jarná konferencia ITAPA bola tento rok venovaná umelej inteligencii a konala sa pod záštitou predsedu parlamentu Petra Pellegriniho v Zimnej jazdiarni Bratislavského hradu.
Na tlačovej konferencii sme sa priamo predsedu parlamentu pýtali, ako to reálne s umelou inteligenciou na Slovensku je. Je síce pekné hovoriť o tom, že umelá inteligencia za právnikov vypíše zmluvu o predaji domu, namiesto lekára rýchlo prezrie a vyhodnotí röntgenové snímky a následne usúdi čo vám asi je, bude s vami komunikovať, ak zavoláte telekomunikačnému operátorovi alebo do poisťovne, ale to je predsa len trochu vzdialené každodennej praxi.
Čo znamená umelá inteligencia pre vlastníka moderného smartfónu?
Pre človeka, ktorý má najnovší smartfón, predstavuje umelá inteligencia možnosť nechať si online a v reálnom čase prekladať z jedného jazyka do druhého, prípadne vyhotoviť textový sumár z dlhého stretnutia viacerých ľudí. Problémom je, že momentálne neexistuje pre tieto scenáre slovenský jazykový modul, ktorý by sa dal ľahko použiť. V prípade predstavenia telefónov Galaxy S24 sme boli informovaní, že na slovenskom balíčku sa síce pracuje, ale nikto nevie, kedy príde. Je vysoko pravdepobné, že český jazykový modul bude existovať do konca tohto roka, ale o slovenskom sa v podstate nehovorí.
Naša otázka na predsedu parlamentu tak bola jasná – je v záujme vedenia tohto štátu, aby slovenský jazykový balíček existoval a je vláda pripravená vyhradiť aj nejaké prostriedky, aby reálne existoval?
Peter Pellegrini nám potvrdil, že v záujme vlády to je a je snaha na to vyhradiť konkrétne finančné prostriedky. Jazykového balíčka by sme mohli dočkať do konca roka 2024. Rovnakú otázku sme položili aj štátnemu tajomníkovi ministerstva zodpovedného aj za informatizáciu na Slovensku (MIRRI), Ivanovi Ivančinovi, ktorý súhlasil s názorom, že je dôležité, aby takýto balíček existoval. Na toto sa opakovane budeme pýtať, pretože je to pre obyvateľov našej krajiny dôležité.
Na čo sa bude využívať umelá inteligencia v rámci štátu?
Peter Pellegrini na ITAPA povedal, že s umelou inteligenciou sa stretnú bežní občania pri komunikácii so štátom, a to vtedy, keď budú podávať rôzne žiadosti, napr. o prechodný pobyt, zmenu priezviska a pod.
Umelá inteligencia by mala zaistiť pohodlné a rýchle vypĺňanie žiadosti a rovnako by mala pripraviť aj vhodnú odpoveď. Úloha človeka pri tomto procese je však stále nezastupiteľná.
Je to práve človek, ktorý pripravené texty skontroluje a odsúhlasí. Ide len o zrýchlenie a zefektívnenie celého procesu.
Tak uvidíme, čo sa reálne stane s umelou inteligenciou v rámci štátnej správy, tému budeme pozorne sledovať.
Zdroje: vlastné
Prečítajte si tiež