Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

So zvýšenou svetlou výškou a sériovým náhonom na všetky kolesá 4MATIC

Pre koho klasické kombi nie je dosť terénne, ale SUV je už príliš vysoké, pre toho Mercedes-Benz ponúka už aj v segmente Triedy C všestranné vozidlo ako alternatívu: Triedu C All-Terrain. Po predstavení úspešnej koncepcie All-Terrain s Triedou E začiatkom roka 2017 teraz prichádza aj Trieda C ako ďalší multitalent s výrazným vzhľadom a všestrannými vlastnosťami.

Vďaka približne o 40 milimetrov väčšej svetlej výške v porovnaní s konvenčnou Triedou C kombi, sériovému náhonu na všetky kolesá 4MATIC a dvom terénnym jazdným programom Trieda C All-Terrain so svojimi veľkými kolesami pohodlne prejde ľahkým terénom, ako napríklad nespevnenými poľnými cestami. Medzi terénne dizajnové prvky patria charakteristická maska chladiča, špeciálne nárazníky, vizuálna ochrana proti podbehnutiu vpredu aj vzadu a obloženie výrezov kolies v matnej tmavosivej. Crossover okrem toho disponuje mnohými atraktívnymi prvkami z nedávno predstavenej novej Triedy C. Patria sem efektívne štvorvalcové motory so 48‑voltovou technikou, učenlivý a intuitívne ovládateľný infotainment MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz), ako aj najnovšia generácia asistenčných jazdných systémov. Súčasťou svetlometov DIGITAL LIGHT (mimoriadna výbava) je špeciálne terénne osvetlenie. Trieda C All-Terrain oslávi svoju svetovú premiéru v septembri na autosalóne IAA v Mníchove. K európskym obchodníkom sa dostane ešte tento rok.

„Viac ako 10,5 milióna predaných kusov Triedy C od roku 1982 dokazuje, nakoľko obľúbená je Trieda C medzi našimi zákazníkmi. Aj nová Triedy C odštartovala vynikajúco s viac než 50 000 objednávkami za prvé tri mesiace. S Triedou C All-Terrain rozširujeme našu silnú ponuku o nový variant popri sedane a kombi v tomto úspešnom segmente,“ hovorí Britta Seeger, členka predstavenstva Daimler AG a Mercedes-Benz AG, ktorá je zodpovedná za predaj.

V porovnaní s konvenčnou Triedou C kombi sa model All-Terrain mierne zväčšil. Je o štyri milimetre dlhší a jeho celková dĺžka je 4 755 milimetrov. Vzhľadom na obloženie výrezu kolies narástla šírka o 21 milimetrov na 1 841 milimetrov. Spolu s väčšou svetlou výškou o približne 40 milimetrov narástla aj výška vozidla, a to na 1 494 milimetrov. Štandardne sa vozidlo dodáva s rozmermi pneumatík 225/55 R 17 na kolesách s rozmermi 7,5 J x 17 H2 ET 44,5, na želanie sú k dispozícii pneumatiky s rozmermi 245/45 R 18 na kolesách s rozmermi 8 J x 18 H2 ET 41 a 245/40 R 19 na 8 J x 19 H2 s hĺbkou zálisu 41 mm.

Na rovnakej úrovni zostáva objem a variabilita ložného priestoru: v športovej zadnej časti sa ukrýva ložná kapacita na úrovni od 490 až po 1 510 litrov. Operadlá zadných sedadiel verzie kombi majú nastaviteľný sklon a sú sklopné v pomere 40:20:40. Vďaka sériovým zadným výklopným dverám EASY-PACK možno piate dvere otvárať alebo zatvárať pohodlne stlačením tlačidla: prostredníctvom tlačidla na kľúči zapaľovania, spínačom[BV(1]  na dverách vodiča alebo na odisťovacej rukoväti zadných výklopných dverí.

Výrazný vzhľad: dizajnové prvky zdôrazňujú terénny dojem

Prednú časť charakterizuje maska chladiča s jednou lamelou s pochrómovanými ozdobnými prvkami a zasadenou centrálnou hviezdou. Vertikálne nasmerované mostíky v maske chladiča zdôrazňujú svojou vysokolesklou čiernou farbou hodnotný vzhľad. Osobitý predný nárazník čiastočne pozostáva z tmavosivého plastu s reliéfnym povrchom, čo dodáva dôraz robustnému charakteru tohto modelu. Pod ním [BV(2] sa nachádza vizuálna ochrana proti podbehnutiu vo vysokolesklej chrómovej farbe.

Táto Trieda C má na prednom blatníku a na zadnej bočnej stene nasadené obloženia výrezov kolies (kryty výrezov kolies) v tmavosivej matnej farbe. Špecifické obloženia bočných prahov v tejto farbe a tomto vyhotovení vizuálne kontrastujú s lakovanými povrchmi karosérie. Dodatočná pochrómovaná ozdobná lišta je integrovaná do bočných obložení prahov. Pre model All-Terrain sú k dispozícii exkluzívne dizajny kolies vo veľkostiach 17 až 19 palcov. V zadnej časti podčiarkuje špeciálne požiadavky tohto vozidla novonavrhnutý, viacdielny nárazník, pochrómovaná ochrana nakladacej hrany špecifická pre tento model a vizuálna ochrana proti podbehnutiu.

Keďže modely All-Terrain sú založené na línií výbavy Exteriér AVANTGARDE, ozdobné lišty línie bokov, lemovanie bočných okien a pozdĺžny držiak sú vyhotovené z lešteného hliníka. Kryty na stĺpikoch B a mostíky na zadných bočných oknách sú vyhotovené vo vysokolesklej čiernej farbe. V prípade balíka Night sú aj ďalšie ozdobné prvky (napr. obrys strechy[BV(3] , línia bokov, vonkajšie zrkadlá) a ozdobné prvky v prednej a zadnej časti (vizuálna ochrana proti podbehnutiu vpredu a vzadu, ako aj ochrana nakladacej hrany) vyhotovené vo vysokolesklej čiernej farbe.

Aj interiér AVANTGARDE je v prípade modelu All-Terrain súčasťou sériovej výbavy. Na výber sú tri farebné koncepcie: čierna, béžová macchiato/čierna a sienová hnedá/čierna. Prístrojová doska je vybavená sponou v striebornej chrómovej farbe a ozdobným prvkom v diamantovej matnej sieťotlači (k dispozícii sú aj iné vyhotovenia). Opulentný dekoratívny panel pokračuje bez prerušenia zo stredovej konzoly až do prístrojovej dosky.

Prístrojová doska je mierne, o šesť stupňov, natočená na vodiča. LCD obrazovka s vysokým rozlíšením v priestore vodiča stojí voľne a pôsobí tak, akoby sa vznášala pred profilom krídla a dekoratívnym panelom. Displej vodiča, na Slovensku dodávaný sériovo s 12,3-palcovou (31,2 cm) uhlopriečkou, sa tým odlišuje od tradičných kokpitov s klasickými okrúhlymi prístrojmi. Pre model All-Terrain bola vytvorená nová kontextová položka s názvom „Terén“. K dispozícii je v nej špecifický obsah, ako Stúpanie, Klesanie a uhol natočenia kolies. Zobrazia sa aj zemepisné súradnice, ako aj kompas.

Medzi kľúčové prvky patria sedadlá s grafickým stvárnením sedadla špecifickým pre líniu výbavy AVANTGARDE. Ponúkajú množstvo komfortu a dobrú bočnú oporu. Kožený multifunkčný športový volant v čiernej farbe so strieborným krytom je vizuálne atraktívny a príjemne padne do ruky. Interiér AVANTGARDE okrem toho obsahuje náladové osvetlenie.

Pre náročnejšie úlohy: komfortný podvozok s približne o 40 mm väčšou svetlou výškou

Model All-Terrain disponuje približne o 40 milimetrov vyššou svetlou výškou v porovnaní s klasickou Triedou C kombi, aj priemer kolies je väčší: model All-Terrain je tým pádom vhodný aj na nekvalitné cesty. Štvorprvková predná náprava má o niečo väčšie strmene náprav. Vzadu je náprava s priestorovými ramenami, ktoré sú zavesené na nápravnici.

O vyvážený komfort jazdy a vysoký stupeň jazdnej stability sa stará komfortný podvozok s pasívnym systémom tlmenia, ktorý je súčasťou sériovej výbavy tohto modelového variantu: účinok tlmenia sa v závislosti od amplitúdovej charakteristiky prispôsobuje povrchu vozovky. Pri menších rázoch sa komfort odvaľovania zosilňuje redukciou účinku tlmenia a pri väčších rázoch sa o viac stability stará maximálne tlmenie.

Otázka charakteru: DYNAMIC SELECT s terénnymi programami

Okrem programov ECO, KOMFORT, ŠPORT a INDIVIDUÁLNY disponuje model All-Terrain dvoma ďalšími jazdnými programami DYNAMIC SELECT určenými na jazdy mimo spevnených vozoviek: TERÉN je určený do ľahkého terénu, ako napríklad na poľné cesty, štrk alebo piesok; TERÉN+ s DSR (regulácia rýchlosti zjazdu) sa odporúča v o niečo ťažšom a strmšom teréne. DYNAMIC SELECT následne prispôsobí charakteristiku motora, prevodovky, riadenia, ESP® a 4MATIC. Prepínať medzi programami môže vodič dotykom v ovládacom poli pod centrálnym displejom.

Horizontálny efekt šírky: svetlomety DIGITAL LIGHT s terénnym osvetlením

Súčasťou sériovej výbavy Triedy C sú vysokovýkonné svetlomety s LED. Ako prvok mimoriadnej výbavy si možno vybrať svetlomety DIGITAL LIGHT známe z novej Triedy S. V prípade modelu All-Terrain zahŕňajú svetlomety DIGITAL LIGHT aj terénne osvetlenie. Pri jazde v ľahkom teréne sa široké osvetlenie stará o to, aby mohol vodič rozpoznať prekážky rýchlejšie aj pri prejazdoch zákrut. Len čo sa aktivuje terénny jazdný program, zapne sa aj terénne osvetlenie. Funkcia zostáva aktívna do rýchlosti 50 km/h a po prekročení tejto rýchlosti sa automaticky vypne.

V prípade technológie DIGITAL LIGHT obsahuje každý svetlomet svetelný modul s troma extrémne výkonnými svetelnými diódami, ktorých svetlo sa láme a smeruje pomocou 1,3 milióna mikro zrkadiel. Rozlíšenie na jedno vozidlo je teda 2,6 milióna pixelov.

S touto dynamikou a presnosťou vytvára spomínaný systém takmer neobmedzené možnosti rozptylu svetla vo vysokom rozlíšení, ktorý sa vynikajúcim spôsobom prispôsobí podmienkam okolia. Rozhodujúcim faktorom však nie je iba technológia v svetlomete, ale digitálna inteligencia, ktorá sa schováva v pozadí. Systémy kamier a snímačov vo vozidle rozpoznávajú iných účastníkov cestnej premávky. Výkonné počítače v priebehu milisekúnd vyhodnotia ich údaje, ako aj digitálne kartografické údaje, a vyšlú svetlometom príkazy na prispôsobenie rozptylu svetla vo všetkých situáciách.

Revolučnú technológiu osvetlenia možno rozšíriť o funkcie projekcie. Tento systém dokáže zaručiť vyššiu bezpečnosť jazdy vďaka premietaniu vodiacich čiar, symbolov a animácií. Svetlomety DIGITAL LIGHT tak napríklad na staveniskách premietajú dve vodiace čiary. Toto označenie zhruba predstavuje šírku vozidla. Vodič sa vďaka tomu dokáže orientovať v zúžených jazdných pruhoch ešte lepšie. Inteligentná technika zvýrazní chodcov v nebezpečnej oblasti funkciou nasvietenia a ich polohu zvýrazní premietnutými smerovými bodmi.

Problém vyriešený: prevádzka s prívesom s inteligentnými asistentmi

So sériovým náhonom na všetky kolesá a zaťažením prívesu až 1 800 kilogramov je model All-Terrain vybavený na prevádzku s prívesom. Ako mimoriadna výbava je k dispozícii čiastočne elektrické spájacie zariadenie s odklopiteľnou guľovou hlavicou a stabilizáciou prívesu systémom ESP®. Spájacie zariadenie sa odisťuje tlačidlom v batožinovom priestore. Následne ho možno vyklopiť. Keď osvetlenie tlačidla zhasne, znamená to, že je správne zaklapnuté.

Stabilizácia prívesu systémom ESP® dokáže automaticky zasiahnuť v kritických situáciách v rýchlostiach od 65 km/h. Ak je rozpoznané neželané rozkývanie prívesu, utlmí sa pomocou zásahov bŕzd na jednotlivých kolesách striedajúcich sa na oboch stranách vozidla. Väčšinou to postačuje na potlačenie nebezpečných kmitov. V prípade potreby systém navyše zníži rýchlosť: s týmto cieľom sa zníži krútiaci moment motora a vozidlo sa pribrzdi pomocou všetkých štyroch kolies.

Asistent manévrovania s prívesom sa dodáva len v kombinácii s touto mimoriadnou výbavou a parkovacím balíkom s 360-stupňovou kamerou. Vďaka nemu je manévrovanie s prívesom jednoduché aj pre neskúsených používateľov. Asistent manévrovania s prívesom automatizovane reguluje uhol natočenia kolies ťažného vozidla do rýchlosti až 5 km/h a do stúpania na úrovni 15 percent.

Asistent sa aktivuje počas státia vozidla zaradením spiatočky a stlačením parkovacieho tlačidla vľavo vedľa dotykového poľa v stredovej konzole.

Asistent manévrovania s prívesom sa ovláda intuitívne prostredníctvom systému MBUX: stačí, ak vodič zadá želaný manéver prostredníctvom centrálneho displeja alebo dotykového poľa v stredovej konzole. Tak si vodič môže zvoliť, akým uhlom zalomenia má cúvať jazdná súprava. Po prvýkrát sú k dispozícii voľne nastaviteľné zatáčacie manévrovacie úkony až do uhla 90°. Riadenie bude následne automaticky vedené tak, aby sa uhol udržal. Vodič si ďalej môže zvoliť funkciu „Ťahať rovno“, keď príves dosiahne správny smer a ďalej by už mal cúvať iba v priamom smere. Manévrovací úkon možno sledovať z odlišných kamerových perspektív. Dynamické pomocné čiary ukazujú jazdnú dráhu, šírku vozidla a odstupy od rozpoznaných objektov.

Neustála túžba napredovať: 4MATIC najnovšej generácie

Náhon na všetky kolesá 4MATIC, ktorý je v prípade modelu All-Terrain súčasťou sériovej výbavy ponúka lepšiu trakciu a jazdnú stabilitu aj na horších povrchoch. Do 45 percent sily motora je prenášaných na prednú nápravu a do 55 percent na zadnú nápravu. Túžba po ešte väčšej efektivite a deväťstupňová automatická prevodovka si vyžiadali ďalší vývoj náhonu na všetky štyri kolesá 4MATIC.

S novým náhonom na prednú nápravu možno prenášať vyšší krútiaci moment a z hľadiska dynamiky jazdy dosahovať ideálne rozloženie zaťaženia náprav. Zároveň poskytuje výhodu vo forme výrazne nižšej hmotnosti voči danému konštrukčnému dielu predchádzajúceho konštrukčného radu – zlepšenie v oblasti znižovania emisií CO2. S rozdeľovacou prevodovkou, ktorá je taktiež nová, sa technikom podarilo významným spôsobom znížiť straty spôsobené trením. Okrem toho disponuje uzatvoreným okruhom oleja a nevyžaduje žiadne ďalšie opatrenia na chladenie.

Elektrifikované: motory

Model All-Terrain možno kombinovať s benzínovým i dieselovým motorom. V prípade benzínového variantu je použitý nový štvorvalcový motor (M 254) s integrovaným štartovacím generátorom (ISG) druhej generácie. Výkon spaľovacieho motora možno krátkodobo elektricky zvýšiť o 15 kW.

Vďaka rekuperácii a možnosti „kĺzania“ s vypnutým motorom je benzínový motor oveľa efektívnejší. V motore M 254 spojil Mercedes-Benz po prvýkrát všetky inovácie modulárnej rodiny štvorvalcových a šesťvalcových benzínových a dieselových motorov do jedného agregátu. Medzi inovácie patrí povrchová úprava valcov NANOSLIDE®, honovanie valcov CONICSHAPE® (trúbkové lapovanie) a dodatočná úprava spalín umiestnená priamo na motore. Nové je aj segmentové turbodúchadlo so spojením prúdov, ktoré predstavuje ďalší krok vo vývoji technológie dvojprúdového turbodúchadla (Twin Scroll) pre ešte spontánnejšiu odozvu preplňovania.

Aj dieselový variant disponuje pomocným hybridným pohonom. Jeho štvorvalcový motor (OM 654 M) je vybavený integrovaným štartovacím generátorom druhej generácie a čiastkovým 48-voltovým elektrickým systémom. Aj dieselový variant dokáže rekuperovať a kĺzať s vypnutým motorom. Elektrifikácia umožňuje použitie elektrického kompresora na chladivo pre klimatizáciu.

Ďalšie silné stránky novej generácie Triedy C

Z mierne väčších vonkajších rozmerov novej modelovej generácie profitujú cestujúci vpredu aj vzadu. Priestor v oblasti lakťov je v porovnaní s predchodcom zväčšený v prípade vodiča a spolujazdca o 22 milimetrov a v prípade cestujúcich na zadných sedadlách o 15 milimetrov. Vzadu je o 11 mm viac priestoru nad hlavou. Vďaka väčšiemu priestoru na kolená v druhom rade sedadiel až o 35 mm je cestovanie pre cestujúcich vzadu ešte príjemnejšie.

V oblasti digitálnych technológii a hodnotného pôsobenia urobila Trieda C v interiéri ďalší veľký krok. Interiér preberá atraktívne prvky novej Triedy S, napríklad koncepciu zobrazovania a ovládania, a interpretuje ich športovo. Prispieva k tomu aj orientácia na vodiča: prístrojová doska spolu s centrálnym displejom sú natočené o šesť stupňov na vodiča.

V prípade druhej generácie systému MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) urobili hardvér a softvér obrovský posun vpred: brilantné zobrazenia LCD obrazoviek uľahčujú ovládanie funkcií vozidla a komfortných funkcií. Displej vodiča a centrálny displej ponúkajú estetický zážitok. Vzhľad obrazoviek si možno individuálne prispôsobiť prostredníctvom troch štýlov zobrazovania (Klasický, Športový, Decentný) a ďalších režimov.

V prípade Klasického štýlu privíta vodiča známy svet zobrazovania. Osvedčené dva tubusy poskytujú informácie relevantné pre jazdu, obsah sa strieda medzi dvoma okrúhlymi ukazovateľmi. V prípade „Športového“ režimu dominuje červená farba a centrálny otáčkomer je stvárnený dynamicky. V „Decentnom“ režime sa obsah zredukuje na to najdôležitejšie. Obe obrazovky možno okrem toho prispôsobiť siedmym farebným svetom náladového osvetlenia. Výsledkom je pôsobivý farebný zážitok v interiéri.

Najnovšia generácia balíka asistenčných jazdných systémov obsahuje v porovnaní s predošlým konštrukčným radom Triedy C ďalšie a zdokonalené funkcie. To vodičovi vďaka odbremeneniu umožňuje v každodenných jazdných situáciách komfortné a bezpečné jazdenie. V prípade nebezpečenstva mu systémy môžu pomôcť zareagovať na hroziacu kolíziu primerane situácii. Nová koncepcia zobrazovania na displeji vodiča ukazuje, ako systémy fungujú.

Bezpečnostná koncepcia Triedy C spočíva na inteligentne skonštruovanej karosérii s mimoriadne tuhou bezpečnostnou bunkou priestoru pre cestujúcich a špeciálne navrhnutými štruktúrami vozidla. K tomu sa pridáva súhra so záchytnými systémami: v prípade ťažkej nehody sa na ochranu cestujúcich dokážu aktivovať napríklad napínače bezpečnostných pásov a airbagy. Pomocou mnohých numerických simulácií a reálnych nárazových skúšok bola štruktúra vozidla navrhnutá tak, aby bola cestujúcim v prípade nehody poskytnutá najlepšia možná ochrana. V súvislosti s konštrukciou vozidla sa okrem zákonných požiadaviek zohľadňovali aj interné požiadavky na skúšanie a skúšobné kritériá pre pasívnu bezpečnosť, ktoré možno odvodiť od skutočnej nehody.

Vyšší komfort masáže

Voliteľná masážna funkcia na predných sedadlách bola rozšírená a pôsobí v celej časti chrbta: osem komôr v operadle sa stará o ešte lepší efekt hĺbky. Na strane vodiča je k dispozícii vibračná masáž. Z tohto dôvodu sú v poduške integrované štyri zodpovedajúce motory. Na želanie je po prvýkrát dostupné aj vyhrievanie sedadiel vzadu.

Komplexný prístup komfortu ENERGIZING „Fit a zdravý“ umožňuje, aby sa rozličné komfortné systémy dali pocítiť stlačením tlačidla alebo hlasovým príkazom a spája ich do programov, čím vytvára svet plný zážitkov. Zároveň sa v interiéri vytvorí vhodná atmosféra – napríklad taká, ktorá pri únave vitalizuje, alebo taká, ktorá pri vysokých úrovniach stresu uvoľňuje. KOUČ ENERGIZING navrhuje vhodný program na zvýšenie telesnej kondície alebo pohodlia na základe informácií o vozidle a ceste. Pokiaľ vodič používa príslušnú nositeľnú elektroniku, vstupujú do inteligentného algoritmu funkcie KOUČ ENERGIZING aj informácie o kvalite spánku a úrovni stresu.

Balík AIR-BALANCE ponúka individuálny zážitok z vône v interiéri – v súlade s vašou osobnou preferenciou a vašou náladou. Vďaka osviežujúcej ionizácii a čistiacej filtrácii vonkajšieho a vnútorného vzduchu taktiež prispieva k zlepšenej kvalite vzduchu vo vozidle, ako aj k zvýšenému pocitu pohody.

Pomocou aktualizácií vzduchom (OTA) možno udržiavať rôzne komponenty softvéru na najaktuálnejšej úrovni. Len čo bude zo strany Mercedes-Benz k dispozícii nová aktualizácia, v systéme MBUX sa objaví upozornenie. Aktualizácia sa stiahne a nainštaluje na pozadí. Používateľ musí následne opäť výslovne súhlasiť s aktiváciou. V súvislosti s prenosom údajov sa Mercedes-Benz spolieha z dôvodu vysokých bezpečnostných štandardov na mobilnú komunikačnú technológiu a komunikačný modul zabudovaný vo vozidle.


 [BV(1]spínačom

 [BV(2]ním

 [BV(3]obrys strechy

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.