Mzdy a personalistika sú oblasť, ktorú je vhodné prenechať odborníkom.

Firmy musia spĺňať mnoho legislatívnych povinností. To je ale časovo náročné a udržať si prehľad v jednotlivých zákonoch nebýva jednoduché. Potrebujete na to odborníka. Väčšinou je to samostatná osoba alebo niekoľko osôb, ktoré spravujú agendu firmy. Či už ide o účtovníctvo, mzdy a personalistiku, alebo iné oblasti. Časovo náročné býva sledovanie všetkých zmien a potreba pravidelného preškoľovania.

Pozrite si videorozhovor na tému Mzdy a personalistika na YouTube:

Cena stravného nie jediná zmena

Len za minulý rok sa trikrát menili ceny stravného. Sledovanie príliš častých zmien a rôznych výnimiek je skutočne náročné. Rozhodne sa nedá hovoriť o tom, že firemnú agendu zvládne človek popri inej práci.

Riešením by mohlo byť vlastné ekonomické oddelenie, ktoré bude riešiť všetky potrebné náležitosti. To však bude zároveň aj jedno z tých drahších riešení. Dôvodom, prečo sa spoľahnúť na externých odborníkov je aj to, že spravujú množstvo firiem. Majú teda podstatne širší rozhľad a množstvo znalostí, ktoré dokážu využiť aj pre vaše potreby. Riešia množstvo situácií, ktoré budú informačne a ekonomicky výhodné aj pre vašu firmu.

Proaktívne služby

Ako veľmi by ste si cenili informáciu, ktorá by prišla v pravý čas? Spravovanie účtovníctva alebo agendy miezd a personalistiky nie je len o posielaní dokladov zo strany zamestnávateľa. Pridanou hodnotou externej konzultačnej firmy je najmä to, že vás automaticky upozorní na blížiace sa legislatívne povinnosti.

Takisto sa postará o to, aby ste mali všetky doklady a informácie o zamestnancoch v poriadku a nič nezostalo opomenuté. V časoch, keď majú firmy množstvo práce s riešením ich primárneho biznisu, je proaktívny prístup z hľadiska externej firmy vysoko žiadanou vlastnosťou. Dá sa povedať, že nie je potrebné myslieť na nič vopred, pretože všetky informácie dostanete v predstihu. Rovnako sa na ne budete môcť pripraviť a odoslať potrebné dokumenty alebo informácie, ktoré sú z vašej strany požadované.

filing-cabinetZdroj: jackmac34 / Pixabay

Dôležitosť segmentu miezd a personalistiky

Háčik nie je len v tom poznať legislatívu, ale vedieť, ktoré veci musí firma splniť vopred. Typicky ide o nahlásenie zamestnancov do konkrétnej inštitúcie, ako napríklad Sociálnej poisťovne. Toto však zamestnávateľ musí urobiť ešte skôr, ako samotného zamestnanca prijme do pracovného pomeru. Akonáhle ale podnikateľ musí riešiť okrem svojej primárnej činnosti aj tieto záležitosti, oberá ho to o čas.

Nehovoriac o čase, ktorý by musel vynaložiť na štúdium všetkých povinností a komunikáciu s úradmi. Výhodou outsourcovania tejto problematiky je to, že ušetríte čas a peniaze. S firmou, ktorá sa bude starať o vašu agendu, môžete komunikovať na diaľku, čo je najčastejšie preferovaný spôsob mnohých firiem. Stačí poslať všetky údaje a splnomocniť konzultačnú firmu, ktorá vám tieto služby bude zastrešovať, aby ste nemuseli komunikovať s úradmi vy sami.

Najčastejšou chybou, ktorú zamestnávatelia robia, je, že nestihnú prihlásiť do konkrétnych úradov budúcich zamestnancov. To ale znamená prácu na čierno a riziko pokuty. Na to, aby tieto úkony čo najmenej zaťažovali samotného zamestnávateľa, dostáva od konzultačnej firmy dotazník.

Vďaka tomu sa jednotlivé procesy urýchlia a zamestnávateľ má vedomosť o tom, čo treba presne za každého zamestnanca vyplniť. Konzultačná firma, naopak, dostáva údaje vo forme, v ktorej sú potrebné. Sú čitateľné a vďaka preferencii elektronickej komunikácie sa zamedzí chybovosti pri prepise z papiera.

Home office

Firmy ako Barta sú vhodné pre zamestnávateľov, ktorí majú rôzne typy zamestnancov. Či už ide o takzvaných „dohodárov“ alebo napríklad kombinovanie práce na pracovisku a na diaľku. Prenechať mzdy a personalistiku na konzultačnú firmu sa oplatí aj vtedy, keď máte vysokú fluktuáciu zamestnancov. Napriek obavám, či sú aj vtedy tieto služby vhodné na outsourcovanie, je to priam ideálna situácia. Množstvo agendy, ktorú by firma musela vykonávať s veľkým počtom meniacich sa pracovníkov, prenecháte na niekoho iného.

Zahraniční zamestnanci

To platí aj pre zahraničných zamestnancov alebo zamestnancov, ktorí sú vysielaní do zahraničia. Vedeli ste, že na to existujú dva rôzne formuláre? Firmy, ktoré chcú prijímať zamestnancov zo zahraničia, majú možnosť rovnako využiť služby konzultačnej firmy. To v konečnom dôsledku odbremení ekonomické oddelenie firmy o potrebu sledovať legislatívne povinnosti aj v súvislosti s inými štátmi, z ktorých zamestnanci pochádzajú.

Máme softvér

Je nepopierateľné, že dnes existuje množstvo ekonomického softvéru, ktorý dokáže výrazne pomôcť jednotlivcom, ale aj zamestnávateľom. Takýto softvér využíva aj konzultačná firma Barta, no otázkou je, ako dobre ho viete využiť vy. Ďalšou otázkou by bolo, či sa skutočne spoľahnete na to, že máte všetko v poriadku. Niežeby ekonomický softvér obsahoval nejaké chyby, no sú potrebné ďalšie vedomosti, ktoré je potrebné takpovediac pospájať do súvislostí.

Nakoniec prichádza rozhodnutie, že vedenie agendy firmy je potrebné prenechať odborníkom. Softvér je len časťou celého procesu a v skutočnosti sa chcete spoľahnúť na živého človeka, ktorý danú oblasť ovláda.

Článok vznikol v spolupráci s firmou Barta.

Prečítajte si aj:

Značky:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.