Na značkách, s ktorými sa spájame, je niečo. Máme s nimi spriaznené vzťahy, ktoré je ťažké popísať. Akoby sme ich poznali.

V niektorých prípadoch je to tak, akoby sme ich milovali. Čo nás na týchto značkách priťahuje? Prečo ich vítame v našej rodine alebo im prejavujeme lojalitu? Je to úžasné znenie reklamy, dizajn značky alebo nejaký druh magického triku? Odpoveď? Je to archetyp značky.

V tomto článku vám ukážeme, ako môžete využiť silu archetypov na vytvorenie dlhotrvajúceho vzťahu s vašimi zákazníkmi.

Čo sú to archetypy?

V štyridsiatych rokoch 20. storočia švajčiarsky psychológ Carl Jung vyvinul súbor spoločných archetypov osobnosti. Jung veril, že sú vrodené a predstavujú modelový obraz človeka, ktorý presahuje jazyk, kultúru a čas. Ako jednotlivci môžeme všetci zo svojej podstaty rozpoznávať archetypy a spájať sa s nimi. Zohrávajú úlohu pri ovplyvňovaní nášho správania na podvedomej úrovni. To vedie k typickým vzorcom správania, túžbam, hodnotám a motiváciám, ktoré sú poháňané jedným dominantným cieľom. Archetypy značiek sú odvodené z Jungovho pôvodného súboru a pozostávajú z 12 typov.

Nevinný (Innocent)

Značky s archetypom Nevinný majú pozitívnu osobnosť s optimistickým pohľadom na život. Túžia po bezpečí, ale v konečnom dôsledku chcú, aby boli všetci šťastní. Sú čestní, čistí a nemajú voči nikomu zlú vôľu. Neprechovávajú nenávisť a veria, že každý má právo byť tým, kým skutočne je.

Mudrc (Sage)

Mudrc je hľadačom pravdy, poznania a múdrosti. Jeho pud pochádza z túžby nielen porozumieť svetu, ale potom sa o toto pochopenie podeliť s ostatnými. Značky s archetypom Mudrc sa celoživotne vzdelávajú a radi vyjadrujú svoje vedomosti prostredníctvom filozofických rozhovorov. Väčšinou svoju múdrosť odovzdávajú niekomu, kto ju môže použiť na zmenu sveta, než aby ňou sami zmenili svet.

Objaviteľ (Explorer)

Značky s archetypom Objaviteľ sú poháňané túžbou po slobode a nezávislosti. Neobmedzujú ich typické hranice. Sú podobní Rebelom, ale majú tendenciu skôr skúmať ako rušiť. Prieskumníci nenávidia komfort a radšej sa tlačia na neprebádané územie, kde vznikajú nové výzvy a ciele. Sú dobrodružní, odvážni a na nepretržitej ceste za poznaním.

Rebel (Outlaw)

Rebel má túžbu po revolúcii. Čiastočne, aby zmenil svet k lepšiemu, čiastočne kvôli anarchii. Pohŕda pravidlami, reguláciou a konformitou. Rád riskuje, aby vytvoril niečo jedinečné a inšpiratívne. Vo svojom jadre je dobrý, ale hnev je súčasťou jeho motivácie, ktorá sa môže stať dominantnou silou. Bez boja je stratený.

Kúzelník (Magician)

Kúzelníci sa snažia uskutočniť svoje sny záhadnými spôsobmi. Majú schopnosť vziať ľudí na cestu transformácie prostredníctvom zážitku magického okamihu. Veria, že nás obmedzuje iba predstavivosť a vzpierajú sa všeobecnej viere zákonov reality. Kúzelníci túžia po vedomostiach, aj keď sa o ne dobrovoľne nedelia, ale skôr ich využívajú na to, aby ukázali svetu svoju víziu.

Hrdina (Hero)

Hlavnou motiváciou hrdinu je dokázať svoju hodnotu prostredníctvom odvahy a odhodlania. Tvrdo pracujú a sú hrdí na to, že ich tvrdá práca ich odlišuje od ostatných. Potrebujú čeliť výzvam zoči-voči a znášať zlyhania, kým nebudú prekonané. Hrdina chce zachrániť deň, aby sebe a celému svetu dokázal svoju hodnotu.

Milovník (Lover)

Milovník túži byť žiadaný. Zážitok intimity, blízkosti a zmyslového potešenia je to, čo milovník hľadá a použije na to všetky prostriedky, ktoré má. Je motivovaný, aby sa stal fyzicky a emocionálne príťažlivejším s cieľom zvýšiť svoju schopnosť prilákať ostatných. Milovník sa bojí, že zostane nepovšimnutý, nemilovaný a nechcený. Vášnivé túžby zatemňujú jeho úsudok a preto môže byť ľahko oklamaný. Aj keď milovník naplní všetky svoje túžby, stále sa obáva straty.

Šašo (Jester)

Značky s archetypom Šašo žijú život v prítomnom okamihu. Nielenže sa sami radi zabávajú, ale považujú za svoju povinnosť byť slnečným lúčom v živote každého okolo nich. Šašo chce ľudí rozosmiať a vniesť do všetkého, čo robia, ľahkovážnosť. Značky s archetypom Šašo si zachovávajú hravý postoj a vidia dobro v každej situácii.

Jeden z nás (Everyman)

Každý chce niekam patriť. Jeden z nás má tendenciu zapadnúť do spoločnosti a nerád vyčnieva v dave. Je priateľský a ľahko sa s ním rozpráva bez toho, aby bol príliš vtipný, drzý alebo hlasný. Značky s archetypom Everyman majú záľubu vo väčšine vecí bez toho, aby boli pre jednu príliš vášniví. Everyman môže byť celkom obľúbený, ale taktiež ľahko zabudnutý.

Starostlivý (Caregiver)

Archetyp Starostlivý sa perfektne hodí pre značky, ktoré pomáhajú tým, ktorí to potrebujú. Ľudia, ktorým takéto značky pomáhajú, sú často zraniteľní a citliví a vyžadujú jemný dotyk. Vrúcny, premyslený, veľkorysý a materinský prístup ponúka pocit bezpečia, ktorý osloví ich potreby.

Vládca (Ruler)

Vládca túži predovšetkým po kontrole a je dominantnou osobnosťou. Je autoritatívny vo svojej komunikácii a konaní. Ich cieľom je prosperita a úspech a aby sa tento blahobyt dostal k tým, ktorí sú lojálni k jeho vláde. Je sebavedomý, zodpovedný a má svoj život pod kontrolou. To isté očakáva od ostatných. Vládca sa vidí na vrchole potravinového reťazca a agresívne bráni túto pozíciu.

Tvorca (Creator)

Tvorca má túžbu vytvoriť niečo nové a výnimočné. Niečo, čo tu predtým nebolo, a má večnú hodnotu. Potrebuje sa prejaviť svojím individuálnym talentom a snaží sa prostredníctvom tohto prejavu oživiť svoju víziu. Tvorca verí, že ak si to niečo dokážete predstaviť, viete to vytvoriť. Žiaľ, tvorcu často dusí jeho vlastná túžba po dokonalosti.

Archetyp značky vám pomôže určiť črty ľudského charakteru, ktoré najpresnejšie odrážajú vašu značku. To vám umožní pritiahnuť a prilákať vaše publikum prostredníctvom zdieľaných hodnôt, čo vedie k lepšiemu vnímaniu značky, väčšej obhajobe značky a lojálnejšej zákazníckej základni, ktorá sa k vám opätovne vracia. A to rozhodne stojí za to.

Tak čo, vybrali ste si už svoj archetyp?

Autorom článku je Erik Demolli, projektový manažér Effectix.com

Prečítajte si aj:

Značky: