Mnoho vodičov nedodržiava zákaz používania telefónov počas jazdy. Pri odpovedaní na prichádzajúci hovor, vytáčaní čísla, či pri čítaní alebo písaní SMS sa vodič nepozerá na cestu, čo viac ako zdvojnásobuje pravdepodobnosť kolízie. Je tiež nebezpečné držať volant nesprávne a odvádzať pozornosť telefonovaním.

Pravdepodobne každý vodič videl na ceste nezvyčajne sa pohybujúce vozidlo, napríklad kľukatú alebo podozrivo pomalú jazdu alebo brzdenie na poslednú chvíľu pred prechodom pre chodcov. Pri približovaní sa k takémuto autu sa veľmi často ukazuje, že osoba, ktorá sedí za volantom, drží telefón. Prečo má používanie takýchto zariadení počas jazdy taký veľký vplyv na bezpečnosť?

Iba pohľad na telefón, na chvíľu nepozorujeme cestu a v prípade núdze môžeme reagovať príliš neskoro. Štúdie ukazujú, že vykonávanie činností, ktoré si vyžadujú, aby ste odtrhli oči z cesty, dvojnásobne zvyšujú pravdepodobnosť kolízie *. Ďalšie nebezpečenstvo je spojené so samotným držaním telefónu v ruke.

„Siahnutie po telefóne, vytočenie čísla alebo odpoveď na SMS vám bráni správne držať volant. Zdá sa, že vodiči majú kontrolu nad vozidlom, ale keď sa na ceste náhle objaví prekážka, nemusí stačiť ovládať volant len jednou rukou.,“  hovoria tréneri Renault Safe Driving School.

Podľa zákona je telefonovanie za volantom dovolené iba pomocou handsfree / hlasitého odposluchu. Mali by sme ho však používať iba v nevyhnutných prípadoch. Je lepšie nechať konverzácie na neskôr, keď nešoférujete.

„Hoci hovoríme o hovorovej pozornosti, je prakticky nemožné sústrediť sa na viacero úloh naraz. Vedenie vozidla vyžaduje neustálu ostražitosť a rýchlu reakciu. Hovor cez telefón to sťažuje, pretože naša myseľ je čiastočne zaneprázdnená konverzáciou. Preto je optimálnou možnosťou umiestniť telefón počas jazdy mimo dohľadu, napríklad do odkladacej schránky, a skontrolovať zmeškané hovory alebo textové správy po zastavení vozidla,“ konštatuje Adam Knietowski, riaditeľ Renault Safe Driving School.

 * Vedci určujú riziká vodiča pomocou rozsiahlej naturalistickej databázy zameranej iba na havárie, Virginia Tech Transport Institute, 2016

Značky: