Otázka čitateľa: Potreboval by som poradiť s nespoľahlivým zaznamenávaním telefonických hovorov na mojom telefóne Honor 8. Už dlhodobo skúšam nájsť nejakú androidovú aplikáciu, ktorá by to robila dobre. Mal som nainštalovaných už asi päť rôznych programov, pričom všetky sľubovali dobrý záznam všetkých hovorov oboch účastníkov. Vo väčšine prípadov bol ale zrozumiteľne nahraný hovor len jednej strany a čo je horšie, u niektorých hovorov, ktoré som ako naschvál najviac potreboval, sa nenahralo ani slovo. Momentálne mám nainštalovanú aplikáciu CALL RECORDER, ale aj u nej som zistil, že zvuk odo mňa je veľmi slabý a často nezrozumiteľný. Keďže ju skúšam len pár dní, neviem ešte, či aj ona nebude chybovať a niektoré hovory nenahrá vôbec. Prečo sú tieto aplikácie také nespoľahlivé a prečo majú takú zlú kvalitu?

Dôvodom nespoľahlivosti, zlej funkčnosti alebo celkovej nefunkčnosti týchto aplikácií nie je neschopnosť ich tvorcov, ale situácia v rámci Androidu a Googlu. Základom je fakt, že v mnohých krajinách sveta, vrátane Slovenska, je vykonávanie nahrávania telefonického hovoru možné iba po upozornení/súhlase oboch zúčastnených strán.

Ak telefonický hovor nahrávate bez vedomia druhej strany, v základe sa dopúšťate nezákonnej činnosti. Tento fakt teoreticky nie je problém, ak si nahrávku nechávate len na súkromné účely (napríklad z dôvodu, že si potrebujete zapamätať, o čom bola) a nikomu ju nikdy neukážete. Akonáhle ju ale použijete v súvislosti s inou osobou, alebo ju zverejníte, vystavujete sa riziku žaloby. Na zverejnenie nahrávky totiž potrebujete dva súhlasy od zúčastnenej osoby (súhlas, že ho nahrávate a separátny druhý súhlas, že nahrávku zverejníte).

Takto je tomu nielen na Slovensku, ale aj v iných štátoch a z tohto dôvodu sa Google ako vývojár Androidu v roku 2015 rozhodol, že v rámci ochrany súkromia používateľov nahrávanie hovorov znemožní. V rámci Androidu 6 (Marshmallow) tak vyradil z funkčnosti aplikačno-programové rozhranie, ktoré to umožňovalo (s týmto API pracovali jednotlivé nahrávacie programy). Bez vykonania tzv. rootu zariadenia, pri ktorom používateľ preberie plné administrátorské práva (a stráca záruku na zariadenie), teda nahrávanie hovorov nemalo byť možné.

Pomerne rýchlo ale vývojári aplikácií našli v rámci Androidu slabinu, ktorá nahrávanie stále umožňovala. Nahrávanie tak bolo možné nielen na Androide 6, ale aj na nasledujúcich verziách 7 (Android Nougat z roku 2016) aj 8 (Android Oreo z roku 2017).

Vzhľadom na to, že ide o provizórne a oficiálne nepodporované mechanizmy, nemožno sa čudovať, že nie vždy fungujú tak, ako by od nich používateľ očakával. Výpadky, alebo malá hlasitosť niektorej zo strán sú typické prejavy, pričom to, ako sa prípadné problémy prejavujú, závisí od druhu telefónu a takisto od verzie operačného systému a samotnej použitej aplikácie. Kým v niektorých prípadoch a na niektorých typoch telefónov funguje všetko skoro bez problémov, na iných je problémov ako maku. Samozrejme to, že nejaká aplikácia tohto typu funguje dobre na smartfóne X s Androidom 7 automaticky neznamená, že bude dobre fungovať aj po aktualizácii na Android 8.

Tak či onak, faktom je, že táto diera, ktorú vývojári nahrávacích aplikácií za posledné tri roky využívali, bola v minulom roku na Androide 9 (Pie) uzavretá. Ak si teda kúpite nový telefón s týmto systémom, alebo naň aktualizujete starší telefón, obstojné nahrávanie hovorov definitívne vyradíte z prevádzky.

Ako používateľ samozrejme máte stále možnosť hovor spoľahlivo nahrávať externe. Žiadna aplikácia ani obmedzenie Androidu vám nezabráni pri telefonickom hovore prepnúť nastavenie na hlasitý reproduktor a celý rozhovor si nahrať napríklad spustením rekordéra na druhom smartfóne, alebo na notebooku či desktope. Stačí použiť mikrofón, hoci aj ten integrovaný vo webkamere a spustiť aplikáciu diktafón, ktorá je súčasťou Windows (alebo akúkoľvek inú, ktorá je nahrávania schopná).

Dávajte ale pozor, čo s výslednou nahrávkou potom urobíte. Vždy majte na pamäti, že je demonštratívne nelegálna (neobsahuje v sebe zvukový súhlas a nemáte ho ani písomne).

V aplikačných obchodoch existuje niekoľko stoviek nahrávacích aplikácií telefonických hovorov, ktoré si dohromady stiahlo viac ako 200 miliónov ľudí. Ich legalita je ale problematická

Ak túto nelegálne získanú nahrávku následne použijete napríklad na nejaké zosmiešnenie volajúceho a vystavíte ju napríklad na Facebooku či YouTube, druhá strana vás môže zažalovať a ak to urobí, takmer určite súd vyhrá.

Ak nelegálnu nahrávku vykonávate kvôli svojej ochrane, napríklad z dôvodu, že sa vás volajúci snaží podviesť, alebo sa vám vyhráža, v určitých prípadoch je použiteľná.

V rámci civilného súdneho konania je dovolené použiť všetky dôkazy, ktoré nejako prispievajú k objasneniu veci. Je teda možné použiť aj nelegálne vyhotovenú nahrávku a dokazovať ňou vlastnú nevinu či vinu druhej strany.

Avšak v rámci trestného súdneho konania to neplatí. Nelegálne vyhotovená nahrávka bude posúdená ako nezákonný dôkaz a nebude môcť byť použitá a ani braná na zreteľ.

František Urban

František Urban
Zameriavam sa najmä na prehľadové a analytické články z oblasti najrôznejších technológií a ich vývoja. Nájdete ma takisto pri diagnostike HW a SW problémov.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.