No len sa pozrite aké krásne fotky dokážu naše smartfóny odfotiť 5 mm modulom a optickou sústavou vo veľkosti bobuľky hrášku. Kúpte si náš smartfón a aj vy budete mať fotky ako profesionáli. Nedeľník TOUCHIT vážne i nevážne. Nezviazané IT témy na tisíc spôsobov.
Tlieskajte všetci! Toto je najlepší smartfón, aký sme kedy vyrobili. Toto je zázrak, aký tu doteraz ešte nebol. Zachyťte s ním správne okamihy kdekoľvek a kedykoľvek. Stačí vytiahnuť z vrecka a namieriť ho na vašu lásku alebo na guláš na tanieri a je to. Pozor. Usmejte sa, vyletí zrkadlovka…
Či už fotíte seba alebo krajinu, smartfónové fotoaparáty ušli za posledných desať rokov obrovský kus cesty. Ak by mi niekto pred 5 či 6 rokmi ukázal fotky, akých sú schopné dnešné najlepšie smartfóny, veru by som sa im zdráhal uveriť.
O tom ako moderné smartfónové fotoaparáty fungujú a čo ich tvorí, som sa nedávno rozpísal v prehľadovom článku Cesta do útrob moderných kamier smartfónov. Aj keď ich schopnosti sú obdivuhodné a vzhľadom na rozmery čipu a optiky dych berúce, majú svoje limity. Ich očividným slabinám a takisto tomu, prečo nemôžu dosahovať také výsledky, ako profesionálne fotoaparáty, som sa venoval v článku Kedy na fotenie stačí smartfón a kedy potrebujete digitálnu (bez)zrkadlovku?
Ale také veci sa nehodí v reklamách na smartfóny hovoriť nahlas. Veď predsa, kto by už chcel nosiť dneska nejakú veľkú krabicu. Tie dobré veci sú vždy malé, tenké a lesklé. Tie čo sú IN. Ak to nestačí, tak vás skrátka oklamem. A čo by ste chceli. Nebodaj realitu? Tá sa nám nehodí do veľkohubých vyhlásení.
POZRI AKÉ KRÁSNE FOTKY TEN TELEFÓN UROBÍ, KEĎ HO NAHRADÍM ZRKADLOVKOU
Výrobcovia smartfónov radi natáčajú reklamy, pri ktorých sú ich produkty v rukách šťastných a krásnych ľudí. Svet reklamy je vždy nadnesený a čarovný. Stačí sa len pozrieť na túto reklamu a hneď je vám veselšie.
Reklama je vždy prikrášlená a ukazuje svet, aký si výrobca a jeho marketingové oddelenie predstavuje, že existuje. Ak zobrazujú teda napríklad fotenie, fotka musí byť úžasná a dych berúca. Každý na ňu musí uprieť zrak.
Toto je selfie záber z tohtoročnej augustovej reklamy firmy Huawei, ktorú vytvorila jej egyptská pobočka Huawei Mobile Egypt. Zrejme ste ju už pár mesiacov dozadu videli v súvislosti s tým, aký humbug v lete vyvolala.
Záber je fakt ostrý, pekne definovaný a pestrý. Je na ňom síce vidieť kus postprocesingu, ale ak by ju dokázal odfotiť smartfón, bola by to naozaj bomba.
Ide však o podvod. Výrobca nám prezentuje realitu, v ktorej takúto fotku vytvoril jeho nový smartfón Huawei Nova 3. Nebola to pritom ani jeho hlavná zadná kamera, ale dokonca ten výkal, ktorý sa odjakživa osadzuje dopredu na selfie.
Modelka z tejto reklamy o pár dní neskôr zverejnila na svojom Instagrame pár fotiek z natáčania, pričom druhá v poradí sa týkala práve uvedenej scény. Na nej vidíme, že herec v nej smartfón ani nemal v ruke a len sa načahoval k namierenej DSLR profesionálneho fotografa.
Možno si poviete, že to predsa muselo byť všetkým jasné aj bez toho. Ak sa na video a dané fotky pozriete, „všetci predsa vedia“, že takto fotiť a natáčať žiadna smartfónová kamera nezvládne. Je to ale naozaj tak, alebo je to len váš pocit?
Huawei v celej reklame priamo naznačuje, že ide o realitu. Že práve toto sú práve schopnosti nových smartfónov. Že toto budete mať aj vy, keď si ho kúpite. Áno, tie fotky sú krásne, ale prečo by malo byť všetkým jasné, že je tá pravda prikrášlená a v skutočnosti ide o fotky a videá z profesionálnych kamier a zrkadloviek?
Pozrite sa napríklad na túto fotku. Je to fotka z môjho starého telefónu Nokia 3120 classic z roku 2008. Prešlo ale päť rokov a fotky z telefónov začali byť mnohonásobne lepšie. Ak má dnes niekto napríklad 5 ročný smartfón a vidí v reklame, že nové smartfóny fotia úžasne, tak ako prezentuje reklama Huawei, prečo by mal automaticky vedieť, že to výrobca nemyslí vážne a je to len ilúzia? Veď v minulosti také masívne skoky fotoaparáty telefónov za 5 rokov urobili, tak prečo by to teraz „samozrejme“ nemalo tak byť?
Nebol to prvý prípad, kedy sa Huawei uchýlil k takémuto triku. V roku 2016 napríklad na svojej sociálnej sieti uverejnil túto krásne jemnú fotografiu a prezentoval ju ako odfotenú smartfónom P9. Šlo by o niečo fantastické. Nejde len o decentný bokeh, ale hlavne o to, ako jemne a pritom brilantne ostro sú na fotke zachytené detaily.
Huawei ju nezverejnil iba na Facebooku, ale aj na Google+, čo trochu nedomyslel, pretože druhý menovaný zachováva a umožňuje zobraziť EXIF informácie. Ak ste si ich pre danú fotku zobrazili, mohli ste vidieť, že bola odfotená fotoaparátom Canon EOS 5D Mark III, s nasadeným objektívom EF70-200mm f/2.8L IS II USM. Teda profesionálnou foto výbavou, zhruba v cene 5000 eur.
V popiske pod fotkou sme sa pritom mohli dočítať: „Pri krásnom východe slnka sa nám podarilo odfotiť túto rozkošnú fotku Elly. Smartfón Huawei P9 obsahuje duálny fotoaparát Leica, čo umožňuje, že fotenie fotiek pri zhoršených svetelných podmienkach, ako sú tieto, je vždy ozajstná radosť.“
Potom ako sa pravda ukázala, podobne ako fotka z predošlého prípadu, aj táto zmizla bez stopy. Huawei sa vyjadril, že šlo o fotku z reklamy na Huawei P9 a bola uverejnená preto, aby inšpirovala komunitu. Pripustil ale, že jej zverejnenie bez správneho popisu a upozornenia, že nejde o fotku zo smartfónu, bolo chybou a preto ju napravil odstránením.
Huawei nie je ani zďaleka jediný výrobca smartfónov, ktorý sa takýchto podvodov dopúšťa. Tento týždeň sme to mohli vidieť v podaní Samsungu, ktorý uverejnil túto peknú a vynaliezavú fotku pri popise funkcií smartfónu Galaxy A8 Star.
Na fotke sa dá posúvať jazdec, ktorý ukazuje rozličný efekt rozostrenia pozadia. Fotka ale nie je vytvorená spomenutým smartfónom, ale profesionálnou zrkadlovkou. Na tento fakt upozornila autorka fotografie, ktorá po jej predaji vo fotobanke chcela zistiť, kde je použitá a našla ju práve na stránke Samsungu.
Môžeme jej pri tom ľahko veriť, pretože… no, na fotke je skrátka ona sama. Po tom ako udalosť rozpútala posmech na sociálnych portáloch a sieťach, pribudla pod fotkou na stránke Samsungu informácia „obrázok je simulovaný za účelom predvedenia funkcie“.
Nebolo to prvý raz, kedy Samsung použil profesionálnu fotku z DSLR fotoaparátu kúpenú na fotobanke a ukazoval ju ako produkt svojho smartfónu. To isté sa stalo v súvislosti s Galaxy A8 v jeho brazílskej pobočke behom augusta.
Selfie fotka šťastného páru vyššie sa objavila na Twittery jeho brazílskej divízie, ako produkt fotoaparátu Galaxy A8. Keď používatelia vyjadrili pochyby, dočkali sa odpovede od tímu spravujúceho sociálny účet v štýle „nezdá sa to, ale je to skutočne naša fotka, paráda nie?“
Používatelia následne vykonali jednoduché reverzné vyhľadávanie a zistili, že v skutočnosti ide o profesionálnu fotografiu, ktorá sa celkom normálne predáva na fotobankách. Po poslaní usvedčujúceho odkazu sa odpoveď zamestnancov Samsungu zmenila a dostala až bizarný nádych: „Och, pardon, máte pravdu. Naša predošlá odpoveď bola nepresná. Mnoho fotiek na našom profile je z našich smartfónov, ale niektoré, ako je tento prípad, sú len fotkami, ktoré vyjadrujú postoje nášho cieľového publika“ (express the attitude of our target audience).
POSTOJE CIEĽOVÉHO PUBLIKA….. Preboha.
https://www.youtube.com/watch?v=A-TZmvZTwSk
Zoznam tým pravdaže nekončí. Ďalším pekným prípadom je reklama firmy Nokia z roku 2012, v ktorej sa fínska firma podujala demonštrovať úžasné schopnosti optickej video stabilizácie nového smartfónu Lumia 920.
Vo videu vidíme, ako muž ide na bicykli, v jednej ruke drží smartfón a natáča vedľa neho jazdiacu priateľku. Po aktivovaní stabilizácie je obraz super hladký a ostrý a rozhodne funguje. V jednom momente ale dievča prechádza popred zaparkovaný príves s oknom a v odraze môžete vidieť, že video nenatáča muž na bicykli, ale kameraman z otvorených dvier dodávky profesionálnou výbavou. Spomalenie a detail môžete vidieť na vyššie uvedenom videu, ktoré vytvorila redakcia Verge.
Po odhalení sa Nokia priznala, že video a jeho stabilizácia nepochádza z Lumie a na svojom blogu uverejnila ospravedlnenie. Dnes už ale neexistuje. Ale koho by zaujímala nejaká história.
ASPOŇ ŽE APPLE JE FRAJER A UKAZUJE REALITU… EHM, ČOŽE?
V súvislosti s podvodmi podobného typu sa často ukazuje na Apple, ako na žiarivý príklad toho, ako sa to má robiť. Apple totiž nikdy neukazoval fotky z profesionálnej DSLR alebo kamery a nevydával ich falošne za produkt svojho smartfónu.
Apple vždy ukazuje len reálne fotky z iPhonu. Ten sa toho nebojí a chváli sa pravdou a realitou. No, nie?
Heh, no, ako sa to vezme. Všimli ste si pod tými krásnymi videami a fotkami, ktoré sa prezentujú v reklamách a na predvádzaní produktov, tú malú nedôležitú poznámku na konci? Tú čo hovorí veľkými písmenami: Odfotené/natočené na iPhone, kde je dole nevýrazná poznámka „Bolo použité doplnkové vybavenie a softvér“.
Možno ste si mysleli, že tie fotky skrátka len niekto pretiahol napríklad Photoshopom, ako je to pri profesionálnej fotografii bežné. To sa predsa robí aj s fotkami zo zrkadloviek, pričom sa vyladia farby, tiene a podobne. Možno sa niečo aj mierne vyretušuje. Nie je teda prekvapivé, že sa to urobí aj na prezentačných fotkách z iPhonu. To sa dá naopak očakávať.
To je ale len časť pravdy, ktorá je pritom nepodstatná. To čo je naopak podstatné, je to doplnkové vybavenie. Fotku síce urobil iPhone, respektíve jeho obrazový čip Sony Exmor, ale to je všetko. Fotku nemusel už spracovať softvér smartfónu a rozhodne ju nesprostredkovala len 5 mm plastová sústava šošoviek.
Na smartfón je pri takýchto reklamných záberoch obvykle nasadený masívny a špičkový profesionálny objektív, so šošovkami veľkými ako vaša dlaň. Jeho optický zoom a ostrenie je perfektne kontrolované, pričom smartfón je okrem toho osadený aj na špičkový stabilizátor, určený pre hollywoodske kamery.
Ono už potom to „odfotené iPhonom“ až tak pravdivo nepôsobí, keď zistíte, že k nemu bola pripojená výbava, ktorá desať či dvadsaťnásobne prevyšuje cenu samotného telefónu.
Môžete síce hovoriť, že fotku stále odfotil iPhone, takže vyjadrenie je vlastne technicky stále pravda, ale to bežný človek pri prečítaní „odfotené iPhonom“ nepredpokladá. Z výrazu dedukuje, že je to výsledok, ktorý on sám môže s fotoaparátom tohto zariadenia dosiahnuť. A to skrátka nie je pravda.
Technicky je takisto pravda, že dokážem bežať rýchlosťou 100 km/h, ak budete práve na nástupišti a ja okolo vás prebehnem chodbou idúceho vlaku, ale to si pri výraze „dokážem bežať rýchlosťou 100 km/h“ asi nepredstavíte.
Ak k iPhonu pripojíte výbavu za 10 000 euro, ktorá je veľká ako váš trup, dokáže fotiť fakt excelentné profi fotky, ale to už akosi potom nie je smartfónom, ktorý vytiahnete z vrecka na výlete do Tatier, alebo v parku keď sa váš opitý kamarát rozhodne urobiť salto vzad z lavičky.
PREČO TO VÝROBCOVIA VLASTNE ROBIA?
Kúp si náš smartfón. Pozri aké pekné fotky robí. Nie ako ten tvoj trojročný šrot, čo si si kedysi za 500 eur kúpil. No kto by také zlepšenie nechcel?
Marketing je marketing a niekedy je medzi ním a lžou a podvodom len tenká hranica. To, prečo sa výrobcovia k takýmto podvodom uchyľujú nie je ťažká otázka. Schopnosti kamery sú dnes jedným z najdôležitejších parametrov, na ktoré zákazník počuje.
Výkon procesora, rozlíšenie displeja či kapacita batérie, väčšina ľudí týmto parametrom nerozumie a pravda je taká, že ako roky postupujú, vlajkové smartfóny sa už v nich aj tak podobajú ako vajce vajcu.
Zato dobrá fotka za horšieho svetla, či plynulý obraz za chôdze, to rozpozná na prvý pohľad každý a nemusí byť expert. Ľudia stále lepšie fotoaparáty v smartfónoch chcú a je to často jediný parameter, ktorý ich zaujíma („chcem telefón zhruba do XXX eur, hlavne aby mal dobrý foťák“).
A výrobcovia to vedia. To, že dnes sa začína závod o to, kto viac fotoaparátov do tela osadí, nie je náhoda. Pokroky vo výpočtovej fotografii, podporenej zlepšeniami v rámci systémov umelej inteligencie, umožňujú aj s tým smiešne maličkým a hardvérovo otrasným modulom robiť skutočné zázraky. Či už používaním rapídneho fotenia a priemeru, dopočítavaním a modelovým vylepšovaním, snaha vynahradiť nedostupnosť kvalitnej optiky (ktorá sa do smartfónu skrátka nezmestí), je značná.
Kvalita fotiek, prezeraných na samotných 5 či 6 palcových displejoch smartfónov je dnes skvelá. Ak si ich ale priblížite, alebo zobrazíte na 27 či 30 palcovom monitore, zistíte, že to zase až také terno nie je a to platí aj pre tie najlepšie smartfóny súčasnosti.
Z pohľadu výrobcov a ich marketingových oddelení je to nešťastná situácia. Ak chcú prezentovať kvalitu fotoaparátu ich smartfónu na veľkom plagáte, či na bilborde s vysokým rozlíšením, no, veru by sa poriadne strápnili. O prezentovaní fotiek z tých kakáčových predných fotoaparátov už ani nehovorím.
Občas sa stretávam s názorom, že podvody tohto typu, kedy sa za fotky zo smartfónov vydávajú fotky profesionálnych zrkadloviek, nie sú ničím zvláštne. V reklamách je totiž snaha ukázať ideál a to najlepšie, aj keď nie je reálny. Tak sa to robí napríklad pri reklamných fotografiách jedál, kde sú hamburgery vystužené kartónom, lievance sa polievajú motorovým olejom a na koláče sa dáva pena na holenie.
To ale nie je dobré prirovnanie. Jedlo síce vyzerá lákavo, keď je pekné, ale jeho hlavným parametrom je chuť. A tú reklama nijako neovplyvní. Naopak obrazová kvalita je pri fotke tým hlavným a jediným parametrom a ak oklameme ten, čo pravdivé vlastne zostáva? Nič.
Je možné, že jedného dňa to nebude nutné robiť. Je možné, že ak výrobcovia fakt jedného dňa narvú do smartfónu 16 modulov, ktoré dohromady dajú veľkosť senzoru zrkadlovky a pokročilé modely a umelá inteligencia dokáže spriemerovať obraz cez 16 päť milimetrových plastových optických sústav skoro tak dobre, ako cez jednu veľké sklenú, bude po všetkom.
Avšak za ten čas urobia pokrok aj profesionálne fotoaparáty a výrobcovia smartfónov sa vždy budú chcieť pochváliť tým, že predsa fotka zo smartfónu vyzerá ako profesionálna, takže ich podvod bude lákať vždy.
Nech už to dopadne akokoľvek, dnes je dobré, že sa na tieto podvody ukazuje. Je potrebné, aby firmy boli za ne kritizované a aby si takýmto správaním vyslúžili hanbu a nedôveru zákazníkov.
Závod o to, kto dokáže ľudí viac oklamať nemôže byť akceptovanou súčasťou biznis plánu. Zhodnime sa aspoň na tom.
Nedeľník TOUCHIT hľadajte na našom webe ako inak než v nedeľu. Ak ste predchádzajúce zmeškali, nájdete ich všetky pod rovnomenným kľúčovým slovom.