Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Predaj slovenských elektronických diaľničných známok sa vlani tešil zvýšenému záujmu zo strany motoristov, predalo sa takmer 4,7 milióna kusov.

Výnos z predaja bol na úrovni zhruba 88,7 milióna eur, čo je o 14,6 milióna eur (20 %) viac než v roku 2021. Najväčší medziročný nárast sme zaznamenali pri predaji 10-dňovej diaľničnej známky, predalo sa ich o 36 % viac ako v roku 2021. Vyšší záujem oproti roku 2021 prejavili aj domáci motoristi, avšak viditeľnejší vplyv na zvýšenie predaja diaľničných známok mala tranzitná doprava.

Ktoré známky sú najobľúbenejšie?

Najvyšší výnos bol z predaja 365-dňovej známky, a to na úrovni 44,6 milióna eur. Tento druh známky bol zároveň druhý najobľúbenejší medzi motoristami, predalo sa ich viac než milión kusov. Na prvom mieste bola 10-dňová známka, ktorú si motoristi v súhrne kúpili v počte takmer 2,6 milióna kusov, pričom výnos z jej predaja bol na úrovni 21,6 milióna eur. Tretím najpreferovanejším druhom známky bola 30-dňová, predalo sa jej zhruba 617 000 a výnos z jej predaja bol na úrovni 7,2 milióna eur. Ročnú diaľničnú známku si kúpilo 366.000 motoristov a výnos z jej predaja bol na úrovni 15,2 milióna eur.

Kedy a kde si motoristi kupujú známky najčastejšie?

Predaj diaľničných známok zažil najväčší rozmach v mesiaci júl – predalo sa takmer 602 000 známok, pričom aj v tomto prípade bola najobľúbenejšia 10-dňová známka, ktorá tvorila viac než 60 % predaja v tomto letnom mesiaci. Predaj bol podobne intenzívny aj v auguste a tretím najfrekventovanejším mesiacom nákupu diaľničnej známky bol január. V prvom mesiaci roka 2022 však predaju dominovala ročná diaľničná známka.

Motoristi uprednostňujú nákup elektronickej diaľničnej známky cez webovú stránku www.eznamka.sk. Viac než polovica celkového predaja z minulého roka prebehla cez tento kanál. Druhým najobľúbenejším miestom nákupu sú zákaznícke miesta, takýto fyzický nákup uprednostnilo 40 % motoristov.

Výrazne vyšší tranzit

Slovenskí motoristi si v medziročnom meradle kúpili o takmer 220 000 (o 10,45 %) známok viac ako v roku 2021. Najviac zo strany domácich motoristov vzrástol záujem o 365-dňovú známku, a to o takmer 25 %. Na náraste predaja diaľničných známok sa však citeľnejšie podpísali zahraniční motoristi. Za rok 2022 si kúpili o 738 000 známok, teda o 46  % viac než v roku 2021. Zhruba 55-percentný nárast evidujeme pri predaji 10-dňových známok a takmer štvrtinový nárast pri predaji 30-dňových známok zahraničným vodičom.

Top päťka krajín, ktorých obyvatelia si najčastejšie kupovali slovenské diaľničné známky, sa nezmenila. Opäť sa v nej umiestnila Česká republika, Nemecko, Poľsko, Rakúsko a Maďarsko. Motoristi z Českej republiky si v roku 2022 kúpili takmer 730 000 slovenských známok, Nemci skoro 392 000, Maďari približne 182 000 a Rakúšania zhruba 161 000.

Zdroje: NDS

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.