Od začiatku vývoja prvých elektrických vozidiel Renault sa vynáralo množstvo otázok o charakteristickom tichu modelov a o tom ako pracujú.
Ako upozorníte chodcov, že sa k nim blíži vozidlo, ktoré nevydáva takmer žiadny zvuk? Ako vydáte zvukové varovanie, ktoré je zároveň efektívne? Ako vyrobíte zvuk, ktorý bude exkluzívne vyrobený pre danú značku? Laurent Worms, Audio Strategy Manager Skupiny Renault nám povie, aký bol proces vzniku zvuku, ktorý poznáme ako VSP (Vehicle Sound for Pedestrians).
Môže to znieť ako paradox, pridať zvuk do elektrického vozidla, ktoré je prirodzene tiché. Vyžaduje si to však bezpečnosť. Bez vonkajšieho výstražného zvuku nemôžu chodci počuť ak sa elektrické vozidlá pri nízkej rýchlosti blížia. Vodiči súhlasia, že je dôležité, aby ich bolo počuť, najmä v meste. Varovanie s názvom VSP je požiadavka na elektrické vozidlá a preto je jedným z parametrov pri ich vývoji. Ak je priorita „pokojne varovať“, otvárajú sa výzvy pre množstvo príležitostí a fascinujúcich ciest ako na to.
Zvuk ticha
Od úplne prvého konceptu elektrického vozidla bol Renault pionierom vo vývoji špecifického VSP. Sen sa pretavil do reality v roku 2012 s verziou Renault ZOE s varovným signálom, ktorý deklaroval „Som elektrický. Som na hrane. Som Renault.“ Tiež to musel byť zvuk, ktorý evokoval Renault a jeho hodnoty zamerané na človeka: charakteristický zvuk, ktorý sa neskôr môže použiť v iných elektrických modeloch Renault.
„Myšlienka je samozrejme varovať chodcov bez toho, aby sme ich vystrašili! Zároveň musíme vytvoriť pozitívne spojenie medzi varovaním, elektromobilmi a značkou Renault.“ Laurent Worms, Audio Strategy Manager Skupiny Renault
Prvá etapa projektu tohto významu spočíva v porozumení technických, ergonomických, funkčných a identifikačných aspektov priemyselných požiadaviek. Inými slovami, musí si odpovedať na otázku: aká je požadovaná osobnosť pre zvuk vozidla?
Počiatočné údaje sa prednášajú na inštruktážnych stretnutiach o rôznych aspektoch pomocou slov, obrázkov, zvukových knižníc a dokonca aj samotných zvukov, ktoré svojim spôsobom vyjadrujú emócie, ktoré sú terčom budúceho úsilia o návrh zvuku.
Vyjadrené zámery musia byť potom prevedené do zvukových materiálov pomocou nástrojov a skutočných (zaznamenaných) zvukov alebo syntetických počítačových zvukov, pri dodržaní základných pravidiel harmónie. Vieme napríklad, že durový alebo spoluhláskový akord, lepšie ako ktorýkoľvek iný, vytvorí pocit úľavy alebo radosti … Naopak, akokoľvek mierna disonancia v tomto type akordu okamžite pripomenie napätie …
Zvukový dizajnér využíva tieto materiály a mieša ich do harmonickej zmesi. Ďalej prídu rytmy a modulácie, ktoré poskytnú jednu z kľúčových súčastí VSP, konkrétne zvukovú interaktivitu, prispôsobením sa pohybom automobilu, a tým prispejú k vytvoreniu jedinečného, živého, dynamického, charakteristického zvuku.
Dobre vedený orchester
Po etapách výskumu sa objaví niekoľko návrhov. V tejto fáze sú i otázky a pochybnosti. Každý je vystavený riziku, že svoje hodnotenie bude zakladať na svojich vlastných názoroch a preferenciách. To je prvá pasca. Ďalšou by bolo brať do úvahy názor, ktorý má každý v tíme. Počas celého projektu je potom úlohou manažéra zabezpečiť a obhájiť konzistenciu definovanú v tímoch vopred. Pri prijímaní rozhodnutí je nevyhnutné, aby podnik prevzal silný, ba až sporný charakter zvoleného podpisového zvuku. To je základ pre charakteristický zvuk, ktorý sa pravdepodobne časom osvedčí. A je to postoj, ktorý zaujal Renault.
„Mojím snom je, že zvukový podpis budúcich elektrických vozidiel Renault vytvorí emóciu podobnú účinku zvodného parfumu a zároveň prispeje k zlepšeniu zvukového prostredia pre mesto budúcnosti.“ Laurent Worms, Audio Strategy Manager Skupiny Renault