Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

V rámci aktivít spoločnosti Dąbrowscy, autorizovaného predajcu Renault v meste Zabrze, bola spustená autorizovaná opravovňa elektrických a hybridných trakčných batérií Renault. Opravujú sa tu trakčné batérie dodané z územia východnej Európy, napríklad z Poľska, Estónska, Litvy, Lotyšska, Českej republiky, Slovenska, Maďarska, Rumunska a Bulharska.

Autorizovanú opravovňu batérií bola založená ako logický dôsledok zvýšenia predaja elektromobilov v regióne a postupného zavádzania hybridných a plug-in hybridných pohonov. Závod v Zabrze je jediným závodom Skupiny Renault tohto typu vo východnej časti Európy. Umožňuje efektívnu a rýchlu opravu batérií a zníženie nákladov na opravu. Na činnosti, ktoré sa vykonávajú na batériách sa vzťahuje záruka.

Miestnosti, v ktorých sa vykonávajú opravy, a v ktorých sú uložené moduly a batérie, sú klimatizované, aby bola zaručená správna teplota pre komponenty, ako aj komfort práce mechanikov, ktorí sú oblečení v zodpovedajúcich povinných kombinézach, rukaviciach, špeciálnych odevoch a s prilbami. Miestnosti sú špecificky označené a vybavené hasiacimi systémami, detektormi dymu a cirkuláciou vzduchu. Priestory, kde sa batérie opravujú sú tiež zakázanou oblasťou s veľmi obmedzeným prístupom.

Mechanici, ktorí robia opravy absolvovali odborné školenie, majú oprávnenie na prácu pod vysokým napätím a na opravu batérií majú príslušné odborné náradie.

Každý závod tohto typu je systematicky kontrolovaný z hľadiska kvality opráv alebo doplňovania nástrojov a zariadení, keď sa objavia nové výrobky. Spolu s rozvojom technológií absolvujú mechanici aj ďalšie systematické školenia, ktoré rozširujú ich vedomosti a zručnosti.

Pred odoslaním na opravu do závodu v Zabrze prechádzajú batérie úplnou diagnostikou v servisnom stredisku Renault Ekspert Z.E. na označenie problému, ktorý sa vyskytol v batérii. Každá batéria odoslaná do závodu v Zabrze musí podstúpiť procedúru, ktorá uvádza, že takáto jednotka je vhodná na opravu.

Väčšina opráv spočíva vo výmene modulov za elektrické články (33,3 V), vyskytli sa však aj prípady, keď bolo treba vymeniť moduly BMS (riadiace moduly). Vymenené moduly ukladá a zhromažďuje výrobca od spoločnosti Zabrze. Kompletné automobily sa dodávajú na opravu, s výnimkou Rumunska a Bulharska, odkiaľ sa samotné trakčné batérie dodávajú v špeciálnych prepravných boxoch a označenom vozidle.

INOVATÍVNE RIEŠENIA SKUPINY RENAULT V OBLASTI ELEKTROMOBILITY A OPAKOVANÉHO POUŽITIA HNACÍCH BATÉRIÍ

Skupina Renault je priekopníkom a lídrom v oblasti elektromobility v Európe. Od uvedenia rady elektrických vozidiel v roku 2010 Renault už prekonal hranicu 370 000 kusov predaných elektrických vozidiel v Európe. Renault ZOE je najpredávanejšie elektrické vozidlo v Európe, naviac Renault Kangoo Z.E. si udržuje vedúce postavenie na trhu elektrických LCV.

Skupina Renault dnes ponúka najširšiu škálu elektromobilov na trhu. Skladá sa z Renault ZOE, Kangoo Z.E. a Master Z.E.

Okrem ponuky elektrických vozidiel skupina ponúka celú škálu hybridných pohonov a plug-in hybridov na modeloch Clio, Captur, Nový Megane a Nový Megane Grandtour, ktoré obsahujú technológie E-TECH Hybrid a Plug-in Hybrid. Táto technológia je k dispozícii aj pre Nový Renault Arkana.

Ako európsky priekopník a líder v oblasti elektrických automobilov Skupina Renault čerpá zo svojich viac ako desaťročných skúseností v oblasti dizajnu, výroby a predaja elektrických vozidiel. Takmer 30 tisíc zamestnancov Skupiny Renault bolo vyškolených v oblasti elektromobility, ako aj celej siete špecializovaných značkových obchodov v Európe.

Na Slovensku sú elektromobily Renault ponúkané vo všetkých autosalónoch Renault, zatiaľ čo komplexné služby súvisiace so servisom poskytujú koncesionári s označením Expert Z.E. Okrem riadne vyškolených obchodníkov majú aj špecializované servisné zariadenia: špeciálne náradie a vyškolený technický personál.

STACIONÁRNE USKLADNENIE ENERGIE

Trakčné batérie na elektrický pohon, ktoré už doslúžili sa dajú použiť na vytvorenie stacionárnych systémov na skladovanie energie. Vďaka tomu je možné regulovať rozdiely medzi spotrebou a výrobou elektriny v danom okamihu. Ide o udržanie rovnováhy medzi ponukou a dopytom v elektrickej sieti pripojením rôznych zdrojov energie, ktorých výrobná kapacita nie je konštantná.

Aj najmenšie rozdiely medzi výrobou a spotrebou energie môžu spôsobiť nežiaduce zmeny napätia v domácej sieti (50 Hz). Stacionárny systém skladovania elektrickej energie tomu zabráni, pretože uvoľňuje akumulovanú energiu presne vtedy, keď dôjde k nerovnováhe v sieti. Prispieva tak k stabilizácii siete a tým pozitívne ovplyvňuje ekonomickú atraktivitu nízkoemisných zdrojov energie. V dôsledku toho umožňuje zvýšiť podiel energie z obnoviteľných zdrojov v energetickom mixe.

V roku 2018 Skupina Renault oznámila spustenie projektu Advanced Battery Storage, stacionárneho systému skladovania energie, ktorý používa iba trakčné batérie pre elektromobily (vyradené z prevádzky a čiastočne nové). Systém má byť v konečnom dôsledku schopný prijať min. 60 MWh, čo znamená, že pôjde o najväčší systém tohto typu, aký bol kedy v Európe vyrobený.

Prvé inštalácie boli dokončené začiatkom roka 2019 na troch miestach vo Francúzsku a Nemecku: výrobné závody spoločnosti Renault v Douai a Cléon a stará uhoľná baňa v Severnom Porýní-Vestfálsku. Postupne sa kapacita systému bude zvyšovať, v konečnom dôsledku bude obsahovať 2 000 trakčných batérií pre elektromobily. Systém potom dosiahne alebo možno prekročí hranicu 60 MWh. Je to toľko, čo mesto s 5 000 domácnosťami spotrebuje denne.

Projekt SmartHubs prebieha vo West Sussex (Spojené kráľovstvo). Recyklované batérie z elektrických automobilov Renault budú použité spolu s ďalšími technológiami v miestnom energetickom systéme na zabezpečenie čistejšej a lacnejšej energie pre sociálne bývanie, dopravu, infraštruktúru, domy a miestne podniky. Recyklované batérie sa použijú v systémoch E-STOR špeciálne navrhnutých spoločnosťou Connected Energy.

Projekt SmartHubs umožní inštaláciu niekoľkých systémov E-STOR s kapacitou 360 kWh do mnohých priemyselných a komerčných zariadení. Niektoré z nich budú tiež vybavené solárnymi panelmi a nabíjacími terminálmi pre elektrické automobily s cieľom znížiť náklady na energiu a optimalizovať využitie obnoviteľných zdrojov energie. Rovnako bude nainštalovaný veľký systém E-STOR s kapacitou 14,5 MWh s kapacitou asi 1 000 recyklovaných batérií, ktorý umožní rýchle nabíjanie a vybíjanie a tým lepšie vyváženie elektrickej siete. Systém bude schopný ukladať dostatok energie na napájanie 1 695 priemerných domácností po dobu 24 hodín.

LÍDER V ELEKTRIFIKÁCII DO ROKU 2025

Podľa strategického plánu Renaulution sa Skupina Renault chce stať sa do roku 2025 lídrom v oblasti elektrifikácie. Pomáhať bude aj technologické centrum „Electro Pole“, ktoré sa nachádza na severe Francúzska a v ktorej sa bude nachádzať najväčšie výrobné stredisko pre elektromobily na svete. Spoločnosť sa tiež bude môcť pochváliť najzelenšou kombináciou produktov v Európe.

Elektrické autá budú predstavovať polovicu nových modelov uvedených na trh v Európe. Hybridné automobily majú tvoriť 35% produktovej zmesi.

Technológie súvisiace s elektrickými vozidlami môžu zároveň pomôcť zvýšiť podiel obnoviteľných zdrojov energie na skladbe zdrojov energie. Inteligentné systémy nabíjania typu „vozidlo-k-sieti“ pomáhajú vyrovnať ponuku a dopyt, a tak regulujú a stabilizujú sieťové napätie a sprístupňujú nízkouhlíkovú energiu všetkým. Stacionárne systémy na skladovanie energie, ktoré používajú batérie, dopĺňajú tento ekosystém a poskytujú energiu v čase špičkového dopytu.

 

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.