Skúsenosti Renault získané vo Formula 1 pomohli inžinierom pracovať na hybridných pohonoch E-TECH.

Inovatívna technológia Renault E-TECH, na ktorú sa vzťahuje 150 patentov, je jedinečné riešenie zdieľané hybridnými a plug-in hybridnými modelmi Renault, ktoré umožňuje maximálne využitie elektrického pohonu.

Renault MEGANE E-TECH Plug-in

Renault MEGANE E-TECH Plug-in

Renault plánuje postupne zaviesť na jednotlivé európske trhy škálu 8 elektrifikovaných modelov. Inovatívne hybridné pohony a plug-in hybridy E-TECH sa najskôr objavia v modeloch Clio a Captur.

 Riešenia vyvinuté pre potreby motoristického športu sa objavujú v sériových automobiloch ako napríklad spätné získavanie a využitie energie – takzvaná rekuperácia, ako aj inovatívne multirežimové bezspojkové automatické prevodovky, ktoré sa prvýkrát používajú v sériovo vyrábaných vozidlách.

Od roku 2013 si tím Renault F1 a inžinieri Aliancie (Renault-Nissan-Mitsubishi) vymieňajú znalosti a skúsenosti v oblasti energetického manažmentu. V rámci prípravy na zavedenie hybridných motorov Formuly 1 spolupracovali hybridní inžinieri a odborníci zodpovední za nové pohony Renault E-TECH na hybridnom motore Formuly 1 v závode Renault Sport vo Viry-Châtillon. Tam získali skúsenosti so stratégiou manažmentu toku energie, ktorá sa v súčasnosti používa pri navrhovaní hybridných jednotiek Renault.

Na optimálnu spotrebu energie

E-TECH je pokroková technológia, ktorá využíva tri motory: hlavný elektromotor, pomocný elektromotor a benzínový motor. Motory môžu spolupracovať, aby poskytli vyšší výkon a dynamickejšiu akceleráciu.

Distribúcia energie

Distribúcia energie

Tento systém Je efektívny vďaka inteligentnej multirežimovej prevodovke, ktorá umožňuje hlavnému elektromotoru pracovať v dvoch rýchlostných stupňoch, aby sa zaistil dlhší čas jazdy so 100% elektrickým pohonom, a benzínovému motoru pri rozjazdoch auta optimálnu účinnosť. Toto riešenie zaručuje veľkú úsporu spotreby paliva.

Motory E-TECH poskytujú užívateľovi vysokú účinnosť spätného získavania energie počas brzdenia a jeho optimálne využitie. Motory vozidiel F1 a jednotky inštalované v sériovo vyrábaných automobiloch majú optimálnu reguláciu rýchlosti (zabezpečujúc najvyšší výkon spaľovacieho motora s najnižšou spotrebou paliva). V oboch prípadoch boli princípy energetického manažmentu vyvinuté spôsobom optimálneho využitia energetickej náročnosti na dobitie batérie, napríklad keď množstvo dodávanej energie presahuje dopyt.

Podobne ako vo Formule 1 sa kinetická energia počas spomaľovania a brzdenia premení na elektrickú energiu, aby sa dobila trakčná batéria. Podľa zásad hospodárenia s energiou v sériovo vyrábaných automobiloch, najmä pri jazde po diaľnici, sa proces dobíjania batérie začína vysielaním impulzu do riadiacej jednotky motora, aby sa dosiahli optimálne otáčky a účinnosť motora. Prebytočná elektrická energia sa používa na odbremenenie spaľovacieho motora počas prudkého zrýchlenia alebo na prepnutie do plne elektrického režimu jazdy na časti trasy v meste.

K dispozícii je Režim SPORT na štandardných modeloch vybavených motormi E-TECH v nastaveniach systému MULTI-SENSE. Umožňuje súčasné využitie všetkej energie benzínového motora a elektromotora, čo vedie k väčšej radosti z jazdy a efektnému zrýchleniu. Počas prudkej akcelerácie dva elektrické motory spoločne vytvárajú ďalšiu energiu, ktorá dopĺňa výkon spaľovacieho motora. Tento algoritmus bol prevzatý z Formule 1 kedy si pilot F1 môže zvoliť špeciálny režim, aby využil všetok dostupný výkon, najmä počas kvalifikačného kola.

Nová, automatická, inteligentná a multirežimová  prevodovka

Architektúra pohonnej jednotky Renault E-TECH je založená na podobných princípoch ako riešenia používané v monopostoch tímu Renault F1. Systém obsahuje spaľovací motor, dva elektromotory a centrálne umiestnenú batériu. Systém pracuje s viacstupňovou prevodovkou bez synchronizácie radenia.

Vďaka použitiu prevodovky bez synchronizácie každé rozbiehanie auta prebieha v elektrickom režime. Okrem toho toto riešenie významne skracuje malé spomalenie počas radenia prevodových stupňov. To vedie k väčšiemu jazdnému komfortu a lepšiemu výkonu pri zrýchľovaní. Vo Formule 1 znamená plynulé radenie menej trhania a lepšiu priľnavosť.

Kľúčové vlastnosti inovatívnej multirežimovej prevodovky

  • Optimálna účinnosť vďaka zjednodušenej konštrukcii, ktorá znižuje trecí odpor: žiadne synchrónne krúžky, žiadna klasická spojka.
  • Tri motory spojené priamo s prevodovkou, ktoré je možné využívať samostatne alebo kombinovať, čím sa znižuje doba odozvy pohonu a zvyšuje sa dynamika jazdy.
  • Okamžité radenie prevodových stupňov vďaka dvom elektromagnetickým členom, ktoré ovládajú zubové spojky.
  • Hladké a pohodlné radenie prevodových stupňov vďaka spolupráci rôznych zdrojov pohonu: ak jeden z motorov dodáva pohon, menší, pomocný elektromotor zaisťuje synchronizáciu prevodovky.

Z technického hľadiska má prevodovka dva prevodové stupne pre hlavný elektromotor a štyri prevodové stupne pre benzínový motor. Pomocný elektromotor je trvalo spojený s benzínovým motorom.

  • V čisto elektrickom režime sa používajú dva prevodové stupne
  • V režime spaľovania sa používajú štyri prevodové stupne
  • Štyri dvojrýchlostné prevodové stupne sa používajú v hybridnom režime jazdy. Inteligentná automatická prevodovka s viacerými režimami prenáša energiu z troch motorov v súlade s tromi jazdnými režimami so 14 prevodovými stupňami na zabezpečenie efektívnej a dynamickej jazdy.

Technológia E-TECH

Technológia Plug-in E-TECH bola vyvinutá konštruktérmi Renault a je predmetom vyše 150 patentov. Využíva komponenty vyvinuté v rámci Aliancie (Renault-Nissan-Mitsubishi), ako napríklad benzínový motor novej generácie s objemom 1,6 litra, ako aj dva elektrické motory a inovatívnu viacstupňovú prevodovku bez synchronizácie radenia. Použitie zubovej spojky namiesto klasickej poskytuje vynikajúcu účinnosť a takmer nepostrehnuteľné radenie.

Hnacia sústava nainštalovaná na všetkých modeloch Renault s hybridnými jednotkami je k dispozícii v jednej z dvoch variantov: E-TECH HEV alebo „full hybrid“ a E-TECH PHEV alebo „supercharged hybrid“. Využitie novej technológie v oboch modeloch je možné vďaka novým modulárnym platformám CMF-B a CMF-C / D, ktoré sú navrhnuté pre elektrifikovaný pohon, a mimoriadne kompaktným rozmerom nového systému E-TECH, ktorý sa dá ľahko nainštalovať do univerzálneho mestského motorového priestoru auta, akým je napríklad model Renault Clio.

Nadchádzajúci hybridný rad Renault

Hybridný rad Renault, ktorý sa čoskoro objaví na trhu, pozostáva z: Clio E-TECH 140 HP, Captur E-TECH 160 HP a Megane E-TECH 160 HP, pôvodne vo verzii Grandtour.

Nový model Clio E-TECH sa môže pohybovať po meste v úplne elektrickom režime 80% času jazdy , a spotreba paliva v mestskom cykle môže byť až o 40% nižšia ako verzia s benzínovým motorom. Nový Captur E-TECH a nový modul Megane E-TECH majú dosah, ktorý vám umožní pokryť 50 km v 100% elektrickom režime pri rýchlostiach do 135 km / h v kombinovanom cykle (WLTP) a dokonca 65 km v mestskom cykle ( WLTP City). 

E-TECH na Slovensku

Hybridné Clio a Plug-in hybridné vozidlá Captur by mali byť k dispozícii zákazníkom na Slovensku v lete 2020.

Značky: