Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Konsolidačný rok 2025 bude väčšinu podnikateľov veľkou výzvou. Výnimkou nebude ani sektor e-commerce, ktorý bude trpieť zvýšením sadzby DPH a neskôr transakčnou daňou.

Väčšie firmy budú čeliť aj vyššej dani z príjmov. Majitelia e-shopov sa obávajú, že konkurenčnom medzinárodnom prostredí môže byť pozícia slovenských e-shopov znevýhodnená. Odborníci z praxe sa však zhodujú, že aj keď obchodníkov čakajú náročné rozhodnutia, situácia v e-commerce je stále zvládnuteľná.

Rok 2025 bude rokom konsolidácie, ktorú pocítia aj podnikatelia. Snáď najdiskutovanejšou zmenou je zvýšená sadzba DPH, ktorá vytvorí tlak na slovenských obchodníkov. Tí buď zvýšia ceny o príslušnú výšku dane, alebo pristúpia k zníženiu marží a budú hľadať iné spôsoby, ako kompenzovať straty. „Obchodníci by mohli vyššie dane kompenzovať predovšetkým zefektívnením činnosti svojich e-shopov. Hovoríme predovšetkým o vyjednaní lepších podmienok s dodávateľmi, zefektívnení logistiky či optimalizácii interných procesov. Rovnako budú musieť zefektívniť výdavky na marketingové aktivity,“ približuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates, ktorá vytvára riešenia pre e-shopy.

S Benatzkym súhlasí aj Matej Vittek z marketingovej agentúry Artexe. „Pociťujeme čoraz intenzívnejší tlak na efektívne nakladanie s marketingovým rozpočtom. Klienti si pozornejšie všímajú návratnosť investícií a vyžadujú jasné dáta o výkonnosti kampaní. To nás motivuje využívať pokročilé analytické nástroje, ako je server-side tracking, a hľadať ďalšie inovatívne riešenia na optimalizáciu kampaní.“

Zmeny v produktovom portfóliu

Obchodníci sa snažia vyššej daňovej záťaži prispôsobovať aj úpravou produktového portfólia. „V ponukách e-shopov sa začínajú objavovať aj cenovo dostupnejšie značky či rôzne exkluzívne balíčky. Konkurenčnú výhodu môžu priniesť aj vernostné programy či väčší dôraz na benefity, ako kvalita, rýchlosť dodania a zákaznícky servis, ktoré môžu zákazníka presvedčiť k nákupu aj pri vyššej cene,“ vysvetľuje Vittek

Koniec bezplatnej doprave?

Majiteľ hračkárstva pinguland.sk Ladislav Bitto si však myslí, že zmene DPH sa podnikatelia dokážu prispôsobiť pomerne rýchlo. E-shopom bude, podľa jeho predpokladov, spôsobovať väčšie problémy zvýšenie sadzby DPH pre kuriérske služby, ktoré sa odrazí na vyšších cenách za dopravu. „Už doteraz veľká časť e-shopov dopravu dotovala a teraz stoja obchodníci pred rozhodnutím, či vyššie náklady platiť naďalej zo svojho vrecka, alebo cenu za dopravu zvýšiť pre spotrebiteľa. My sme sa rozhodli upraviť iba kozmeticky, o zvýšenú DPH, čo predstavuje navýšenie 15 centov. Síce to zákazníka nezruinuje, no vnímame, akú magickú silu má pohyb úpravy ceny dopravy na Slovensku a hlavne doprava zdarma.“

Veľké rozpaky vzbudzuje aj transakčná daň, ktorá sa začne účtovať až od apríla. Zmeny tak firmy pocítia až v druhom kvartáli 2025, no podľa Bitta nemajú prevádzkovatelia e-shopov dôvod na paniku: „Transakčná daň sa bude vzťahovať len na odchádzajúce platby, teda nie platby od zákazníkov. Zdanený však bude nákup tovaru a služieb a je otázne, ako sa s tým obchodníci popasujú. Je možné, že viacerí začnú využívať hotovostný styk.“

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.