Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Do roku 2040 plánuje Toyota Motor Europe (TME) dosiahnuť uhlíkovú neutralitu v Európe. Tento cieľ dosiahne intenzívnejšou prácou Hydrogen Factory Europe na vývoji vodíkových technológií a nových systémov palivových článkov 3. generácie, ktoré budú uvedené do predaja v roku 2026.

Hydrogen Factory Europe je spoločnosť založená TME, ktorej úlohou je robiť koordinované aktivity na trhu vodíkových technológií a systémov. Výskumné a vývojové centrum pôsobiace v Bruseli je zodpovedné za výrobu čoraz širšieho sortimentu produktov na báze palivových článkov aj za podporu rastúcej skupiny zákazníkov a obchodných partnerov. Opatrenia spoločnosti pomôžu Toyote dosiahnuť uhlíkovú neutralitu v Európe do roku 2040.

Široká škála aplikácií pre kompaktné vodíkové moduly

Toyota je jedným z najväčších propagátorov vodíkových technológií v automobilovom priemysle a patrí tiež medzi priekopníkov na trhu osobných automobilov s palivovými článkami. V snahe rozšíriť potenciál vodíkových modulov používaných v automobiloch na iné aplikácie, Toyota vytvorila kompaktné moduly palivových článkov. Hlavné komponenty – súprava palivových článkov a komponenty podporujúce pohon vzduchu, vodíkový pohon, chladenie a riadenie výkonu – sú integrované v kompaktnom balení, ktoré možno ľahko prispôsobiť rôznym produktom a aplikáciám.

Moduly sú dostupné v dvoch formách – štvorcové s rozmermi 890 mm x 630 mm x 690 mm (TFCM2-B) a ploché obdĺžnikové s rozmermi 1270 mm x 630 mm x 410 mm (TFCM2-F) – na prispôsobenie sa rôznym prenosom médií – od osobných vozidiel cez dodávky, nákladné vozidlá a autobusy až po námorné plavidlá. Oba moduly s napätím 400 – 700 V a hmotnosťou 240 kg sú schopné dosiahnuť menovitý výkon 60 kW alebo 80 kW.

Inžinieri Toyoty úzko spolupracujú s partnermi na prispôsobení technológie ich potrebám. Takým je okrem iného REXH2, generátor energie pre aplikácie námornej dopravy vytvorený spolu s EODev. Fountaine Pajot, významný výrobca plavidiel, postavil katamarán Samana 59, ktorý bol vybavený týmto zariadením. Ďalší elektrický katamarán skonštruovaný Fountaine Pajot – Aura 51 – slúžil ako dopravný prostriedok počas hier v Paríži a hosťom podujatia Mobility for All predstavil aj generátor REXH2 a vodíkovú nádrž Toyota.

Tretia generácia pokrokových palivových článkov Toyota

Od januára 2022 je v Hydrogen Factory Europe implementovaná druhá generácia palivových článkov a závod sa v súčasnosti zaoberá výrobou, inžinierskou podporou a popredajným servisom palivových článkov generácie 2.5. Ročne je tu vyrobených 30-tisíc zásobníkov palivových článkov a malých a veľkých kompozitných vodíkových nádrží. Spoločnosť už začala pracovať na tretej generácii pokrokových vodíkových článkov, ktoré zaisťujú vyššiu efektivitu a nižšie prevádzkové náklady. Nová generácia, ktorá sa má začať predávať v roku 2026, bude pozostávať z menšieho počtu článkov, pričom dosiahne vyšší výkon. Očakáva sa, že sa tým zvýši dojazd o 20 %, zatiaľ čo technologický pokrok a zvýšenie výroby pomôžu znížiť náklady o viac ako tretinu. Súčasne prebieha výskum zameraný na potenciál škálovateľných zásobníkov palivových článkov s rôznymi úrovňami výkonu, ale aj na dizajn palivových nádrží zložitých tvarov, kompatibilných s vozidlami rôznych veľkostí.

Značky: