Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Jaguar Classic oslavuje víťazný rodokmeň ikonického modelu E-type výrobou siedmich exkluzívnych párov vozidiel E-type ZP Collection. Tieto nové zberateľské predmety predstavujú poctu prvým pretekárskym modelom E-type, ktoré vznikli pod projektovým označením ZP. Tieto ľahko upravené pretekárske vozidlá E-type oslavovali svoje prvé víťazstvá len niekoľko mesiacov po predstavení modelu E-type v roku 1961.

Každý pár vozidiel E-type ZP Collection obsahuje kabriolet a kupé vyhotovené v odtieňoch inšpirovaných originálnymi víťaznými vozidlami a zreštaurované odborníkmi z Jaguar Classic Works v Coventry.

Tieto dve inšpiratívne vozidla dostali označenie podľa ich evidenčných čísel ECD 400 a BUY 1. V 60. rokoch na nich pretekali Graham Hill a Roy Salvadori. Vozidlá z kolekcie E-type ZP Collection obsahujú premyslené detaily pripomínajúce pretekárske dedičstvo modelov E-type, ako aj technické vylepšenia a úpravy, aby ich zákazníci mohli lepšie používať.

„Kolekcia E-type ZP Collection predstavuje dokonalú poctu víťaznému pretekárskemu debutu modelu E-type, ktorý je sám osebe súčasťou bohatej histórie motoristického športu značky Jaguar. Každý pár rozpráva fascinujúci a často nevypovedaný príbeh o histórii modelu E-type. Zbierka ZP Collection s úctou pripomína nielen vozidlá, ale aj pretekárov, ktorí ich doviezli k víťazstvám
na trati. S 2 000 hodinami, ktoré remeselníci s láskou strávia na každom vozidle na Jaguar Classic, si naši nároční klienti budú môcť vychutnať jedinečnú poctu dvom z najväčších áut v histórii modelu E-type,
uviedol Paul Barritt, riaditeľ Jaguar Classic.

V priebehu roka 2023 predstaví personalizačný tím SV Bespoke spoločnosti Jaguar aj limitovanú edíciu sériovej produkcie zodpovedajúcich modelov F-TYPE ZP Editions inšpirovaných kolekciou E-type ZP Collection. Štrnásť týchto športových vozidiel Jaguar s 5,0-litrovým preplňovanm motorom V8 bude vyhradených pre klientov modelov E-type ZP Collection, čím vznikne neopakovateľná oslavná štvorica.

Historické základy

Exkluzívne vozidlá od Jaguar Classic oslavujú dôležitý príbeh modelu E-type a svoje meno dostali podľa prvých siedmich exemplárov, z ktorých sa stali pretekárske vozidlá. Pretekársku premiéru absolvovali
v apríli 1961, len mesiac po tom, keď sa na autosalóne v Ženeve predstavil svetu sériový model E-type.

Claude Baily, vtedajší šéfdizajnér automobilky Jaguar, podrobne opísal vlastnosti týchto siedmich vozidiel s označením Project ZP len deň po uvedení modelu E-type na trh. Každý z nich dostal modifikácie motora a úpravy komponentov, ako sú blok valcov a hlava valcov vrátane prevodovky s malými odstupmi prevodových pomerov.

Len o mesiac neskôr, 15. apríla1961, obsadili vozidlá s označením ECD 400 a BUY 1 prvé a tretie miesto na pretekoch Oulton Park Trophy určených pre vozidlá GT. To bol začiatok pretekárskej kariéry modelu
E-type a pokračovanie pretekárskeho rodokmeňa značky Jaguar, ktorý založili ikony C-type a D-type.

Víťazný model E-type modrej farby Indigo Blue s označením ECD 400 pilotoval v Oulton Parku Graham Hill, zatiaľ čo za volantom modelu BUY 1 sivej farby Pearl Grey sedel Roy Salvadori a umiestnil sa na treťom mieste. Salvadori potom 21. mája1961 vyhral preteky v Crystal Palace. Celkovo boli modely E-type
v rokoch 1961 až 1964 výnimočne úspešné a dosiahli 24 pódiových umiestnení.

Vozidlá

Prvé z dvojice vozidiel vzdáva poctu kabrioletu E-type modrej farby Indigo Blue Grahama Hilla. Dostalo modrú farbu Oulton Blue inšpirovanú pôvodnou farbou vozidla s označením ECD 400, má čiernu strechu
a množstvo exteriérových detailov, ktoré vzdávajú hold Hillovmu víťaznému vozidlu.

Okrúhle prvky na kapote majú bielu farbu, so zodpovedajúcim farebným vyhotovením okolo predného otvoru na prívodu vzduchu. Lišta naprieč mriežkou chladiča a predné ozdoby boli v súlade s originálom odstránené.

Vpredu a vzadu sú chrómové nárazníky, nechýbajú vypletané kolesá s centrálnou maticou a logom Jaguar Heritage. Na zabezpečenie vzhľadu korešpondujúceho s rokom 1961 sa k volantu z bukového dreva pridávajú ďalšie dobové prvky modelu E-type, vrátane zváraných lamiel kapoty a vonkajších západiek kapoty s uzamykaním mechanizmom. Vonkajšie zámky kapoty majú špecifické logá ZP a sú spojené koženým remienkom na uchytenie kapoty.

Vidno aj ďalšie prvky z ponuky ZP vrátane log ZP na veku palivovej nádrže, vonkajšom kryte vozidla
a kryte strechy, zatiaľ čo logá ZP a Jaguar na zadnej časti identifikujú jedinečnú povahu každého vozidla. Nechýba ani umelecká bočná grafika na boku automobilu s britskou vlajkou Union Jack zasadenou do strieborného štítu, silueta E-type a nápis Project ZP.

Interiér sa vyznačuje jedinečnými autentickými prvkami potiahnutými červenou kožou Bridge of Weir a dobovým obložením Hardura. Súprava dodatočných vylepšení zahŕňa tlačidlo klaksónu, zatiaľ čo Jaguar Classic sa opäť teší, že môže spolupracovať s majstrom rytcom Jonnym „King Nerd“ Dowellom. Ten vytvoril jedinečné umelecké panely na stredovej konzole s povrchom z eloxovaného hliníka s jedinečnými ručne vyrytými detailmi.

V prípade kupé modrej farby Oulton Blue obsahuje dizajn rytiny siluetu vozidla, obrys trate Oulton Park so štartovou/cieľovou vlajkou na počesť prvého pretekárskeho víťazstva Grahama Hilla a Hillov známy výrok: „V pretekoch sa moje auto stáva súčasťou mňa a ja sa stávam jeho súčasťou“ a jednu polovicu vavrínového venca, ktorá opäť znamená víťazstvo pôvodného vozidla. Umelecké panely sú eloxované
a vytvorené podľa rovnakých precízne vysokokvalitných štandardov, aké sa používajú na moderných produkčných modeloch, čo im zaručuje konzistentný a odolný vzhľad.

Druhé vozidlo v každom páre predstavujeje poctu modelu E-type, ktorý Roy Salvadori priviedol k víťazstvu v Crystal Palace v roku 1961, krátko po úspešnom pretekárskom debute modelu E-type v Oulton Parku.

Zatiaľ čo všetky pôvodné vozidlá o označením Project ZP vychádzali z kabrioletu, v prípade vozidla inšpirovaného  modelom s označením BUY 1 ide o kupé, čo klientom a zberateľom poskytuje príklady oboch druhov karosérie. Inšpiroval sa pôvodným sivým lakom Pearl Grey, čo sa prejavilo na sivej farbe Crystal Grey, pričom ide o názov odvodený od trate, na ktorej Salvadori s modelom E-type prvýkrát vyhral.

Rovnako ako verzia Oulton Blue inšpirovaná vozidlom s označením ECD 400, aj sivé kupé s farbou Crystal Grey prichádza s bielymi kruhmi a podobnými vonkajšími detailmi, s odstránením lišty a znaku Jaguar na mriežke chladiča a s rovnakou úrovňou remeselného spracovania úprav karosérie. Kupé má rovnaké chrómové nárazníky ako kabriolet spolu so zvarenými lamelami kapoty a jedinečnými bočnými grafickými detailmi. Exteriérové odznaky vytvorené v spolupráci so špecialistami zo spoločnosti Vaughtons so sídlom v Spojenom kráľovstve v birminghamskej štvrti Jewellery Quarter napodobňujú vzhľad a dizajn dobových pretekárskych nálepiek.

Interiér vozidla inšpirovaný modelom s označením BUY 1 dostal kožené čalúnenie Dark Navy Bridge of Weir so zodpovedajúcim obložením Hardura a volantom z bukového dreva, zatiaľ čo hliníkové detaily stredovej konzoly sú eloxované sivou farbou. Jeho dizajn zahŕňa druhú polovicu vavrínového venca vyrytého na konzole auta Oulton Blue. Obrys trate Crystal Palace a text popri siluete vozidla pripomína prezývku Roya Salvadoriho King of the Airfields.

Autentická pocta

Každé vozidlo sa dodáva s dobovou helmou zodpovedajúcou tej, ktorú v tom období nosili Hill a Salvadori. Vynikajúco ich vytvoril britský expert Bill Vero zo spoločnosti Everoak, ktorý vyrába prilby už od 50. rokov minulého storočia. Autentické a verné reprodukcie predstavujú krásny výstavný kúsok, ktorý možno nosiť a zároveň aj ručne upraviť podľa potrieb každého klienta.

Dodávajú sa s na mieru vytvorenou koženou taškou vyrobenou z rovnakej kože ako interiér vozidla. Za jej vznikom stoja špecialisti na kožu z Jaguar Classic. Taška na prilbu dopĺňa kožené puzdro na príručku
k vozidlu vyrobenú tým istým tímom a z rovnakej kože.

Skúsenosti oddelenia Classic Works

Kolekcia ZP Collection vychádza z 3,8-litrových modelov E-type Series 1 vyrábaných v rokoch 1961 – 1964. Pre každodenné použitie využíva 3,8-litrový motor s výkonom 195 kW (265 k) autentický zliatinový chladič z roku 1961 s elektrickým chladiacim ventilátorom a elektronickým zapaľovaním, ako aj výfukový systém
z leštenej nehrdzavejúcej ocele. Plynulo tak spája autentickosť s moderným použitím a spoľahlivosťou.

Hoci každé vozidlo predstavuje jedinečnú osobnosť a dedičstvo, obe obsahujú viacero ďalších vylepšení
od tímu Jaguar Classic Works. Patrí medzi ne informačný systém Jaguar Classic s rádiom DAB, Bluetooth konektivitou a navigáciou podľa štandardov automobilovej zábavy 21. storočia.

Najvýznamnejšiu mechanickú modernizáciu predstavuje špeciálne vyvinutá päťstupňová manuálna prevodovka prinášajúca tichšiu a pohodlnejšiu jazdu. Vyznačuje sa synchronizáciou všetkých prevodových pomerov, ozubenými kolesami so šikmým ozubením a zosilnenou hliníkovou skriňou pre vyššiu spoľahlivosť a odolnosť a s menšími rozostupmi medzi prevodovými pomermi pre hladšie radenie. Jej inteligentná konštrukcia si nevyžiadala žiadne úpravy karosérie ani iných komponentov a to aj napriek tomu, že poskytuje extra prevodový stupeň. Zachovanie integrity darcovského vozidla je pre tím
z oddelenia Jaguar Classic nanajvýš dôležité a prevodovka, ktorú vyvinuli, umožňuje zachovať originalitu karosérie, pričom zákazníkom poskytuje lepšie možnosti používania.

Každé vozidlo si vyžiadalo približne 2 000 hodín práce odborníkov z oddelenia Jaguar Classic, ktorí pracujú starostlivo a precízne, pričom neustále myslia na maximálnu úroveň remeselného spracovania. Vďaka tomu predstavuje každý vyrobený kus majstrovské dielo.

Ku každému vozidlu sa dodáva na mieru vytvorený autopoťah s logom ZP a na mieru vyrobený zdvihák
s unikátnou taškou, ktorá sa dá uložiť pod podlahu batožinového priestoru.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.