Podať priznanie k dani z nehnuteľnosti, požiadať o pridelenie zbernej nádoby na komunálny odpad, zaregistrovať si psa…

Všetko potrebné si budete môcť (občania aj firmy) vybaviť na svojom obecnom úrade online cez mobil. A nebudete na to potrebovať ani elektronický občiansky preukaz a čítačku kariet.

DataCentrum elektronizácie územnej samosprávy (DEUS) totiž spúšťa mobilnú aplikáciu mID. Vďaka nej budete môcť komunikovať s miestnou samosprávou a riešiť svoju agendu elektronicky aj bez toho, aby ste mali aktivovanú schránku  na portáli slovensko.sk. A nemusíte ani zapnúť počítač, všetko vybavíte cez mobil. Jedinou podmienkou je, aby daná obec využívala informačný systém DCOM. Aktuálne je doň zapojených vyše 70 % samospráv na Slovensku, pričom ďalšie jeho rozšírenie sa pripravuje. Ale už teraz budú mať k službám mID prístup milióny občanov Slovenska. Tak sa vyjadril výkonný riaditeľ DEUS Adrián Belánik.

App Store

Ostrý štart od 1. novembra

Aplikácia mID je k dispozícii na zariadeniach s operačným systémom Android a iOS. Aktuálne má za sebou viacero fáz testovania a od 1. novembra je pripravená na použitie širokou verejnosťou. „Aplikácia mID je už publikovaná v Google Play a App Store. Jej inštalácia a používanie bude pre občanov a podnikateľov bezplatné. Rovnako nič navyše nemusia platiť ani obce, ktoré sú do projektu DCOM zapojené,“ vysvetľuje Adrián Belánik.

DEUS, ktorého zakladateľmi sú Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) a Ministerstvo financií SR, si od tohto kroku sľubuje významné zvýšenie využívania elektronických služieb samospráv. Kým vlani informačný systém DCOM spracoval vyše 2,5 milióna rozhodnutí a podaní, vďaka mID  ich môže byť ešte viac, keďže elektronický občiansky preukaz a čítačka kariet už nebudú potrebné.

mID totiž dokáže elektronický občiansky preukaz nahradiť v dvoch rozhodujúcich rovinách: nielen pri prihlasovaní sa používateľa do systému, ale aj pri podpisovaní digitálnych formulárov. Aplikáciu stačí aktivovať a následne už autentifikácia používateľa prebieha buď nasnímaním QR kódu a zadaním PIN na telefóne, alebo sa všetko udeje automaticky priamo v mobilnom prostredí. Elektronické dokumenty je možné cez aplikáciu priamo nielen odosielať, ale ich aj prijímať prostredníctvom osobnej zóny v informačnom systéme DCOM. Používateľ teda nepotrebuje aktívny elektronický občiansky preukaz, ani schránku na portáli slovensko.sk.

Užitočná a bezpečná biometria

Aktivovať aplikáciu totiž možno dvoma spôsobmi: pomocou elektronického občianskeho preukazu, alebo biometriou. Prvá možnosť je určená pre tých, ktorí už majú funkčný elektronický občiansky preukaz a čítačku kariet. „Po aktivácii mID ich už pri komunikácii s obcami zapojenými v projekte DCOM nebudú potrebovať. Postačí im mobil. Nemusia tak so sebou nosiť čítačku kariet a vyťahovať občiansky preukaz z peňaženky. Prihlásia sa a podpíšu sa mobilom,“ vysvetľuje Belánik.

Aktivácia biometriou je určená tým, ktorí elektronický občiansky preukaz nemajú, a preto online služby samospráv doteraz využívať nemohli. V rámci nej používateľovi stačia na aktiváciu mID dva doklady totožnosti – občiansky preukaz (nemusí byť aktivovaný, stačí ho odfotiť) a k nemu vodičský preukaz alebo pas. Následne musia absolvovať takzvaný test živosti. „Vďaka porovnaniu tváre používateľa a fotografie z jeho dokladu dokážeme veľmi spoľahlivo potvrdiť jeho identitu a zabrániť tak podvodom. Úplne rovnakú technológiu využívajú napríklad aj banky či telekomunikácie po celom svete, pomáha im splniť povinnosť dôkladne a jednoznačne overiť totožnosť každého nového klienta,“ hovorí Róbert Izák zo spoločnosti Innovatrics, ktorá biometrickú časť mID pripravovala.

Pre štát zadarmo

Mimo nej sa na funkcionalitách a bezpečnosti mID podieľali aj slovenské spoločnosti PosAm, mTrust, DATALAN, Citadelo či ARCHIMETES. Napriek širokému zapojeniu viacerých (aj nadnárodných) spoločností do projektu sú investície do aplikácie 460 tisíc € s DPH, čo je výrazne menej, než pri obdobne náročných projektoch. Technicky je pripravená nielen na nasadenie v rámci informačného systému DCOM, ale aj na portál slovensko.sk, či so službami tretích strán, ako sú napríklad banky, poisťovne či telekomunikační operátori.

Ak by štát prejavil o toto riešenie záujem a chcel ho využiť aj pri iných svojich službách, združenie DEUS deklaruje, že ho celé poskytne zadarmo, a to vrátane komponentov zapojených strán. Zároveň pri jeho ďalšom vývoji a prispôsobení iným službám verejnej správy poskytne maximálnu súčinnosť.

Značky: