Používateľom mobilných zariadení ide hlavne o rýchlosť.
Nárast mobilných telefónov zvyšuje mieru používania internetu ako aj frekvenciu, s akou ho ľudia navštevujú. Podľa aktuálnej štúdie Connected Consumer Study 2017 nastáva zmena v správaní spotrebiteľov, ktorá hrá v prospech mobilných zariadení. Tento trend má rovnako značný vplyv aj na firmy a ich obchodné aktivity, ktoré sa prispôsobujú očakávaniam spotrebiteľov s cieľom sprostredkovať bezproblémový mobilný zážitok.
Napriek tomu, že smartfóny sú tu už asi dvadsať rokov, rok 2017 predstavoval pre túto technológiu zlomový bod. Po dvoch desaťročiach sa po prvýkrát viac ako polovica globálnej internetovej populácie pripája na internet prostredníctvom svojho mobilného zariadenia. A Slovensko tento trend nasleduje.
Situácia na Slovensku
Na Slovensku využívanie internetu takmer dosiahlo svoju kapacitu, keďže v roku 2017 využívalo internet na súkromné účely až 85 % domácej populácie, pričom 80 % z nich využíva internet každý deň. Podiel ľudí, ktorí sú online každodenne vzrástol z 62 % (v roku 2013) na 68 % (v roku 2017).
Ekosystém naďalej rastie a spektrum dostupných zariadení je neustále dopĺňané čerstvými inováciami. Slováci používajú v priemere 2,9 pripojených zariadení.
Štúdia tiež zistila, že používanie smartfónov na Slovensku sa zvýšilo zo 46 % (v roku 2013) na 70 % (v roku 2017), zatiaľ čo používanie desktopov v rovnakom čase mierne, ale konštantne klesalo.
Mladšie skupiny budú v tomto ohľade vždy pred staršími generáciami. V žiadnom prípade ich však netreba podceňovať, pretože práve medzi seniormi sa nachádza mnoho používateľov internetu – až 58 % Slovákov vo veku nad 55 rokov využíva internet na dennej báze.
Štúdia poukázala aj ďalší dôležitý trend. Mobilný internet je rovnako atraktívny pre používateľov všetkých vekových skupín – v rámci vekovej kategórie do 44 rokov je to v priemere okolo 80 %, ale aj v rámci starších skupín sú čísla veľmi pôsobivé. Vo vekovej kategórii 45 – 54 je to takmer polovica (49 %) a v kategórii 55+ ide o viac ako štvrtinu (26,9 %) používateľov internetu, ktorí používajú na prístup k internetu práve smartfón.
Prečo sú tieto informácie dôležité pre firmy a ich aktivity?
Centricita mobilnej komunikácie ovplyvňuje internetové vyhľadávanie, sledovania online videí a tiež online nakupovanie. V roku 2017 tvoril na Slovensku podiel používateľov internetu, ktorí využívajú na vyhľadávanie smartfón rovnako často ako počítač až 43 %, v prípade sledovania videí 34 % a v prípade nákupov online 21 %. Tieto údaje sa od roku 2013 takmer zdvojnásobili (21 % vyhľadávanie, 15 % sledovanie videí a 11% nákupy online).
Väčšina marketérov sa dnes zhoduje v jednej veci, používateľom mobilných zariadení ide hlavne o rýchlosť bez ohľadu na to, aké aktivity vykonávajú. Či už ide o platenie účtov, nakupovanie produktov a služieb alebo len bežné čítanie článkov – čas je vždy podstatný, keďže ho nikto nemá navyše a nechce sa zdržiavať.
Zo štúdie vyplýva, že až pri 53 % návštevách je stránka opustená, ak jej načítanie na mobilných zariadeniach trvá tri alebo viac sekúnd. Každý druhý používateľ očakáva, že stránka sa načíta za menej ako 2 sekundy a 46 % ľudí tvrdí, že zdĺhavé načítavanie stránok je jednou z vecí, ktoré nemajú radi pri prehliadaní webu na mobilných zariadeniach.
Ak je teda rýchlosť taká dôležitá, ako momentálne fungujú európske mobilné stránky? Na konci roka 2017 Google pre tento účel otestoval rýchlosť otvárania cieľových stránok mobilných reklám v 21 krajinách a 10 rôznych odvetviach. Keď sa pozrieme na Slovensko, priemerná doba načítania webstránky je v súčasnosti 8,7 sekúnd, čo je o niečo lepšie ako európsky priemer (9,124 sekúnd). Zároveň to však je o viac ako 5 sekúnd pomalšie ako najlepšia dosiahnutá rýchlosť, ktorá predstavuje 3 sekundy.
Slovensko sa tak v rebríčku krajín umiestnilo na štvrtom mieste spolu so Španielskom. Lepšiu priemernú rýchlosť načítania mobilných stránok majú len v Rumunsku, Nemecku a Holandsku. Pokiaľ ide o odvetvia, na domácej vzorke v top desiatke sa na prvom mieste umiestnil automobilový priemysel s 7,2 sekundami, na poslednej pozícii sa umiestili technológie s 10,2 sekundami.
Očakávania spotrebiteľov z pohľadu rýchlosti načítania stránok sú vysoké.
Až 53 % návštev odchádza zo stránky, ak sa nenačíta do troch sekúnd.
Tieto rýchlosti by mali byť veľkým varovným signálom pre značky a firmy pôsobiace v Európe. Na druhej strane – ak si uvedomia fakt, že dnes takmer jeden z troch online nákupov sa uskutočňuje na mobilných zariadeniach, zrýchlenie – a využitie tejto príležitosti – so sebou prinesie zaslúženú odmenu.
Zlepšenie mobilného webu je preto ďalším krokom vpred, pretože budúcnosť firiem a úspechu ich obchodných aktivít od neho naozaj závisí. Ak chceme, aby spotrebitelia využívali mobilný web, musí pracovať v ich prospech. Tento trend si však ešte stále dostatočne neuvedomuje množstvo firiem, čo je dané historicky tým, že mal vždy nižšiu prioritu. Na dosiahnutie úspechu v dnešnom mobilnom svete je však rozhodujúci, a preto je čas prehodnotiť jednotlivé priority.
Ak je mobilný web pomalý alebo mu chýba funkčnosť, spotrebitelia majú ďalšie možnosti. Pomalé stránky pre mobilné zariadenia nielen frustrujú zákazníkov, ale môžu mať negatívny vplyv aj na samotné podnikanie.
Tipy pre firmy, ktoré používajú nástroj TestMySite:
Ako môžu firmy zistiť, ako sú na tom ich mobilné stránky?
Rýchlosť stránky môže byť diagnostikovaná pomocou nástroja TestMySite. Tento voľne dostupný nástroj ukáže, koľko sekúnd trvá načítanie vášho mobilného webu, koľko návštevníkov môžete strácať počas načítavania a dokonca aj to, ako je na tom vaša konkurencia.
Ako zrýchliť mobilnú stránku?
Existuje niekoľko vecí, na ktoré treba myslieť pri zrýchlení mobilného webu a vôbec to nemusí byť komplikovaný ani časovo náročný proces:
- Začnite od toho najpodstatnejšieho a uprednostnite vrchnú časť stránky pred všetkým ostatným.
- Skúste zoskupiť podobné súbory, keďže každý zdroj na mobilnom webe vyžaduje ďalšie požiadavky zo servera.
- Ľahšie krabice sa lepšie prenášajú. Veľké fotky sa dlhšie načítavajú a spomaľujú. Komprimujte obrázky pod 100 kB, ak je to možné