Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Škoda Auto začala rok 2024 so solídnymi finančnými a predajnými výsledkami. Dopyt po modeloch českej automobilky zostáva silný: v prvých troch mesiacoch roka dodala Škoda Auto celosvetovo 220 500 vozidiel (+5,2 %), pričom objednávky sú aj naďalej sľubné.

Rentabilita tržieb zostáva na veľmi slušnej úrovni 8,1 %. Cash flow dosiahol 457 miliónov eur (+10,7 %). V porovnaní s prvým štvrťrokom minulého roka tržby mierne poklesli o 3,2 % na 6,574 miliardy eur, pričom prevádzkový zisk dosiahol 535 miliónov eur, čo je o 1,3 % menej ako pred rokom. Tento výsledok bol čiastočne spôsobený rastúcimi nákladmi na materiál. V Nemecku, ktoré je najväčším trhom spoločnosti Škoda Auto, dodala automobilka zákazníkom od januára do marca 43 500 vozidiel, čo je o 3 300 viac ako pred rokom. Ide o najvyšší nárast dodávok v prvom štvrťroku 2024. Z hľadiska nárastu predaja nasledovali Poľsko a Írsko. Najpredávanejším modelom značky zostáva Octavia so 61 200 dodanými vozidlami (+36 %). Výroba modernizovanej verzie sa začala začiatkom apríla v hlavnom závode v Mladej Boleslavi. Plne elektrický model Enyaq zaznamenal celosvetové dodávky 14 000 kusov, čo v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2023 predstavuje nárast o 12,3 %.

Klaus Zellmer, predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Auto, hovorí: „Škoda Auto odviedla v prvom štvrťroku solídny výkon a opäť potvrdila, že zvolený obchodný model založený na atraktívnych produktoch šitých na mieru našim zákazníkom je veľmi stabilný. Po výzvach niekoľkých posledných rokov zaznamenávame trvalý dopyt zo strany zákazníkov a efektívne udržiavame kapacitu našich dodávok. Aj keď je elektrická budúcnosť čoraz bližšie, stojíme si za našimi modelmi so spaľovacími motormi a hybridným pohonom, pretože zákazníkom počas prechodu do plne elektrickej éry spoločne poskytujú slobodu výberu. Táto stratégia zameraná na zákazníka nám pomáha zvýšiť trhový podiel v Európe a zároveň rásť na nových zahraničných trhoch v Ázii a na Blízkom východe.“

Holger Peters, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto za oblasť financií, IT a právnych záležitostí, zdôrazňuje:„Po rekordnom roku 2023 sme prvý štvrťrok 2024 začali na veľmi pevných základoch. S prevádzkovým ziskom za prvé tri mesiace vo výške 535 miliónov eur sme našu výkonnosť úspešne udržali na podobnej úrovni ako v minulom roku s celkovými tržbami 6,574 miliardy eur. Navyše sme dosiahli nárast cash flow o 10,7 % na 457 miliónov eur. Tieto výsledky nám umožňujú financovať ďalšie investície z vlastných zdrojov. V prvom štvrťroku sme investovali 443 miliónov eur (+2,3 %) a veľká časť tejto sumy bola určená na budúce produkty.“

Martin Jahn, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto za oblasť predaja a marketingu, hovorí: „Obzvlášť dobre sa nám darí na európskych trhoch. Nemecko dosiahlo najvyšší absolútny nárast predaja o 3 300 vozidiel. V tesnom závese nasledujú Poľsko a Írsko, kde sme takisto zaznamenali výrazný nárast podielu na trhu  – v oboch krajinách sa blíži k hranici 11 %. Bestsellerom zostáva Octavia a zároveň nás teší rastúci záujem o plne elektrický modelový rad Enyaq. Za prvé tri mesiace tohto roka sme zákazníkom dodali o 12,3 % viac modelov Enyaq ako v rovnakom období minulého roka.”

Vynikajúce výsledky v Európe: Podiel na trhu rastie

Škoda Auto počas prvých troch mesiacov zvýšila svoj celkový trhový podiel v Európe na viac ako 5 %. Najväčším trhom zostáva Nemecko so 43 500 dodanými vozidlami. To zodpovedá nárastu o 8,3 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka a zároveň ide o celosvetovo najväčší nárast v absolútnych číslach (+3 300 vozidiel). Značka zvýšila svoj trhový podiel v Nemecku v porovnaní s predchádzajúcim rokom na 6,3 % (v predchádzajúcom roku: 6,0 %). Druhým najväčším trhom je Česká republika. Tu automobilka dodala v prvom štvrťroku 20 300 vozidiel (+0,5 %) a udržala si jasný náskok v trhovom podiele s 35,2 %. Veľká Británia ako tretí najväčší trh zaznamenala od januára do marca medziročný nárast dodávok o takmer 9 % na 18 400 vozidiel. Medzi desať najväčších trhov značky v prvom štvrťroku patrí aj Poľsko (15 000 kusov; +15,3 %), Turecko (10 200 kusov; +14,5 %), Taliansko (9 600 kusov; +13,7 %), Francúzsko (9 200 kusov; +9,6 %) a Španielsko (8 600 kusov; +18 %).

Úspech elektromobilov pokračuje: dopyt po modeloch Enyaq rastie

O plne elektrické modely Enyaq je čoraz väčší záujem. Celosvetové dodávky sa medziročne zvýšili o 12,3 %. V Českej republike bol model Enyaq v prvom štvrťroku najpredávanejším elektromobilom a získal trhový podiel 17,8 %. V Nemecku bol druhým najpredávanejším elektrickým modelom, medziročne posilnil o 43,7 % – najviac zo všetkých trhov – a dosiahol trhový podiel 5,0 %. Obľúbené SUV sa umiestnilo na druhom mieste aj vo Švajčiarsku s podielom 7,4 % na trhu s elektrickými vozidlami. Vo Fínsku a Litve sa model Enyaq umiestnil na treťom mieste s trhovými podielmi 6,3 %, resp. 6,1 %.

To najlepšie s oboma typmi pohonu: Modernizácia konvenčných vozidiel a nové elektromobily

V prvom štvrťroku 2024 spustila Škoda Auto výrobu modernizovaných modelov Scala, Kamiq a Octavia, ako aj novej generácie SUV Kodiaq, ktorá je k dispozícii aj ako plug-in hybrid s elektrickým dojazdom viac ako 100 km. Automobilka okrem toho pokračuje v uvádzaní ďalších elektromobilov. Kompaktné SUV Elroq zažije svetovú premiéru koncom tohto roku a kompaktné mestské SUV Škoda Epiq vstúpi na trh v roku 2026. Česká automobilka predstavila dizajnovú štúdiu tohto vozidla v marci tohto roku a oznámila aj cenu okolo 25 000 eur alebo 625 000 korún. Epiq sa tak stane najdostupnejším elektromobilom značky Škoda.

Text Box: 
2024 
2023	Zmena v %
Dodávky zákazníkom	 	vozidiel	 	220 500	 209 600	+ 5,2 %
Dodávky zákazníkom, bez Číny 	 	vozidiel	 	216 700	203 600	+ 6,4 %
Výroba3)	 	vozidiel	 	278 500	266 600	+4,5 %
Odbyt4)	 	vozidiel	 	268 400	275 300	- 2,5 %
Tržby	 	mil. eur	 	6 574	6 794	-3,2 %
Prevádzkový výsledok	 	mil. eur	 	535	542	-1,3 %
Rentabilita tržieb	 	%	 	8,1	8,0 
Investície	 	mil. eur	 	503	605	+2,3 %
Cash flow		mil. eur		457	413	+10,7 %

Skupina Škoda Auto1) – Kľúčové ekonomické ukazovatele za január až marec 2024/20232)

Značky: