Vyššie dodávky: v Európe Škoda Auto naďalej rastie rýchlejšie ako celý trh, celosvetové dodávky dosiahli 671 300 vozidiel, čo je o 4,5 % viac ako v rovnakom období minulého roka
› Výborné finančné výsledky: tržby vzrástli o 3,8 % na 20,4 miliardy eur, prevádzkový zisk sa zvýšil na 1,7 miliardy eur (+34,8 %) a rentabilita tržieb zostáva na solídnej úrovni 8,3 %
› Štvrtá najpredávanejšia značka v Európe: Škoda Auto ďalej upevnila svoju pozíciu, a to vďaka vyváženému a dôsledne omladenému portfóliu vozidiel so všetkými variantmi pohonu
› Elektrifikácia modelového radu pokračuje: Nedávno uvedené kompaktné SUV Elroq prináša vynikajúci pomer úžitkovej hodnoty a ceny, vďaka ktorému sa už na mnohých trhoch vyrovná porovnateľnému automobilu so spaľovacím motorom
Škoda Auto pokračuje v pozitívnom trende: dodávky zákazníkom vzrástli za prvých deväť mesiacov roku 2024 na 671 300 vozidiel, čo je o 4,5 % viac ako v rovnakom období predchádzajúceho roka. Veľký podiel na tom mal hlavne úspešný tretí štvrťrok, v ktorom Škoda Auto dodala 222 700 vozidiel (medziročne +6 %). V Európe automobilka rastie viac ako celý trh. Finančné údaje dokresľujú silnú pozíciu značky: tržby sa medziročne zvýšili o 3,8 % na 20,4 mld eur, prevádzkový zisk vzrástol o 34,8 % na 1,7 mld. eur a rentabilita tržieb dosiahla 8,3 % (6,4 %). Najúspešnejšími trhmi z hľadiska absolútneho prírastku za tri kvartály sú Nemecko, Turecko, Spojené kráľovstvo, Poľsko a Francúzsko. Plne elektrický model Enyaq zostáva jedným z najžiadanejších elektromobilov na dôležitých trhoch, ako je Nemecko, a v septembri sa tam umiestnil na prvom mieste medzi elektrickými vozidlami. Aj vďaka tomu je Enyaq druhým najpredávanejším elektromobilom v Nemecku za prvých deväť mesiacov roku 2024. Škoda potvrdila svoju pozíciu štvrtej najpredávanejšej značky v Európe a na tomto úspechu chce ďalej stavať: nedávno predstavené plne elektrické kompaktné SUV Elroq je cenovo najdostupnejším elektromobilom vo svojej kategórii, ak sa zohľadní štandardná sériová výbava a kapacita batérie. Predaj tohto vozidla sa vôbec prvýkrát v histórii značky začal ihneď po premiére.
Klaus Zellmer, predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Auto, hovorí:„S produktovou stratégiou, ktorú naši zákazníci pozitívne prijali a ktorá zodpovedá potrebám súčasnej éry transformácie, posúva Škoda Auto svoj úspech na ďalšiu úroveň. O tom najdôležitejšom vypovedajú dve čísla: 4 a 8. V Európe sme sa dostali na 4. miesto pri zachovaní vysokej ziskovosti, o čom svedčí rentabilita tržieb vyše 8 %. Som veľmi vďačný všetkým, ktorí navrhujú, vyrábajú a predávajú naše vozidlá, rovnako tak aj našej dílerskej sieti a dodávateľským partnerom. A čo je najdôležitejšie, veľké poďakovanie patrí našim zákazníkom za ich neochvejnú podporu a za to, že sú súčasťou našej cesty. Spoločnosť Škoda Auto spoločne posúvame vpred spoľahlivým a zodpovedným spôsobom. Nedávno predstavený plne elektrický automobil Elroq k tomu ešte viac prispeje ako nový vstupný model pre záujemcov o elektrický pohon, a to so skvelým pomerom úžitkovej hodnoty a ceny, ktorý osloví široké publikum. Náš program internacionalizácie sa okrem toho už čoskoro posilní aj predstavením kompaktného SUV Kylaq, vyvinutého a vyrábaného v Indii a pre Indiu.“
Holger Peters, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto pre oblasť financií, IT a právne záležitosti, zdôrazňuje: „Hospodárske výsledky za prvé tri štvrťroky opäť potvrdzujú, že napriek výzvam obdobia transformácie touto etapou prechádzame úspešne. Všetky kľúčové finančné ukazovatele vykazujú rast, najmä prevádzkový zisk s nárastom o viac ako 34 %. Aj vďaka tomu sme si zabezpečili vynikajúcu výšku cash flow vo výške takmer 2 miliardy eur. Solídne hospodárske výsledky sú dôležité pre investície do ďalších modelov, našich výrobných závodov a digitalizačných procesov. Dôsledne tak pracujeme na ďalšom zabezpečení spoločnosti do budúcnosti. Naše opatrenia v rámci úsporného programu Next Level Efficiency+ aj naďalej preukazujú svoj prínos a v blízkej budúcnosti nám pomôžu udržať rentabilitu tržieb nad 8 %. K úspešným faktorom, ktoré prispeli k dobrej finančnej výkonnosti, patria aj synergie v rámci skupiny koncernových objemových značiek Brand Group Core a spoločné úsilie o efektívne znižovanie nákladov. V tomto smere však musíme naďalej spoločne pracovať a neustále monitorovať výrobné náklady, pretože situácia na trhu aj naďalej ostáva veľmi náročná.“
Martin Jahn, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto za oblasť predaja a marketingu, pripomína: „Celosvetové dodávky, a hlavne tie v Európe, dokazujú, že transformácia našej značky prináša efekt a že modelová ponuka sa dizajnom, úžitkovou hodnotou i cenou trafila do vkusu zákazníkov. Škoda Auto je jedným z najúspešnejších dodávateľov v rámci takzvanej kategórie True Fleet, v ktorej sa naša spoločnosť radí na tretie miesto. Som si istý tým, že medzi ďalšie úspešné modely u firemných i súkromných zákazníkov sa zaradí aj úplne nový plne elektrický model Elroq, ktorého vysoká úžitková hodnota v kombinácii s priateľnou cenou vyvolali zaslúžený záujem. Na mnohých trhoch je tento elektromobil svojou cenou už porovnateľný so svojim náprotivkom, modelom Karoq so spaľovacím motorom, čo napĺňa náš záväzok ponúknuť zákazníkom to najlepšie z oboch svetov – či už dávajú prednosť spaľovacím motorom alebo elektrickému pohonu.“
Vysoký prevádzkový zisk a stabilná rentabilita tržieb
Dobré výsledky z prvého polroka potvrdila Škoda Auto svojou finančnou stabilitou aj v treťom štvrťroku. Za prvých deväť mesiacov roka sa tržby medziročne zvýšili o 3,8 % na 20,4 miliardy eur, prevádzkový zisk vzrástol o 34,8 % na 1,7 miliardy eur a rentabilita tržieb dosiahla 8,3 %. K nárastu zisku prispela hlavne široká ponuka modelov a efektívna štruktúra nákladov. Čistý peňažný tok sa zvýšil o 98 % na 2 miliardy eur.
Dôsledne omladená modelová ponuka, pestré možnosti výberu pohonného ústrojenstva a vysoká úžitková hodnota prispeli k tomu, že dodávky po celom svete medziročne vzrástli o 4,5 % na 671 300 vozidiel. Veľmi úspešný bol najmä tretí štvrťrok, keď Škoda Auto celosvetovo dodala 222 700 vozidiel, čo je o 6,0 % viac ako v treťom štvrťroku minulého roka. September 2024 bol pre značku Škoda najlepším mesiacom za viac ako tri roky: 84 200 dodaných vozidiel predstavuje najvyššie číslo od júna 2021 a dáva opatrne optimistický výhľad na zvyšok roka.
Dodávky vozidiel sa blížia rekordným hodnotám z roku 2019, značné nárasty na hlavných trhoch
Škoda rastie viac ako celý európsky trh, pričom v auguste a septembri dosiahla historicky najvyššie dodávky vozidiel v týchto mesiacoch. Celkovo značka zaznamenala v Európe za tri štvrťroky 8,2-percentný rast, čím si ďalej upevnila pozíciu štvrtej najpredávanejšej značky. S počtom 552 400 dodaných automobilov sa tu Škoda v prvých troch štvrťrokoch 2024 vrátila na predpandemickú úroveň roku 2019.
Najväčšie absolútne prírastky boli zaznamenané v Nemecku (140 000 vozidiel; +24 600), Turecku (30 100; +5 700), Spojenom kráľovstve (58 300; +5 200), Poľsku (43 900; +4 600) a Francúzsku (31 600; +4 300). Výrazné zlepšenie pokračuje v stredomorskom regióne, kde bol najvyšší nárast zaznamenaný v Izraeli (15 900; +3 100), Taliansku (27 900; +2 400) a Španielsku (24 600; +2 400).
Pôsobivý je predaj nových vozidiel značky Škoda hlavne v Nemecku. Na svoj najväčší trh značka v tomto roku dodala o 21,4 % automobilov viac, navyše v septembri sa tu plne elektrický model Škoda Enyaq stal s počtom 3 400 kusov najpredávanejším elektromobilom.
Najmladšie modelové portfólio v histórii, Enyaq medzi najžiadanejšími elektromobilmi
Dopyt po vozidlách značky Škoda je naďalej vysoký. Najmladšie portfólio v histórii značky oslovuje zákazníkov v mnohých regiónoch svojím dizajnom, pokročilými funkciami a výhodným pomerom úžitkovej hodnoty a ceny. Výhodou je aj kompletná ponuka pohonných jednotiek, od moderných a úsporných spaľovacích motorov cez plug-in hybridné ústrojenstvo až po plne elektrický pohon.
Omladený bestseller Octavia vykázal za prvé tri štvrťroky nárast o 13,7 %. Výrazne vzrástli aj dodávky obľúbeného modelu Fabia: o 21,3 %. Výhľad na ďalšie obdobie je vďaka vysokému stavu objednávok aj naďalej opatrne optimistický.
Napriek celkovému poklesu predaja elektromobilov je model Enyaq stále jedným z najpredávanejších elektromobilov na európskom trhu a obsadzuje popredné priečky v krajinách ako Česká republika, Fínsko, Nemecko či Švajčiarsko.
Škoda Elroq a Škoda Kylaq predstavujú základ pre ďalší rast
Česká značka ďalej rozširuje svoju ponuku elektromobilov o model Elroq, ktorý vstupuje do veľmi žiadaného segmentu kompaktných SUV. Škoda prvýkrát vo svojej histórii spustila predaj bezprostredne po svetovej premiére 1. októbra a model sa teší značnému záujmu, o čom svedčí aktivita na webových konfigurátoroch v prvých 11 krajinách, kde bol predaj zahájený v prvej vlne.
Modelový rad plne elektrických vozidiel bude ďalej posilnený uvedením nového modelu Enyaq v roku 2025 a úplne nového modelu Epiq – kompaktného mestského crossoveru – v roku 2026.
Ďalšiu novinku predstaví Škoda Auto už v najbližších dňoch v Indii: kompaktné SUV Kylaq vstupuje do populárneho segmentu vozidiel s dĺžkou pod 4 metre. Model Kylaq sa bude vyrábať v tamojšom závode s využitím komponentov od lokálnych dodávateľov.
Škoda Auto Group1) – Kľúčové hospodárske ukazovatele za tri štvrťroky 20242)
január–september 2024 | január–september 2023 | zmena | ||||||
Dodávky zákazníkom | vozidiel | 671 300 | 642 200 | +4,5 % | ||||
Výroba3) | vozidiel | 780 500 | 741 500 | +5,3 % | ||||
Odbyt4) | vozidiel | 808 600 | 777 500 | +4,0 % | ||||
Tržby | mil. eur | 20 399 | 19 659 | +3,8 % | ||||
Prevádzkový výsledok | mil. eur | 1 699 | 1 260 | +34,8 % | ||||
Rentabilita tržieb | % | 8,3 | 6,4 | – | ||||
Investície | mil. eur | 1 182 | 1 296 | −8,8 % | ||||
Čistý peňažný tok | mil. eur | 1 990 | 1 004 | +98,2 % | ||||