Koncernovým kamarátom sa to páčiť nemusí, ale treba na rovinu povedať, že Škoda ide správnym smerom a svojim zákazníkom ponúka skutočne kvalitné a funkčné vozidlá

Samozrejme, každý stým súhlasiť nemusí, ide o subjektívny názor, na ktorom trváme J. Prejdime však k Yeti-mu, pardon, ku Karoq-u. Áno, Yeti skončil a Karoq je jeho priamym nástupcom. Yeti bolo veľmi obľúbené a multifunkčné vozidlo, ktoré slúžilo nie len rodinám, ale aj mnohým firmám, pričom sním boli takmer všetci spokojní. Vývojárom, dizajnérom a konštruktérom tak nezostávalo nič iné, ako spraviť takého nástupcu, ktorý nič nepokazí a zaujme minimálne tak, ako predchodca. Voilá, Karoq je na scéne a ľudia sa za ním otáčajú.

Dizajn a LED svetlomety

Jednoduchý, zaujímavý a funkčný, to je krátka charakteristika. Karoq ide v sérii so súrodencami, čo naznačujú ostré línie a prelisy po celom obvode. Azda najvýraznejšia ide od predných svetlometov, až k piatym dverám. Funkčným a dobre vyzerajúcim doplnkom (za príplatok 150 eur) sú ochranné lemy blatníkov z plastu. Plastová ochrana spodnej časti karosérie pokračuje po celom obvode vozidla. Toto riešenie má svoje opodstatnenie – chráni karosériu voči poškodeniam na tých miestach, kde je potrebné. Výhodou je aj prekrytie prahov dverami. Ak bude auto od blata, vy si nohavice nezašpiníte.

Predná, ale ani zadná časť vozidla nie je ničím výrazná (ešteže sú tam tie pekné svetlá), všetko je uhladené. Subjektívne by sme prijali výraznejšiu, resp. agresívnejšie pôsobiacu prednú časť. Niečo na spôsob RS modelov (alebo Sport Line), toto by sa Karoq-u hodilo, bol by z neho malý dravec. O RS verzii sa šepká už dlhšie a keď príde so všetkým, čo k tomu prislúcha, tak to bude veľká vec. Každopádne, ako celok je karoséria Škody Karoq zaujímavá a hanbiť sa za takýto dizajn určite nebudete. Okrem funkčného je to čiastočne aj reprezentatívne vozidlo.

Ostré línie sú naozaj všade a „obliny“ budete hľadať márne. Tvar karosérie dopĺňajú hranaté svetlomety – predné, zadné i hmlové. Všetky sú v tomto prípade plne LED-kové. Tieto svetlá patria k výbave Style (od 23 270 eur). Ich svietivosť je výborná a pri nočnom cestovaní to nadmieru oceníte. Predné svetlomety dopĺňa elegantná LED lišta denného svietenia. Zadné LED svetlá vytvárajú zátvorku a ich grafický podpis je nezameniteľný. K týmto svetlám patria aj funkčné doplnky, ako napr. – automatické prepínanie medzi stretávacím a diaľkovým režimom, ktorý funguje v 90% situácií bezproblémovo. Nezabúdame ani na automatické prisvietenie zákrut.

A čo papučky? Testovaný Karoq mal obuté 19“-palcové disky (Škoda CRATER) so zimnými pneumatikami a rozmerom 225/45/R19 (doplatok 1234 eur). Ako sa s týmto obutím vyrovnal podvozok sa dočítate nižšie. Platí však jedno pravidlo, kolesá robia auto! Karoq je pekný, ale celkový dojem umocňujú práve tieto disky. Ak nechcete priplácať, tak v ponuke nájdete aj rôzne iné zaujímavé disky menších rozmerov.

Priestor a variabilita  

Priestoru je dosť, ale nie toľko, koľko by som potreboval. Na môj vkus je Karoq trošku malý, v tomto smere mi viac vyhovoval Kodiaq, na ktorého kabínu spomínam s radosťou. Tam bolo priestoru na rozdávanie. Aby sme si to ujasnili – čo sa týka priestoru pre šoféra a spolujazdca, tak tam veľký rozdiel nie je, ak vôbec. Vpredu je Karoq priestranný a vzdušný. Obe sedačky sú pohodlné, majú výborný tvar s výrazným bočným vedením, ktoré vás príjemne obopne a podrží v každej zákrute. Vodičove sedadlo je elektricky nastaviteľné, s pamäťou na 3 pozície. Nechýba ani regulovateľné vyhrievanie sedadiel (2 predné + 2 zadné) a v tomto prípade aj volantu. Vetranie má absenciu.

Zadná časť je na tom priestorovo o niečo horšie. Subjektívny problém nastáva vtedy, keď si chce dozadu pohodlne sadnúť osoba v podobnej výške ako ja: +/- 2 metre. Pre „bežne vysokých“ ľudí to bude pohodlnejšie, ale i tak mi chýba viac vzdušnosti. Tú však hľadať nemôžem, nakoľko Karoq ponúka už beztak vo svojej kategórii nadpriemer. Zadné sedadlá sú dostatočne pohodlné, a tiež nastaviteľné. Sedáky sa dajú posúvať a operadlá polohovať (delenie 40:20:40), čo je pre zadných pasažierov pri dlhých cestách veľmi príjemným doplnkom. Na krajných sedadlách nechýbajú ani ISOFIX úchyty. Pre ešte väčšie pohodlie si môžete priplatiť za stolíky integrované v predných operadlách alebo za 2 držiaky na tablet/smartfón. Ako celok je interiér precízne spracovaný, použité materiály sú kvalitné, nič nevŕzga, nebúcha a na nás pôsobí skutočne hodnotne. Stačí doň nahliadnuť a kvalitu spracovania vidíte okamžite.

Batožinový priestor má základný objem – 521 litrov. Po sklopení operadiel v druhom rade získate úctyhodný priestor s objemom 1630 litrov. Dno batožinového priestoru, pod krytom, ukrýva dojazdovú rezervu (doplatok 138 eur), v ktorej je umiestnený subwoofer. V základnej verzii je v tomto mieste úložný priestor – dvojité dno.

Páčia sa nám aj rôzne Simply Clever riešenia, ktoré nie sú novinkou, ale vždy potešia (háčiky, LED lampička, deliace priečinky a pod.). Zadné plato v klasickom vyhotovení nehľadajte. Je tu sieť, ktorá je spojená (ale odnímateľná) s piatymi dverami a po ich otvorení sa vyťahuje až nahor. Ak na nej máte uložené predmety, môžu veľmi jednoducho popadať. Piate dvere sú elektricky ovládateľné – otvoríte ich zvnútra kabíny alebo vzdialene kľúčom. Otváranie/zatváranie je pomerne rýchle, čo je výhodou. Vo výbave sa nachádza aj elektricky vysúvateľné ťažné zariadenie, ktorého tlačidlo sa nachádza v batožinovom priestore. Karoq môže ťahať nebrzdený príves do 750 kg alebo brzdený do 2000 kg. Zadarmo to ale nie je, za takéto ťažné zariadenie si priplatíte 705 eur.

Motor a prevodovka

Testovaný model poháňal 2-litrový naftový štvorvalec s výkonom 110 Kw (150 koní) a max. krútiacim momentom 340 Nm. Tento výkon je síce dostačujúci, ale občas by som prijal tú lepšie naladenú (140 Kw) verziu 2-litra z Kodiaq-a. Bolo by viac zábavy. Motor je spriahnutý s dobre známou 7-stupňovou automatickou DSG prevodovkou. Tej nechýba režim šport a možnosť manuálneho radenia pod volantom.

Prevodovka sa správala takmer bezproblémovo, ale obmena, resp. obsiahlejšia inovácia by nebola na škodu. V určitých situáciách sme zaregistrovali zaváhania, ktoré sa prejavili najmä v kopcovitom teréne. Prevodovka púšťala motor do zbytočne vysokých otáčok, pričom to nebolo nutné. Pripomínalo to zaseknutie, s následným spamätaním sa. Celkový dojem z kombinácie DSG prevodovky a 2-litrového motora to však nepokazilo. Takáto kombinácia nám vyhovovala a vo väčšine času sa správala bezproblémovo.

Počas testu sme dosiahli spoločnú priemernú spotrebu okolo 6,5 až 7,1 l/100 km. Ondrej mal aj nižšiu – záleží od štýlu jazdy a trasy, po ktorej sa pohybujete. Ondrej bol zväčša na diaľnici, zatiaľ čo ja som sa pohyboval na okresných cestách a v meste. Myslím si, že takáto spotreba je pre dané vozidlo prijateľná. Ak sa vám zdá nízka, dá sa veľmi rýchlo zvýšiť, stačí aktivovať režim šport a jazdiť agresívnejšie. Nárast spotreby zaevidujete veľmi rýchlo. Celý priebeh vývoja spotreby a efektivity vašich jázd si môžete prezerať v informačnom systéme, kde nájdete aj podrobné a dlhodobé štatistiky. Dodajme, že Karoq spadá pod emisnú normu Euro 6, a preto sa okrem nafty tankuje aj zmes AdBlue.

Výrobcom udávané hodnoty:  zrýchlenie 0 – 100 km/h = 9,3 sek |max. rýchlosť = 193 km/h | objem pal. nádrže = 55 l |kombinovaná spotreba = 5,2 l.

Adaptívny podvozok a pohon oboch náprav   

Karoq je mestské SUV, ktoré sa nebojí ľahšieho terénu. Off-Road to nie je, aj keď rovnomenný režim má. Inteligentný pohon všetkých kolies riadi elektronicky ovládaná viaclamelová spojka. Tá sa stará o to, aby Karoq reagoval na všetky podnety v rádoch milisekúnd. Aby sme však nezostali iba pri teórii, tak sme ho zobrali aj do ľahšieho terénu, kde bol podklad zložený z blata a snehu. Štvorkolka reagovala presvedčivo, ale občas zaváhala. Nakoniec som stanovenú trasu prešiel a zhodnotil, že bežných a mierne náročných prejazdov v teréne sa báť nemusíte. K dobrej prejazdnosti nahráva aj svetlá výška 183 mm.

Ak idete do terénu, treba aktivovať režim Off-Road. Ten mení reakcie na plynový pedál a prispôsobuje daným podmienkam aj elektroniku. Nechýba ani asistent zjazdu z kopca, ktorý aktívne reguluje a udržiava konštantnú rýchlosť vozidla. Na centrálnom displeji si môžete aktivovať Off-Road informácie, kde vidíte natočenie kolies a náklon vozidla.

Vo videu som spomínal, že adaptívny podvozok chýba, tak pre upresnenie dodám, že adaptívne sú tlmiče (DCC) – aktívne prispôsobenie tuhosti. Svetlú výšku vozidla, resp. podvozku nie je možné meniť. DCC systém je dostupný s motorizáciou 1.5 TSI, 2.0 TDI – 6 st. manuál a 2.0 TDI – 7 st. automat. Na prispôsobenie tuhosti tlmičov slúži viacero režimov – štandard, šport alebo komfort. Okrem prispôsobenia tlmičov sa mení aj reakcia na akcelerátor a tuhosť riadenia. Pri dynamickom prechádzaní zákrutami sa tuhosť tlmičov automaticky zvyšuje, aby bola zaistená max. bezpečnosť a zamedzilo sa nadmernému náklonu vozidla. Karoq sa športovej jazdy nebojí, do zákrut sa vrhá smelo, pričom to celé podvozok veľmi dobre zvláda. Pozor však na fyziku, tú neoklamete.

Čo sa týka 19“-palcových diskov a slovenských ciest, tak sme nadmieru prekvapení. Pri „bežne rozbitých cestách“ si ich veľkosť vôbec neuvedomíte. Jazda je plne komfortná a ešte aj štýlová. Horšie je to pri rýchlom prechádzaní väčších priečnych nerovností, kedy schytáva karoséria riadne kopance, ktoré cítiť. Tieto disky sú nádherné, ale voľba z rozumu (a s ohľadom na naše cesty) by bola ísť do 17“-palcových diskov.

Asistenčné systémy 

Škoda ponúka viacero asistenčných systémov, ktoré fungujú ukážkovo. V balíku – asistenčný paket II nájdete všetko podstatné. Môj najobľúbenejší je Lane Assist (vedenie vozidla v jazdnom pruhu od 65 km/h). Funguje ukážkovo a v podaní Škody to má význam –  ak je to potrebné, tak vás môže zachrániť. V prípade zdravotnej komplikácie alebo mikrospánku dokáže vozidlo samostatne zastaviť na krajnici a spustiť výstražné svetlá. Vyskúšali sme, funguje to presne. Samozrejme, iba za predpokladu, že vidí čiary na ceste. Tento režim zasahuje do riadenia aj keď volant držíte, čo môže byť spočiatku nepríjemné.

Lane Assist dopĺňa adaptívny tempomat s automatickým udržiavaním odstupu. Ten dokáže auto úplne zastaviť, a tiež dať do pohybu. Od postátia, do približne 15 sek. je to automatický režim, ak je to viac, treba ťuknúť do pedála alebo tlačidla tempomatu. Ovládanie a nastavenie tempomatu je na pôvodnom mieste – páčka pod volantom.

Vo výbave je aj sledovanie mŕtvych uhľov, a tiež Front Assist – prediktívna ochrana chodcov a varovanie pred možnou kolíziou. Tento asistent má za úlohu eliminovať alebo zmierňovať možné kolízie. Dobrým pomocníkom je asistent pri cúvaní, ktorý vás včas (akusticky) upozorní na blížiace sa auto/človeka k zadnej časti. Ak neviete parkovať, tak vám príde vhod parkovací asistent, ktorý vyhľadáva parkovacie miesta (priečne/pozdĺžne) a samostatne zaparkuje. Ďalší model od Škody nás presvedčil, že tento asistent môže fungovať aj intuitívne a rýchlo, chválime. Pri cúvaní a manévroch sa využívajú iba senzory a jedna kamera v piatych dverách. Tá má dobré rozlíšenie a vlastný ostrekovač. Keďže nie je krytá, tak toto je nutnosť. 360°pohľad okolo vozidla v tomto prípade chýba, ale ani takáto kombinácia nie je zlá.

Výbava a konektivita

V testovanom vozidle boli takmer všetky komfortné i bezpečnostné prvky. Medzi nutný základ patrí – bezkľúčové otváranie, zatváranie a štartovanie vozidla, skvelý multifunkčný volant, fyzické ovládače vzduchotechniky/klimatizácie a Bluetooth pripojenie. Pred radiacou pákou je priehradka na telefón, s možnosťou bezdrôtového nabíjania (Qi štandard). Hneď vedľa je 12V zásuvka a 2 x USB-A vstup na pripojene telefónu alebo iných periférií. Elektrická výbava pokračuje dozadu, kde je k dispozícii 230V zásuvka, 12V zásuvka a jeden USB-A port.

Z komfortnej výbavy treba spomenúť profily vodiča. V informačnom systéme si môžete nastaviť viacero profilov pre rozličných šoférov, ktoré si pamätajú pozíciu šoférovho sedadla, zrkadiel, nastavenia audia, navigácie a rôznych iných súčastí. Taktiež je možné každému užívateľovi prideliť kľúč. Po otvorení vozidla sa automaticky nastaví jeho predvolený režim. V základnom nastavení sa vás na zmenu režimu opýta systém – ihneď po nastúpení do vozidla. Zmeniť ho však môžete aj neskôr.

Samozrejmosťou je aj pokročilý palubný počítač, pričom všetky základné informácie vidíte na malom LCD displeji pred vodičom. Budíky sú analógové, ale ak chcete, môžete si objednať verziu s digitálnym prístrojovým panelom. Zostatok informácií a kompletný navigačný systém sa nachádza v najvyššej variácii informačno-zábavného systému – COLUMBUS (1108 eur). Ten je umiestený v strede palubnej dosky. Veľkosť plne dotykového displeja je 9,2“- palca. Chválime jeho odozvu na dotyk a rýchle reakcie. Tento systém dopĺňa (pre danú triedu) prémiový audio systém Canton (367 eur).

V priečinku pred spolujazdcom sa nachádzajú 2 sloty pre SD karty a jeden slot pre SIM kartu. O konektivitu núdza nebude. Po vložení SIM karty môžete využívať dátové alebo hlasové služby. Okrem toho môžete vytvoriť centrálny WiFi Hot-Spot, aby sa mohli pripojiť aj ostatní pasažieri. Ak nemáte dátovú SIM kartu, internet je možné zdieľať do vozidla aj z vášho smartfónu.

Informačno-zábavný systém ponúka veľa možností a integrovaných aplikácií, ako napr. správy, počasie, špeciálne ciele v navigácii, informácie o premávke, vyhľadanie čerpacích staníc s informáciou o cene paliva a pod. Aplikácia SmartLink vám umožní prostredníctvom smartfónu ovládať niektoré funkcie zábavného systému vozidla a doplnkom je podpora Apple CarPlayAndroid Auto (SmartLink+). Samotná navigácia pracovala veľmi presne, pričom som nemusel používať smartfón, ako tomu býva obvykle. Zaujímavou možnosťou je zobraziť navigáciu v režime Google Earth. K tejto funkcii je potrebný prístup na internet. Aktualizácie máp sú online a vyhľadávajú sa automaticky.

Zaujímavou funkciou je aj – AirCare Climatronic. Po jej aktivácii sa spustí čistenie vzduchu v kabíne a eliminuje sa prílev mikročastíc prachu, peľov a pachov z vonkajšieho prostredia. Komfortnú výbavu uzatvoríme elektricky ovládanými oknami, sklápateľnými spätnými zrkadlami a panoramatickou strechou s otváraním prednej časti a zasúvacou roletkou. Pri ovládačoch strešného okna nájdete aj núdzové tlačidlo SOS, ktoré pracuje v prípade nehody automaticky alebo si môžete privolať pomoc manuálne.

Nezávislé kúrenie/vetranie  

Táto príplatková výbava (+ 868 eur) má svoje výhody a môžeme ju iba odporučiť. K autu dostanete samostatný ovládač, s ktorým viete na dostatočnú vzdialenosť spustiť kúrenie alebo vetranie. V zimnom období máte do 15 až 20 minút vyhriatu kabínu. Pokročilé ovládanie tejto funkcie prichádza až v aplikácii  Škoda Connect. Tu si môžete nastaviť čas a deň/dni, kedy sa má ktorá funkcia spustiť. Takýmto spôsobom prídete vždy do vyhriateho alebo vychladeného vozidla. 

Aplikácia Škoda Connect

Škoda ponúka možnosť prepojenia automobilu so smartfónom s aplikáciou – Škoda Connect (zdarma pre iOS a Android). Aktivácia je za pomoci VIN čísla a špeciálnych kódov. Táto, bez preháňania, skvelá aplikácia ponúka viacero užitočných funkcií. Vidíte stav vozidla (zamknuté/otvorené), údaje o vašich jazdách (spotreba/kilometre/priemerná rýchlosť), stav palivovej nádrže (nafta/AdBlue) a presnú pozíciu vozidla. Ak je to potrebné, môžete vzdialene vyvolať trúbenie alebo trúbenie s blinkaním.

Ak auto požičiate, viete si na mape nastaviť okruh, v ktorom sa môže pohybovať. Ak z neho vyjde, budete nato upozornený. V ďalšej sekcii vidíte stav jednotlivých častí vozidla a informácie o rôznych problémoch. Nájdete tu aj vyššie spomenuté nastavenie kúrenia a chladenia. Súčasťou aplikácie je aj aktivácia núdzového volania. Dodajme, že Škoda Connect pracuje nezávisle na tom, či máte alebo nemáte vo vozidle dátovú SIM kartu. 

Hodnotenie TOUCHIT

Ako sme už na začiatku uviedli, Škoda ide správnym smerom, a to treba vedieť alebo ešte lepšie vidieť. Karoq ponúka takmer všetky prvky (s ohľadom na triedu) komfortu, bezpečnosti a technológií, ktoré ocení aj náročnejší prevádzkovateľ. Nás o jeho kvalite presvedčilo hlavne to, že všetko funguje ako má, a to je základ. Zaujímavá je aj ponuka multimédií a konektivity, ktorú ocení nie len šofér, ale aj pasažieri. U tohto výrobcu je pre mňa číslo jeden – Kodiaq (vďaka veľkosti a priestoru), ale Karoq sa nemá vôbec začo hanbiť, je to v podstate to isté v menšom balení. A tak môžeme so všetkou cťou Škodu Karoq zaparkovať do „redakčnej garáže“, v ktorej mu bude nejedno vozidlo závidieť. Cena testovaného vozidla je +/- 38 000 eur.

Za zapožičanie automobilu do testu ďakujeme spoločnostiŠkoda Slovensko

Prečítajte si aj:

VIDEO TOUCHIT: Škoda KODIAQ Style 2.0 TDI 140 kW 4×4

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu