Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Na Slovensku pribudlo od januára pribudlo o 25 % viac internetových obchodov ako za rovnaké obdobie vlani, kým u našich západných susedov predstavoval prírastok až 30 %. Z kategórií dominovali už tradične oblečenie a potraviny. Z analýzy popredného dodávateľa e-shopových riešení vyplýva, že ani očakávaná stagnácia e-commerce neodrádza Slovákov a Čechov od túžby preraziť s novými nápadmi.

Začiatok roka je ideálna príležitosť pre realizáciu nových podnikateľských plánov. Potvrdzuje to aj analýza spoločnosti Upgates, ktorá vytvára platformu pre prevádzkovanie e-shopov. Čísla ukazujú, že Slováci a Česi mali v januári a februári väčšiu motiváciu podnikať a skúšať svoje šťastie v online svete. Na Slovensku pribudlo v januári a februári 2023 o 25 % viac nových e-shopov oproti rovnakému období v roku, kým v Českej republike predstavoval nárast medziročného prírastku až 30%.

„Ľudia majú na začiatku roka väčšiu motiváciu plniť si podnikateľské sny a založenie e-shopu je najľahším krokom na ich ceste za úspechom, alebo prinajmenšom aspoň za privyrobením na zamestnanie či rodičovskú dovolenku. Ostatne aj také menšie bokovky časom môžu prerásť do vydarených projektov,“ uvádza Martin Pech, obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates.

Príliv nových e-shopov sa dá očakávať v druhom polroku, kedy sa ešte e-shopári snažia stihnúť najväčšie nákupné akcie roka, akými sú Black Friday a vianočné sviatky. „Druhou väčšou vlnou, kedy nové e-shopy pribúdajú, je obdobie od septembra do novembra. Nie všetci si ale uvedomujú, že je to neskoro, aby stihli efektívne predávať počas najbližších sviatkov. Zabehnutie e-shopu totiž vyžaduje dlhší čas a pokiaľ chce teda niekto predávať na počas Vianoc, mal by začať s podnikaním najneskôr v júni,“ odporúča Martin Pech.

Oblečenie a doplnky na predných priečkach, rastie konzervatívne stavebníctvo

Nové e-shopy vznikajú v rôznych segmentoch. Najobľúbenejšími kategóriami sú v oboch krajinách už tradične oblečenia a potraviny. Na Slovensku potom prevláda kategória hobby a voľný čas, kým v Česku zas doplnky a vybavenie domácnosti. Pri potravinách dominujú pokrmy a pochutiny domácej výroby. V roku 2023 sa medzi stálice dostávajú aj online obchody z oblastí, ako elektronika, stavebníctvo či zdravie (doplnky stravy a značkové e-shopy). Nárast ďalších kategórií spôsobil, že percentuálne zastúpenie najrozšírenejších segmentov sa zmenšilo.

„Sektoru mainstreamovej elektroniky do domácnosti dominujú veľkí hráči ako napríklad Alza či Datart. Zakladatelia nových e-shopov z tohto segmentu sa preto snažia nachádzať príležitosti pre špecifické produkty, ako sú napríklad inteligentné výrobky do domácnosti, či rôzne súčiastky vrátane tých do priemyselných zariadení,“ hovorí Martin Pech a ako príklad uvádza predajcu jakama-ge.sk, ktorý predáva zariadenia pre fotovoltiku. Za povšimnutie stojí aj nárast v segmente stavebníctva, ktoré je podľa Pecha konzervatívnym odborom, kde zďaleka nie všetky firmy fungujú online. Prišiel však čas, kedy sa na internete objavujú nové obchodné kanály.

Kategórie eshopov

GRAF: Porovnanie kategórií nových e-shopov na Slovensku v obdobiach január a február 2022 vs. 2023

Prvý rok prevádzky prežije 85% slovenských e-shopov

Na Slovensku aj v susednom Česku sa e-shopom darí. Prvý rok prevádzky obvykle prežije takmer deväť z desiatich e-shopov. „V online podnikaní ľudia vidia spoľahlivý zdroj vedľajších príjmov a vďaka veľmi nízkym mesačným – rádovo v desiatkach eur – je pomerne ľahké elektronický obchod prevádzkovať,“ vysvetľuje Martin Pech.

Úspešný prvý rok má za sebou aj  internetový obchod povesto.sk s originálnymi plagátmi a obrazmi. „Prvý rok e-shopu zatiaľ plne pokryl všetko, čo sme v online prostredí pre náš podnikateľský zámer potrebovali. Veľkou výzvou naďalej zostáva ponúknuť zákazníkom vždy perfektnú službu. Ak si dáte naozaj záležať na každom kroku, od objednania cez zabalenie až po doručenie, zážitok z nákupu pretrváva a prehlbuje sa dôvera zákazníkov, ktorá sa potom radi vracajú, približuje majiteľ David Tóth.

Značky: