Najviac elektroniku, bielu techniku a nábytok, priemerne za 430 eur
Trend, ktorý sme v minulosti mohli sledovať predovšetkým v zahraničí, sa udomácňuje aj na Slovensku. Ľudia čoraz viac nakupujú na splátky aj v e-shopoch, pričom hojne využívajú výpredaje a rôzne akcie. Najviac Slovákov takto nakupuje predovšetkým televízory, mobily, chladničky a práčky, ale aj nábytok a športové potreby. Priemerne za jeden takýto nákup spolu dajú 430 eur. Pre porovnanie, v susednej Českej republike je to ešte o 90 eur viac. Vyplýva to z údajov spoločnosti Home Credit.
Čo je v západnej Európe samozrejmosťou už desiatky rokov, postupne sa udomácnilo aj medzi Slovákmi. Naučili sa už „chodiť“ v tom, ako, čo a kedy je najvýhodnejšie kúpiť. Teda, či je vhodné s nákupom počkať, alebo naopak po danom tovare siahnuť čo najrýchlejšie. Vedia si porovnávať, čo je výhodné kúpiť online a kedy je lepšie zájsť do klasického kamenného obchodu. Tak, ako niektorí radi jazdia nakupovať do rôznych outletov aj mimo Slovenska alebo čakajú napríklad na povianočné zľavy v obchodoch, iní zase vo veľkom radšej nakupujú v e-shopoch. Internetové obchody pritom, rovnako ako kamenné, poskytujú možnosť nákupu na plátky.
Slovák zaplatí za nákup na splátky priemerne 430 eur, Čech o 90 eur viac
„Najviac ľudí nakupuje na splátky predovšetkým elektroniku, či už sú to televízory, DVD ale aj mobilné telefóny s príslušenstvom či počítače a notebooky. Nasleduje biela technika, kde dominujú chladničky a práčky. Potom je to nákup nábytku, športových potrieb a zariadení do domácnosti alebo záhrady. Mnohí pritom kupujú aj rôzny tovar v jednej objednávke. Za jeden takýto nákup na splátky Slovák v priemere celkovo minie 430 eur,“ približuje Monika Richterová zo spoločnosti Home Credit. Pre porovnanie, v susednej Českej republike je to priemerne 13 tisíc korún, čo je v prepočte takmer 520 eur.
Dnes sa dá kúpiť na e-shope na splátky v podstate čokoľvek. „Či sú to zberateľské mince, vodné lyže alebo motorové člny, dokonca sme už financovali aj trofeje – parohy,“ dopĺňa Monika Richterová. O tom, že si Slováci ale aj Česi tento druh rýchlych a rozmanitých nákupov obľúbili, svedčia aj čísla, podľa ktorých splátkový predaj v predvianočnom období tvoril na Slovensku až 30 percent z celoročného obratu. V Českej republike to bolo dokonca ešte o 6 percent viac.
Na splátky si môžete zaobstarať veci nielen vo výpredaji, ale napríklad aj kvalitný a luxusnejší tovar, ktorý je práve v zľave, no za plnú cenu by ste si ho ani kúpiť nechceli. „V prípade takéhoto výrobku bude ľahko platiť základné pravidlo, že vec, ktorú kupujete na splátky, by vám mala určite vydržať dlhšie, než je doba jej splácania,“ hovorí ombudsman klientov spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský.
Medzi ďalšie jednoduché kritériá a rady, ktoré by ste mali sledovať pred rozhodnutím, či nakúpite na splátky alebo si vezmete pôžičku, patria tieto:
- Urobte si rodinný rozpočet a myslite na to, že výška splátky by nemala prevyšovať rozdiel príjmov a výdavkov, ak je rozdiel nulový, radšej s pôžičkou počkajte.
- Ak je to možné, radšej buďte na seba prísni a zvoľte si kratšiu dobu splácania s vyššou splátkou.
- Overte si, u akej spoločnosti si požičiavate, či má licenciu Národnej banky Slovenska pre udeľovanie spotrebiteľských úverov, ak nakupujete v overenom e-shope, ten túto prácu už urobil za vás.
- Počítajte so všetkými nákladmi, nielen s úrokom. Ak ešte nemáte dopredu prerokovaný úver u spoločnosti, ktorá splátky poskytuje, pozorne si prečítajte zmluvu a podmienky splácania a až potom sa pustite do nakupovania.
- Ak sa zmení vaša životná situácia a nebudete môcť načas splácať, vždy o tom okamžite informujte poskytovateľa pôžičky a hľadajte spoločné riešenie.
S úverovou peňaženkou nákup za 2 minúty
Spoločnosť Home Credit spolupracuje so stovkami e -shopov, ktoré ponúkajú úverovú peňaženku – nákup na splátky do 2 minút. „Snažíme sa vyjsť v ústrety potrebám zákazníkov a umožniť im nákupy v čase, keď je to pre nich výhodnejšie, preto sme ponúkli nový produkt – úverovou peňaženku, kedy vďaka jednoduchému a bezpečnému postupu nakúpite na splátky priamo v e-shope. Klienti nám to vracajú vo zvýšenom náraste splátkového predaja, keď náš 20-percentný rast prekonáva 16 percent rastu celého e-commerce trhu,“ vysvetľuje M. Richterová. Spoločnosť Home Credit spustila tento druh nákupov pred asi rokom a pol a doterajšie skúsenosti ukazujú, že v niektorých e-shopoch sa viac ako 30 percent ľudí po úspešnom prvom nákupe k nemu opäť vracia.