Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Záľuba nakupovať cez e-shopy u nás naďalej rastie. Potvrdzuje to analýza mBank uskutočnená na viac ako 12 miliónoch platbách kartou. Do novembra tohto roka Slováci nakupovali cez internet viac ako za celý minulý rok. Najviac pritom navštevujú čínsky e-shop AliExpress. Slovákom však nie je cudzí ani hazard. Až štvrtina z celkového objemu platieb bola smerovaná na stávkovanie.

Tento rok Slováci žmýkali svoje peňaženky viac ako vlani. Kým minulý rok vykonali 11,2 milióna platieb kartou, tento rok ich už na konci novembra bolo viac ako 12,1 milióna.

Čo sa týka transakcií cez osobný terminál, tvoria 87 % zo všetkých platieb. Priemerný počet transakcií za mesiac je pritom viac ako 964-tisíc. V poslednom kvartáli však nakupujúci pokorili miliónovú hranicu a cez terminál platili viac ako 1 050-tisíckrát. S počtom platieb rástol aj celkový objem transakcií. Kým v prvých deviatich mesiacoch tohto roka cez platobné terminály prešlo v priemere 18 miliónov eur mesačne, aktuálny štvrťrok už dosahuje hranicu 19,5 milióna, a to máme Vianoce ešte len pred sebou.

Vlani bola situácia podobná, no Slováci míňali mesačne menej. V priemere vykonali mesačne 833-tisíc transakcií. Radosť obchodníkov však, ako obyčajne, narástla koncom roka, kedy ľudí ovládol vianočný zhon a siahali hlbšie do peňaženky. V poslednom kvartáli roka 2016 už počet mesačných platieb dosahoval v priemere hranicu 893-tisíc a vyšší bol aj objem platieb než v prvých troch kvartáloch. Kým do septembra sa priemerný mesačný objem transakcií pohyboval okolo 14,8 milióna eur, v poslednom štvrťroku už išlo o 17,3 milióna eur.

Nákupy cez internet sú čoraz bežnejšie

Slováci stále viac navštevujú internetové obchody. Kým v minulom roku nakupovali v e-shope 1 270 758-krát, do novembra tohto roka už prebehlo 1 494 620 transakcií. Aj pri nákupoch cez internet platí, že najštedrejšie sú pred obdobím adventu.

Kým do septembra Slováci nakupovali mesačne v priemere 133-tisíckrát, vianočné šialenstvo zvýšilo počet platieb v poslednom kvartáli v priemere na 163-tisíc mesačne. S množstvom platieb sa zároveň zvýšil aj ich objem, a to
o 30 %.
Počas roka až do septembra išlo totiž v priemere o sumu 4,3 milióna eur, v októbri a novembri už ale Slováci minuli v priemere takmer 6 miliónov eur mesačne. Suma pritom do konca roka ešte porastie.

Dominuje čínsky AliExpress

Tak ako vlani, tak aj tento rok dominuje medzi nakupujúcimi čínsky e-shop AliExpress. Do novembra už stihli ľudia vykonať 231 036 platieb v celkovom objeme 2 215 719 eur. Počet platieb je dokonca vyšší ako súčet úhrad cez platobné brány PayPal a GoPay, ktoré slúžia na platenie na internete . Priemerná platba však bola len 9,59 eura, čo značí, že sa aj naďalej drží trend, že Slováci tu nakupujú najmä po malých čiastkach.

TOP 10 spoločností s najväčším objemom platieb kartou na internete
za rok 2017 (mBank)
spoločnosťobjempočet platiebpriemerná platba
PAYPAL4 059 703152 47926,62
ALIEXPRES2 215 719231 0369,59
WWW.TIPOS.SK1 924 04614 498132,71
TIPSPORT914 02415 16260,28
GOPAY691 17618 85736,65
AMAZON645 82615 79140,90
FORTUNA356 1669 53237,37
EZNAMKA335 0407 13546,96
ZLAVOMAT.SK333 63011 02430,26
ŽELEZNIČNÁ SPOLOČNOSŤ324 80723 77013,66

Čo sa však týka objemu transakcií, najviac peňazí, až 37 %, prešlo práve cez platobné brány PayPal a GoPay. Nasledujú stránky spojené so zábavou a tipovaním, kam mierilo 25% z celkového objemu platieb. V tejto oblasti je lídrom slovenský Tipos s objemom takmer 2 milióny eur, nasleduje Tipsport s 914-tisíc eurami a Fortuna, do ktorej smerovalo niečo vyše 356-tisíc eur z platieb kartou. Z celkového objemu internetových transakcií smerovala do e-shopov takmer štvrtina (22 %) platieb.

Z mBank analýzy tiež vyplýva, že značný objem platieb smeroval na kúpu elektronických diaľničných známok. Klienti do nich investovali viac ako 335-tisíc eur, čo je porovnateľné s objemami, ktoré boli smerované na stávkovú kanceláriu Fortuna či zľavový portál Zlavomat.sk. Top desiatku spoločností s najväčším objemom platieb kartou na internete uzatvára Železničná spoločnosť Slovensko, ktorej v tomto roku klienti mBank zaplatili viac ako 324-tisíc eur. Treba však pripomenúť, že mBank je lídrom v internetovom bankovníctve, preto jej klienti vykonávajú elektronické transakcie vo zvýšenej miere oproti ostatným.

Značky: