Odborník radí 5 vecí, ktoré robia e-shop úspešným.
Podľa odhadov spoločnosti Upgates tvoria polovicu tržieb v e-commerce giganti – približne dve desiatky najväčších elektronických obchodov. Druhá polovica tržieb je generovaná zvyšnými 15 tisíc menšími predajcami. Analýzy spoločnosti Upgates odhaľujú, že priemerná ročná tržba slovenského e-shopu je 57 tisíc eur, avšak medián (stredná hodnota) predstavuje len 7 tisíc eur. Výrazný nepomer medzi najväčšími hráčmi a zvyškom trhu potvrdzuje, že väčšina majiteľov na Slovensku má e-shop skôr ako doplnkový príjem.
Spoločnosť Upgates, ktorá poskytuje riešenia pre e-shopy rovnako eviduje dlhodobý medziročný nárast počtu e-shopov na úrovni až 30%. Z čísel jednoznačne vyplýva, že čoraz viac Slovákov skúša šťastie v e-commerce, ktorým si chcú privyrábať. Aby však ich podnikanie malo šancu na úspech, mali by, podľa marketéra Michala Benatzkeho pamätať na 5 základných vecí, ktoré robia e-shop úspešným:
1. Produkty a konkurencieschopné ceny
Aj napriek technológiám naďalej platí, že základným faktorom úspechu e-shopu je sortiment. „Ak sa obchodník netrafí do vkusu zákazníkov, budú všetky ďalšie kroky smerom k úspechu jeho projektu extrémne náročné. Potenciál úspešnosti produktu sa dá dopredu odhadnúť prostredníctvom rôznych marketingových nástrojov ako napríklad Google Trends, Collabim či Marketing Miner,“ vysvetľuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates.
Okrem produktov musí mať obchod aj dobre nastavené ceny. To platí nie len v segmentoch s vysokou konkurenciou, ale aj pri originálnom tovare, napríklad vlastnej výroby. Dôležité je cenu nastaviť tak, aby bola pre spotrebiteľa akceptovateľná a zároveň zohľadnila aj know-how, náklady a primeranú maržu.
2. Moderný dizajn a nákupný proces
Úspechu v konkurenčnom prostredí pomôže moderné a vizuálne atraktívne riešenie, ktoré je užívateľsky jednoduché. Ak príde zákazník na zastaralý či zle nepohodlný e-shop, stačí jeden klik a je preč. Preto je kľúčové ísť s dobou a neustále na rozvoji projektu pracovať. Do nákupného procesu spadajú aj možnosti platby. Väčšina ľudí platí na internete platobnou kartou a očakáva aj moderné platobné metódy ako je Apple Pay, Google Pay a ďalšie. Ak zákazník na konci nákupného procesu zistí, že e-shop ponúka len prevod a dobierku, je vysoká šanca, že objednávku nedokončí.
3. Automatizácia procesov
Kvalitné e-shopové riešenie môže byť prínosom pre obchodníka aj z pohľadu automatizácie rutinných procesov spojených s prevádzkou e-shopu. Automatizácia dokáže ušetriť množstvo času, ktorý môže majiteľ venovať ďalšiemu rozvoju podnikania.
4. Zákaznícky servis
Dôraz na kvalitný, ústretový a podporný zákaznícky servis sa mnohonásobne vráti. Nestačí však len radiť s výberom tovaru, dôležité je aj vzdelávanie a osveta. Spotrebitelia si dnes navyše potrpia na nadštandardnú starostlivosť a to tak pri výbere či reklamácii tovaru.
„E-shop mal klásť veľký dôraz aj na získavanie zákazníckych recenzií a to tak pre obchod, ako aj pre samotný produkt. Veľká čítanosť zákazníkov dáva veľkú váhu recenziám ostatných používateľov. Tu treba pamätať, že negatívna recenzia nahnevaného zákaznícka môže dnes spôsobiť ďaleko väčšie škody, ako náklady spojené s vrátením tovaru. Ak sa zákazníkovi venujeme, je možné, že svoj nákup v budúcnosti zopakuje, aj napriek prípadnej nepriaznivej skúsenosti,“ upozorňuje Benatzky.
5. Smart marketing a budovanie zákazníckej základne
E-shop sa musí k zákazníkovi dostať čo najbližšie. Majiteľ musí sledovať marketingové trendy a skúšať rôzne kanály. Nie je dôležité predávať všade, ale spoznať, čo funguje. Cieľom marketingu nemá byť len zvýšenie počtu objednávok, dôležité je aj budovanie povedomia o značke a budovanie zákazníckej základne. Získavanie nových zákazníkov je ďaleko drahšie ako motivovanie existujúcich k opakovaným nákupom.