Doba, kedy bolo normálne, že používatelia čakali na načítanie webovej stránky aj desiatky sekúnd či vyše minúty, je dávno preč. Dnes sa všetko točí okolo používateľskej skúsenosti a nejde len o rýchlosť. V kontexte čo najobjektívnejšieho zmerania spokojnosti používateľov spustila spoločnosť Google Iniciatívu zásadných webových parametrov (tzv. Web Vital Initiative), ktorej cieľom je podporiť diferencované skúmanie rýchlosti načítania webstránok. Z meraní vykazuje dobré skóre len necelá tretina slovenských webov.
Technologické pokroky posunuli očakávania ľudí v oblasti ich používateľskej skúsenosti pri návšteve webových stránok. Napríklad, až 70 % používateľov nepokračuje v nákupnom procese, ak sa im zdá postup príliš náročný[1]. Ide o rozhodnutie v stotinách sekundy. Navyše, pokiaľ ide o povedomie o značke, skúsenosť používateľa je v priamej konkurencii s ponukou samotnou. Až 83 % tých, čo na vyhľadanie produktu a jeho kúpu používajú svoj smartfón, prikladajú rovnakú váhu skúsenosti z webovej stránky ako tomu, čo od danej spoločnosti kupujú[2].
V minulosti bolo základným cieľom vývojára vytvorenie použiteľnej stránky. Dnes je však webová stránka aj v centre marketérov. A to z jednoduchého dôvodu. Ak e-shop nie je optimálne nastavený z pohľadu používateľa, vedie to k okamžitým odchodom zo stránky a teda sa znižuje konverzný pomer.
Meranie používateľskej skúsenosti pomocou „Core Web Vitals“
Skúsenosť používateľa s webovou stránkou vyjadrujú tri zásadné webové parametre (tzv. Core Web Vitals). Sú merateľné v praxi a odzrkadľujú reálnu skúsenosť používateľa:
- Rýchlosť načítania webovej stránky LCP (The Largest Contentful Paint) – parameter LCP meria ako rýchlo sa načíta hlavný prvok webovej stránky, aby bola viditeľná používateľom. Načítanie tohto prvku by nemalo trvať dlhšie ako 2,5 sekundy.
- Čas do prvej interakcie FID (First Input Delay) – parameter FID meria ako rýchlo sú funkčné a klikateľné prvky na stránke, napr. vyhľadávacie pole či tlačidlá. Pre používateľov je tolerovateľná rýchlosť 100 milisekúnd.
- Vizuálna stabilita meraná metrikou CLS (Cumulative Layout Shift) – parameter CLS odhalí, aké veľké sú posuny prvkov v rámci rozloženia stránky. Napríklad, môže ísť o tlačidlá, na ktoré keď používateľ ide kliknúť, tak mu odskočia na iné miesto – čo je skutočne veľmi otravné. Pokiaľ je hodnota CLS 0,1, tak je všetko v poriadku.
Slovenské webové stránky, ktoré dosiahli na „Sieň slávy“
Už 29 % slovenských webových stránok dosahuje dobré hodnoty z pohľadu zásadných webových parametrov (tzv. Core Web Vitals). Slovenskí obchodníci sú tak na tom lepšie ako ich konkurenti v USA, Veľkej Británii, Francúzsku či Poľsku. No zostáva tu veľký priestor na zlepšenie, keďže stále viac ako dve tretiny webových stránok je možné optimalizovať z pohľadu zlepšenia používateľskej skúsenosti.[3]
Sieň slávy na základe zásadných parametrov webu bola zostavená spoločnosťou Google v spolupráci s organizáciami IAB Europe a MMA Europe, pričom firmám poskytuje rady a návrhy, ktoré majú o takúto optimalizáciu záujem. Zároveň ocenila aj slovenské webové stránky, ktoré v súčasnosti dosahujú najlepší výsledok v meraniach používateľskej skúsenosti. Do Siene slávy sa dostali stránky nákupných agregátorov Biano.sk, Glami.sk, Heureka.sk a Najnakup.sk, predajcov Bonami.sk, HM.com, Mall.sk, Martinus.sk, Mojalekaren.sk, NAY.sk a Sconto.sk, inzertný portál Bazar.sk a zľavový portál Zlavomat.sk.
„V GLAMI chápeme website performance ako zásadnú metriku, ktorá ovplyvňuje používateľskú skúsenosť a frekvenciu používania služby. Vo vývoji produktu ju sledujeme na pravidelnej báze, nové funkcionality ju nikdy nesmú negatívne ovplyvniť a pravidelne zahŕňame technologické zlepšenia do dlhodobého plánu. Oceňujeme, že Google zverejňuje výsledky od skutočných používateľov (CrUX report) a pomáha tak širokej verejnosti zlepšovať svoje weby, čo ocení najmä zákazník,“ hovorí Ondrej Čech, software developer v spoločnosti GLAMI.
„Rýchlosť načítania webovej stránky bola našou hlavnou prioritou počas celého roka 2019 a väčšinu našich vývojových kapacít sme venovali zlepšeniu kľúčových metrík. V súčasnosti sú všetky nasadenia monitorované z hľadiska ich vplyvu na výkon webu,“ uvádza Michael Zelinka, CEO spoločnosti Biano.
„V Heureke si uvedomujeme, že rýchlosť webu je dôležitou súčasťou nášho úspechu. Preto rýchlosť Heureky neustále sledujeme na všetkých úrovniach, od zdroja dát cez jednotlivé služby až po konečnú rýchlosť pre používateľov. Robustná a dobre škálovateľná infraštruktúra nám umožňuje rýchlo reagovať pri poklese rýchlosti. S nedávnym uvedením novej responzívnej Heuréky sa sústreďujeme predovšetkým na metriky Core Web Vitals, ktoré podľa nás najlepšie reflektujú dobrú používateľskú skúsenosť,“ komentuje František Šeda, Product Discovery Tribe Lead v spoločnosti Heureka.
„Rýchlosť načítania stránky Mojalekaren.sk je pre nás kľúčovým KPI, ktorý sledujeme, aby sme našim zákazníkom umožnili komfort v nakupovaní a nezdržovali ich odozvou alebo sekajúcim zobrazením produktov. Jedna z oblastí, ktorá nám pomohla, bola implementácia AMP na Mojalekaren.sk z pohľadu rýchlosti. Aj v tomto roku je rýchlosť a UX jedným z kľúčových projektov, na ktorom naši vývojári pracujú, s cieľom, aby Mojalekaren.sk bola na TOP mieste v našej oblasti zdravie a lieky,“ povedal Tomáš Bek, vedúci IT oddelenia v spoločnosti Pears Health Cyber, ktorá portál prevádzkuje.
[1] Google/Deloitte/55, Milióny na milisekundách, 2020
[2] Google/Deloitte/55, Milióny na milisekundách, 2020
[3] Správa – skúsenosť používateľov Chromu, 3G+4G, Phone, december 2020