Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Elektromobilov je čoraz viac a nie je ich kde nabíjať. To je jeden z najdôležitejších záverov analýzy EV Readiness Index 2022. Rozsiahly dokument od svetovej lízingovej spoločnosti LeasePlan hodnotí pripravenosť európskych krajín na prechod k elektromobilite. Ako je na tom Slovensko?

Najnovšie zistenia analýzy EV Readiness Index hovoria jednoznačne. Prudký nárast počtu elektromobilov v Európe nejde ruka v ruke so zvyšovaním miest na nabíjanie. Nedostatok dostupnej nabíjacej infraštruktúry je tak naďalej hlavnou prekážkou, ktorá bráni zavádzaniu elektrických vozidiel na celom kontinente, a to aj napriek zvýšenému záujmu európskych vodičov o ich používanie.

Analýza EV Readiness Index meria tri faktory, a to: vyspelosť trhu s elektromobilmi, štruktúru nabíjacích staníc v krajine a celkové náklady na vlastníctvo elektrického vozidla, vrátane vládnych stimulov, ceny energií a nákladov na prenájom elektromobilov.

Kľúčové zistenia

Využívanie elektromobilov sa výrazne zvýšilo takmer na všetkých trhoch. To odráža rastúcu popularitu elektrických vozidiel v európskych krajinách, keďže v každom segmente je k dispozícii viac modelov. 

Elektromobily sú cenovo dostupnejšie ako kedykoľvek predtým. Náklady na ich prevádzku sú konkurencieschopné najmä vďaka relatívne nižším cenám elektrickej energie v porovnaní s rastúcimi cenami nafty a benzínu. Majitelia elektromobilov tiež majú vo väčšine krajín rôzne daňové zvýhodnenie.

Napriek tomu, že registrácie elektromobilov rastú, nabíjanie zaostáva a prakticky tak rozvoj trhu brzdí. To podľa LeasePlanu zdôrazňuje vážnu potrebu investícií do verejnej nabíjacej infraštruktúry v celej Európe.

Na základe tohto prieskumu sa dá konštatovať, že zásadný nedostatok vládnych opatrení v oblasti infraštruktúry pre elektromobily spôsobuje nedostatok nabíjačiek v Európe. Keďže ceny elektromobilov klesajú a stále viac vodičov sa rozhoduje pre elektrický pohon, nájsť dostupnú nabíjaciu stanicu je čoraz väčšou nočnou morou. Jazda na elektrický pohon je pritom jedným z najúčinnejších spôsobov, ako môžeme všetci bojovať proti klimatickým zmenám, a vlády musia zabezpečiť, aby uľahčili a nie sťažovali prechod na elektrickú energiu,“ uviedol Tex Gunning, generálny riaditeľ spoločnosti LeasePlan

Slovensko je jedno z najslabších

Ako vyzerá pripravenosť Slovenska? Podľa Rastislava Podlipného, generálneho riaditeľa LeasePlan Slovakia, sa situácia u nás zlepšuje len pomaly. V súčasnosti trh s elektromobilmi navyše ohrozuje prerušenie dodávok potrebných komponentov.„Ako problém sa ukazuje dostupnosť elektromobilov. Minulý rok sme pociťovali dôsledky čipovej krízy a aktuálne automotive sektor pociťuje problémy s dodávkami komponentov EV vozidiel, čo môže spôsobovať nedostatok takýchto vozidiel na trhu. Na Slovensku taktiež nie je vhodne zadefinovaná efektívna podpora elektromobility, ktorá by znamenala masívnejšie rozšírenie tohto typu pohonu.“

V tohtoročnom vydaní sa do hodnotenia pripravenosti dostalo 22 krajín Európy. Na čele tabuľky je Nórsko, ďalej Holandsko, Veľká Británia spoločne s Rakúskom obsadili tretiu priečku. Predposledné miesto patrí Slovensku, o posledné sa delí Česká republika s Poľskom. Naša pozícia sa tak v porovnaní s vlaňajškom nezmenila. Najviac si v porovnaní s rokom 2021 zlepšilo skóre Grécko.
Pozrite si celú analýzu EV Readiness Index.

LeasePlan

Je svetovým lídrom operatívneho lízingu so správou približne 1,8 milióna vozidiel vo viac ako 30 krajinách. Pre svojich klientov zabezpečuje nákup, financovanie a údržbu nových vozidiel a zároveň pre nich poskytuje komplexné služby počas trvania leasingových zmlúv so štandardnou dĺžkou tri až štyri roky. Spoločnosť sa zaviazala prevziať vedúcu úlohu pri prechode na mobilitu s nulovými emisiami a stanovila si ambiciózny cieľ s dosiahnutím nulových emisií z celého vozového parku poskytovaného klientom do roku 2030. Poslaním LeasePlan je sledovať a vytvárať trendy, ktorými sa uberá udržateľná mobilita, aby sa naši zákazníci mohli sústrediť na rast svojho podnikania. Darí sa nám to aj vďaka viac ako 50-ročným skúsenostiam. Viac na www.leaseplandrive.sk a www.leaseplan.sk.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.