Nízke teploty sú náročné pre všetky vozidlá, vrátane automobilov s elektrickým pohonom a pohonom plug-in hybrid
- Nabíjanie batérie kým je zohriata, využívanie vyhrievania sedadiel a rekuperačné brzdenie pomáha šetriť elektrickú energiu
- Nový SEAT Leon e-HYBRID má dojazd s elektrickým pohonom 64 km (WLTP) a úplné nabitie batérie trvá 4 alebo 5 hodín
S príchodom zimy teploty v mnohých európskych štátov klesli pod bod mrazu, a to najmä ráno. Vieme, ako nízke teploty ovplyvňujú bežné automobily, no ako je to s automobilmi s pohonom plug-in hybrid? Tu sú štyri tipy ako ich optimálne používať v zime.
- Nabíjajte batériu keď je zohriata. Elektrický dojazd automobilov s pohonom plug-in hybrid negatívne ovplyvňujú nízke teploty, no systém batérie má rozličné funkcie a metódy manažmentu energie, ktorá majú za cieľ čo najviac oslabiť tento efekt. „Chlad ovplyvňuje výkonnosť batérie kvôli elektrochemickým procesom v lítiovo-iónových článkoch batérie,“ zdôrazňuje Francesc Sabaté, šéf vývoja energetických systémov SEAT. „Najlepšie je nabíjať batériu v uzavretom priestore, chránenom pred chladom hneď po skončení jazdy. Vtedy je možné udržať prevádzkovú teplotu batérie, čo výrazne zvyšuje efektivitu procesu nabíjania,“ vysvetľuje inžinier. Batéria nového modelu Nový SEAT Leon e-HYBRID sa dá úplne nabiť za 5 hodín z bežnej elektrickej zásuvky v domácej garáži a za menej ako 4 hodiny (3 hodiny a 40 minút) z nástennej nabíjacej stanice Wallbox.
- Predhrejte si kabínu vozidla. Elektrické komponenty pracujú efektívne pri teplote 21,5 – 22°C, čo je aj optimálna teplota v kabíne pre jazdu. Na dosiahnutie tejto komfortnej teploty bez zníženia elektrického dojazdu „je najlepšie zapnúť kúrenie vozidla alebo vyhrievanie sedadiel a volantu na diaľku pomocou aplikácie SEAT Connect v smartfóne niekoľko minút pred nastúpením do vozidla, kým je ešte pripojené k nabíjačke,“ odporúča Francesc Sabaté. „Takýmto spôsobom sa kabína vozidla vyhreje ešte pred odjazdom, čím sa šetrí energia batérie pre jazdu,“ dodáva expert.
- Prepnite pohon na spaľovací motor. Vo veľmi chladnom počasí by ste mali nechať automobil pri parkovaní pripojený k nabíjaniu aby ste mohli aktivovať kúrenie a zohriať batériu pred štartom. Iba v takomto prípade, ako inžinier odporúča „vozidlo naštartuje spaľovací motor aby sa rýchlejšie zohrialo a potom mohlo pokračovať s elektrickým pohonom.“ Testy v extrémnych klimatických podmienkach potvrdili, že aj za takýchto podmienok vozidlá s elektrifikovaným pohonom spoľahlivo fungujú.
- Jazdite plynulo. Plynulá jazda vždy prispieva k zníženiu spotreby paliva. V automobile s pohonom plug-in hybrid je ešte dôležitejšia, keď v zime elektromotor zabezpečuje pohon už od štartu. Okrem toho plynulá jazda pomáha vozidlu akumulovať energiu pomocou rekuperačného brzdenia. Napríklad v prípade modelu SEAT Leon e-HYBRID „keď uvoľníte nohu z brzdového pedála bez toho aby, boli aktivované hydraulické brzdy, kinetická energia pohybu sa premieňa na elektrickú energiu dobíjajúcu batériu,“ rekapituluje Francesc Sabaté. Tým sa pri jazde predlžuje dojazd viac ako pri agresívnejšom brzdení.
SEAT Leon e-HYBRID (PHEV), všestrannosť a efektivita aj v zime
- Elektromotor 85 kW (115 k)
- Batéria 13 kWh
- Dojazd s elektrickým pohonom 64 km v cykle WLTP (NEDC: 72 km)
- Benzínový motor 110 kW (150 k)
- Systémový výkon 150 kW (204 k)
A na záver 3 bonusové všeobecné tipy pre prevádzku automobilu v zime
- Pred cestou skontrolujte pneumatiky a pri snežení vozte so sebou snehové reťaze.
- Vložte si do automobilu škrabku na ľad na očistenie okien, nikdy neodstraňujte námrazu teplou vodou.
- Skontrolujte množstvo nemrznúcej chladiacej kvapaliny aby ste predišli prehriatiu motora.