Internetové mega služby, ktoré sú zdarma používané miliardami ľudí, hýbu dnešným svetom. Ktorá z nich svoju používateľskú základňu premieňa na väčšiu hromadu peňazí?
Google a Facebook patria k najvýznamnejším internetovým firmám súčasnosti. Kým prvý menovaný sa objavil v roku 1998 a z dnes dominantného internetového vyhľadávača postupne roztiahol svoje chápadlá do množstva iných odvetví, druhý začal svoju púť v roku 2004 a stal sa kráľom sociálnych sietí a symbolom novej éry zdieľania.
Google dnes okrem vyhľadávača vnímame ako poskytovateľa operačného systému Android, majiteľa YouTube či vývojára samoriadiacich áut. Svoje pôsobenie neustále rozširuje prostredníctvom obrovského množstva akvizícii a dodnes už nakúpil viac ako 140 firiem. V roku 2009 to bola napríklad reklamná spoločnosť AdMob za 750 miliónov, v roku 2011 Motorola Mobility za 12,5 miliardy a v roku 2013 spoločnosť stojaca za vývojom navigačného GPS softvéru Waze, za ktorú utratil takmer jednu miliardu dolárov. V minulom roku zaujal najmä 500 miliónový nákup spoločnosti Deep Mind Technology, ktorá sa zaoberá vývojom umelej inteligencie a deep learning systémov.
Na konte Facebooku je naproti tomu len necelých 50 firiem, ale vonkoncom nejde o nákupy za nejaké drobné. V roku 2012 kúpil Facebook obrázkovú sociálnu sieť Instagram za jednu miliardu dolárov a v roku 2014 komunikátor WhatsApp za neuveriteľných 19 miliárd. Aj keď je vo svojich akvizíciách Facebook sústredený najmä na spoločnosti v súvislosti so sociálnou interakciou, v minulom roku prekvapil odkúpením spoločnosti Oculus Rift, ktorá sa zaoberá vývojom okuliarov virtuálnej reality (cena bola 2 miliardy dolárov).
Google a Facebook sú dnes aj napriek odlišným počiatkom tvrdými súpermi. Existuje niekoľko bojísk, na ktorých sa stretávajú, pričom spomenúť sa dá napríklad tvrdé pretlačovanie sociálnej siete Google+, ktorej násilné vnucovanie už našťastie postupne opadáva. Tým najdôležitejším bojiskom je však bezpochyby to, v ktorom ide o skutočné zdroje ich obrovských príjmov. Ide o internetovú reklamu.
Google v roku 2014 dosiahol príjmy 66 miliárd dolárov, čo bol 19 % nárast oproti roku 2013. V poslednom štvrťroku to bolo 18,1 miliardy, pričom jeho vlastné stránky generovali 69 % (12,43 miliardy) a stránky partnerov 20 % (3,72 miliardy). Zostávajúcich 11 % Google uvádza ako „ostatné príjmy“. Aj keď je pôsobenie firmy celosvetové, tak z celkových príjmov tvorí v poslednom štvrťroku domáci americký trh až 44 %. Na zostávajúcich 56 % sa podieľa zvyšok sveta.
Zaujímavý je pohľad na rast v posledných piatich rokoch. Zatiaľ čo v roku 2010 boli príjmy Googlu na úrovni 29 miliárd, v roku 2011 to bolo už 38, o rok neskôr 46 a v roku 2013 stúpli príjmy na 55 miliárd dolárov. Čistý zisk bol v roku 2010 na úrovni 8,5 miliardy dolárov, minulý rok šlo o 14,4 miliardy.
Naproti tomu Facebook dosiahol v roku 2010 príjmy 2 miliardy dolárov, ktoré v nasledujúcich rokoch postupne rástli cez 5 miliárd v roku 2012 až po 12,4 miliardy dosiahnuté v minulom roku. Jeho neprestajný rýchly rast je pritom vidieť aj na jednotlivých kvartáloch, pričom v prvom štvrťroku minulého roku šlo o 2,5 miliardy, v druhom o 2,91, v treťom o 3,2 a štvrtom o 3,85 miliardy. Viac ako 92 % jeho príjmov pochádza z reklamy. Na zostávajúcich 8 % sa podieľajú rôzne licenčné a iné poplatky. Aj keď príjmy Facebooku sú stále nižšie, než samotný čistý zisk Googlu, tak vonkoncom nejde o nejaký súboj Dávida s Goliášom. Googlu sa totiž začína v niektorých oblastiach internetovej reklamy doslova prepadať pôda pod nohami.
Vo vyššie uvedenej tabuľke môžete vidieť porovnanie štyroch významných internetových spoločností z hľadiska celkových tržieb za minulý rok, počtu registrovaných používateľov a takisto počtu zamestnancov.
Zaujímavý je najmä stĺpec unikátnych používateľov v USA. Tieto dáta pochádzajú od analytickej spoločnosti comScore, ktorá v spojených štátoch eviduje 252 miliónov aktívnych internetových používateľov (behom jedného mesiaca). Stránky Googlu používa 238 miliónov z nich. Facebook sa môže pochváliť 207 miliónmi. Americký trh je pri tom pre obe spoločnosti mimoriadne dôležitý, pretože generuje približne 45% ich príjmov.
Stroje na peniaze
Google, Facebook a rovnako aj Twitter či LinkedIn premieňajú svoju členskú základňu na pravidelný prísun peňazí. Zatiaľ čo Facebook môže prostredníctvom svojej sociálnej siete dosiahnuť s reklamou na 45 % internetových používateľov, Google vďaka silnej penetrácii svojho vyhľadávača obsiahne až 90 % (39% internetových používateľov si zároveň u Googlu vytvorilo účet).
Akoby príjmy vyzerali rozrátané na jedného používateľa? V prípade 1,2 miliardy registrovaných používateľov Googlu každá duša generuje 55 dolárov ročne. Naproti tomu Facebook z každého používateľa vyťaží marketingovo 9 dolárov, čo je pomerne dosť podobné sociálnym sieťam LinkedIn a Twitter.
Veľká členská základňa nie je všetko a spoločnosti potrebujú výkonné nástroje, ktoré dovolia takýto objem ľudí zužitkovať pre marketingové účely. Google na reklamnom bojisku používa tri hlavné zbrane. Prvou je jeho systém AdWords, ktorý sa primárne sústreďuje na frázy v rámci internetového vyhľadávača. Jednotlivé spoločnosti si môžu kúpiť svoje zobrazenie v reklamnej časti vyhľadaných výsledkov, ktoré závisí od druhu použitých kľúčových slov. Tento doplnený výsledok vyhľadávania je pri tom účtovaný spoločnosti len v prípade, že naň používateľ klikne. Druhou hlavnou zbraňou je reklamný systém AdSense, ktorý umožňuje majiteľom stránok pripojiť sa do reklamnej siete Googlu. Na svojej stránke zobrazujú reklamu od reklamných partnerov tohto vyhľadávača, ktorá je personalizovaná na základe vyhľadávania jednotlivých používateľov. Majitelia stránok pri tom dostávajú svoj podiel na zisku. Treťou zbraňou je systém AdMob určený pre mobilný sektor. Ide o zobrazovanie cielených reklám v mobilných aplikáciách tretích strán, pričom reklamné banery v hrách ako Angry Birds či v nekonečnom zástupe iných sú dnes známe asi každému.
Facebook v reklamnej vojne bojuje prostredníctvom svojho systému Facebook Ads, ktorý je zameraný na jeho sociálnu sieť. Ťaží pri tom z veľmi dobrej znalosti jednotlivých používateľov, ktorí vyplňujú v profiloch svoj vek, zamestnanie, obľúbené značky a podobne. Keďže na sociálnej sieti trávia ľudia omnoho viac času, ako pri používaní internetového vyhľadávača, Facebook môže budovať omnoho presnejší profil záujmov a preferencií používateľa. Zvyšuje tak úspešnosť pri cielení reklamy zobrazovanej na stene príspevkoch či v bočných paneloch. Všetkému pri tom napomáha aj systém tlačidiel „To sa mi páči“, rozmiestnených po celom internete. V minulom roku Facebook do svojho arzenálu zaradil aj systém Audience Network, určený na reklamu v mobilných aplikáciách tretích strán. Ide teda o konkurenciu AdMob, ktorá umožňuje cieliť reklamu na úzko špecifikovaný okruh používateľov, čo v súvislosti s rozsiahlou databázou Facebooku nie je problém.
Vzhľadom na minuloročné príjmy oboch spoločností v podobe 66 a 12 miliárd dolárov je nepochybné, že ide o zbrane veľmi účinné. Aj keď z hľadiska celkových príjmov z reklamy Facebook stále značne zaostáva, tak na silno narastajúcom mobilnom sektore je Googlu omnoho bližšie a to aj napriek tomu, že Googlu patrí prakticky polovica tohto trhu.
Celkové príjmy z reklamy v mobilnom sektore boli ešte v roku 2012 na úrovni necelých 9 miliárd, ale v minulom roku prekročili už 30 miliardovú hranicu. Googlu patrí dnes 46,8 % tohto trhu a v roku 2014 z neho vyextrahoval 14,7 miliardy dolárov. Facebooku patrí dnes 21 % z mobilného koláča, čo je poriadny skok z pred dvoch rokov, kedy mu patril len 5,4 % podiel. Pri prevedení na reálne čísla ide dnes o zárobok 6,8 miliardy dolárov. Zatiaľ čo pre Google tvorí mobilný segment reklamy menej ako štvrtinu prímov, u Facebooku je to viac ako polovica. S raketovým nárastom významu tejto časti trhu je však postupné strácanie podielu pre Google veľmi nepríjemné, najmä keď jeho najväčší reklamný konkurent razantne rastie.
Útok Facebooku na segment on-line videa
Je pravdou, že rýchle zvyšovanie podielu Facebooku v predaji reklamy vyzerá pre Google hrozivo najmä v mobilnej oblasti, ale v bezpečí nie je ani segment notebookov a desktopov. Nasledujúca tabuľka ukazuje počet unikátnych divákov, sledujúcich on-line videá na americkom trhu. Ako sme už spomenuli, tento domáci trh je pre obe spoločnosti mimoriadne dôležitý, pretože tvorí takmer polovicu ich príjmov. Ide o divákov na „veľkých formátoch“ počítačov, teda na notebookoch a desktopoch.
Rast popularity Facebook videí je enormný nielen z hľadiska diváckej základne. V prípade reklamy je nemenej dôležité aj to, koľko videí títo používatelia prehrajú. V auguste minulého roku prehrával Facebook na americkom trhu už o viac ako jednu miliardu videí viac, než Youtube patriaci Googlu. Pomohol mu pri tom najmä „podvod“ s ich automatickým prehrávaním (bez zvuku) a takisto úprava algoritmu zoraďovania príspevkov. Predsa len, ak sa vám video začne prehrávať automaticky pri prezeraní steny s novinkami, používateľ nemá na výber a prispeje „zhliadnutím“, aj keď nie je reálne. Videu totiž nemusí venovať pozornosť a sám by si ho nespustil.
YouTube stále dominuje v prehrávaní videí na mobilných zariadeniach v podobe smartfónov a tabletov a takisto samozrejme vo všetkých segmentoch na celosvetovej úrovni. Správy o tom, že by tejto ikonickej internetovej video službe mal dochádzať dych však Google určite netešia, najmä ak sa v danej súvislosti hovorí o jednom z najväčších konkurentov.
Facebooku sa darí rásť najme pretláčaním vlastných video riešení v rámci svojej sociálnej siete. Tejto situácie si zrejme všimol každý používateľ. Kým ešte v roku 2012 bolo bežné, aby bežní ľudia aj reklamné spoločnosti nahrali video na YouTube a následne ho zdieľali na Facebooku, dnes ho jednoducho nahrávajú rovno na Facebook.
Zrejme nič nepôsobí pre YouTube hrozivejšie, než nasledujúci graf. Kým ešte na začiatku minulého roku boli YouTube videá zdieľané na Facebooku vo viac ako dvojnásobnom počte, než videá pochádzajúce zo serverov Facebooku, na jeseň bol už domáci poskytovateľ v závese a na konci roku suverénne prebral vedenie. Kým v lete Facebook prehrával okolo jednej miliardy videí denne, v zime to bol už trojnásobok. Táto obrovská zmena nastala behom neuveriteľných 11 mesiacov.
Vzhľadom na enormnú veľkosť sociálnej siete Facebooku je úbytok prehrávaných Youtube videí pre Google nepochybne trpkou prehrou. V súčasnosti pritom nič nenaznačuje, že by sa tento trend mal zvrátiť a bude zaujímavé sledovať, koľko percent z tohto miliardového biznisu si dokáže Facebook uhryznúť behom tohto roku.