Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Luxusným sedanom EQS a športovým biznis sedanom pre podnikateľov EQE vstúpila značka Mercedes-Benz do novej, plnoelektrickej éry aj vo vyššom trhovom segmente.

Čoskoro bude v podobe SUV EQS nasledovať tretí modelový rad s touto architektúrou, ktorá bola vyvinutá pre elektrické vozidlá. SUV v avantgardnom a zároveň luxusnom interiéri ponúka veľký priestor, komfort a konektivitu až pre siedmich cestujúcich. Vďaka výkonným elektromotorom, náhonu na všetky kolesá 4MATIC s rýchlymi reakciami a inteligentnému terénnemu jazdnému programu jazdí SUV EQS suverénne aj v ľahkom teréne.

Nové SUV EQS má rovnaký rázvor ako EQS sedan (3 210 milimetrov), je však o viac ako 20 centimetrov vyššie. Podrobné rozmery: 5 125/1 959/1 718 milimetrov (dĺžka/šírka[1, 2]/výška[3]). Z týchto veľkorysých rozmerov SUV a výhod účelového dizajnu prispôsobeného elektrickej platforme profitujú rozmery interiéru. Druhý rad sedadiel je možné sériovo elektricky posúvať. V batožinovom priestore je dostatok miesta až pre štyri golfové vaky. Na želanie je k dispozícii tretí rad sedadiel s dvomi dodatočnými samostatnými sedadlami, ako aj rozsiahla komfortná výbava pre všetkých cestujúcich.

Medzi sériovými automobilmi je EQS sedan aktuálnym majstrom sveta v oblasti aerodynamiky[4]. Jeho účelový dizajn s hladkým spodkom a vo väčšine prípadov zatvorenou žalúziou chladiča bol vhodným východiskom pre aerodynamické opatrenia na SUV EQS. Optimalizácia aerodynamických prvkov typických pre SUV priniesla doteraz jedinečnú kombináciu ponuky priestoru a aerodynamickej efektívnosti.

Všetky modely SUV EQS sú vybavené elektrickým hnacím ústrojenstvom (eATS) na zadnej náprave, verzie s pohonom 4MATIC majú elektrické hnacie ústrojenstvo dodatočne aj na prednej náprave. V prípade modelov 4MATIC sa funkcia Torque Shift postará o inteligentné, plynulé rozdelenie hnacích momentov medzi zadný a predný elektrický stroj, a tým aj o použitie toho najefektívnejšieho elektrického hnacieho ústrojenstva. Elektromotory na prednej a zadnej náprave sú permanentne aktivované synchrónne motory (PSM). K výhodám tohto druhu konštrukcie patrí vysoká hustota výkonu, vysoká účinnosť, ako aj vysoká výkonov konštanta.

Sedan EQS bol prvým modelovým radom od značky Mercedes-Benz, pri ktorom bolo možné aktivovať úplne nové funkcie vozidla vo viacerých oblastiach prostredníctvom aktualizácií vzduchom. V prípade EQS SUV je táto ponuka výrazne rozšírená. Vďaka tomu je možné pre toto vozidlo dodatočne aktivovať aj asistenta pre manévrovanie s prívesom alebo rozšírenú realitu MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) pre navigáciu.

S EQS SUV robí značka Mercedes-Benz veľký krok smerom k mobilite bez emisií a ešte viac sa približuje k splneniu plánu Ambícia 2039. Model bude v plnej miere vyrábaný CO2 neutrálnym spôsobom. EQS SUV prináša reálne riešenia pre mobilitu bez emisií, inteligentné šetrenie zdrojov a zodpovedné obehové hospodárstvo na cestách.

Podvozok nového SUV EQS má nápravu so štyrmi ramenami vpredu a nápravu s priestorovým zavesením kolies vzadu. Štandardom je vzduchové pruženie AIRMATIC s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+. Výšku vozidla je možné zvýšiť o niekoľko centimetrov. Okrem jazdných programov DYNAMIC SELECT ECO, KOMFORT, ŠPORT a INDIVIDUÁLNY sú verzie 4MATIC vybavené ďalším programom TERÉN pre jazdy mimo spevnených cestných komunikácií. Sériovo je vozidlo vybavené riadením zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies do 4,5 stupňa. Táto technológia zabezpečuje dobrú manévrovateľnosť v meste a agilnosť mimo mesta.

Zásady integrálnej bezpečnosti, najmä zásady bezpečnosti pri nehode, platia nezávisle od platformy. Podobne ako všetky ostatné modely značky Mercedes-Benz, aj SUV EQS je preto vybavené pevnou bezpečnostnou bunkou priestoru pre cestujúcich, špeciálnymi deformačnými zónami a modernými záchytnými systémami. Ako prvý model od značky Mercedes-Benz dokáže európska verzia SUV EQS rozpoznať, či sú zadné sedadlá skutočne obsadené. Ak cestujúci na zadnom sedadle nie je pripútaný, bude vodič o tom cielene informovaný. V prípade značky Mercedes-Benz je novinkou aj takzvané upozornenie na prítomnosť osôb. Tento systém dokáže upozorniť na deti ponechané v zadnej časti vozidla. Vo vozidlách pre Európu, Austráliu a Nový Zéland je toto upozornenie súčasťou sériovej výbavy.

Mercedes me Charge[5] je jednou z najväčších nabíjacích sietí na svete: aktuálne disponuje viac ako 700 000 nabíjacími miestami s možnosťou nabíjania striedavým a jednosmerným prúdom, z toho viac ako 300 000 nabíjacích miest sa nachádza v Európe. Od roku 2021 Mercedes-Benz zabezpečuje dodatočnú kompenzáciu zelenou elektrinou, keď zákazníci v Európe nabíjajú prostredníctvom služby Mercedes me Charge. Vysokohodnotné potvrdenia o pôvode zabezpečujú, že sa do siete dostane toľko zelenej energie z obnoviteľných zdrojov, koľko sa odoberie prostredníctvom služby Mercedes me Charge. Pomocou funkcie Mercedes me Charge Pripojiť a nabíjať je možné pohodlne nabiť SUV EQS na verejných nabíjacích stojanoch, ktoré podporujú funkciu Pripojiť a nabíjať.

Navigácia s Elektrickou inteligenciou na základe množstva faktorov naplánuje najrýchlejšiu a najkomfortnejšiu trasu vrátane zastávok na nabíjanie a dynamicky reaguje napríklad na dopravné zápchy alebo zmenu spôsobu jazdenia. Patrí sem vizualizácia v infotainmente MBUX, ktorá informuje o tom, či je nabitie akumulátora dostatočné na návrat do východiskového bodu bez nabíjania. Pri výpočte trasy sa uprednostňujú manuálne pridané nabíjacie stanice na trase. Navrhnuté nabíjacie stanice je možné vylúčiť. Vypočítajú sa predpokladané náklady na nabíjanie počas jednej zastávky na nabíjanie.

Značka Mercedes-Benz sa funkciou ENERGIZING AIR CONTROL plus pri SUV EQS komplexne venuje téme kvality vzduchu. Systém je postavený na pilieroch, ktorými sú filtrácia, senzorika, koncepcia zobrazovania a úprava vzduchu. Filter HEPA (High Efficiency Particulate Air) na veľmi vysokej úrovni filtrácie odfiltruje jemný prach, drobné častice, peľ a ďalšie látky z privádzaného vonkajšieho vzduchu.

Vďaka učenlivému softvéru sa MBUX úplne prispôsobuje svojmu používateľovi a predkladá mu personalizované návrhy pre množstvo funkcií infotainmentu, komfortných funkcií a funkcií vozidla. Pri takzvanej nulovej vrstve sú najdôležitejšie aplikácie ponúknuté celkom hore v zornom poli podľa situácie a vo vzťahu ku kontextu.

Zaujímavosťou v interiéri je hyperobrazovka MBUX (mimoriadna výbava), ktorá sa elegantne rozprestiera takmer od jedného stĺpika A k druhému. Tri obrazovky sú umiestnené pod spoločným krycím sklom a vizuálne sa zlievajú. S displejom s technikou OLED s uhlopriečkou 12,3 palca pre spolujazdca vzniká vlastná oblasť zobrazovania a ovládania. V Európe a čoraz častejšie aj v iných krajinách si smie spolujazdec prezerať dynamický obsah aj počas jazdy. Mercedes-EQ sa pritom spolieha na inteligentnú logiku blokovania, ktorá je založená na kamerovom systéme: keď kamera zistí, že sa vodič pozerá na displej spolujazdca, tento displej automaticky stlmí dynamické obsahy.

Ozvučovací systém Dolby Atmos® posúva zážitok z prehrávania zvuku v SUV EQS na novú úroveň. Jednotlivé inštrumenty alebo hlasy štúdiovej kompozície je možné umiestniť v priestore počúvania. To umožňuje nový druh animácie zvuku: kým bežné stereosystémy spravidla disponujú dynamikou orientovanou naľavo a napravo, Dolby Atmos® dokáže využiť celý priestor a vytvoriť 360-stupňový zážitok.

Najdôležitejšie technické údaje EQS SUV[1]

  EQS 450+EQS 450 4MATICEQS 580 4MATIC
Náhonna zadné kolesána všetky kolesána všetky kolesá
Elektrický stroj (elektrické stroje)TypPermanentne aktivované synchrónne elektromotory (PSM)
VýkonkW265265400
Krútiaci momentNm568800858
Menovité napätieVolty396396396
Palubná nabíjačka (sériovo/na želanie)kW11/22 (USA: 9,6)
Čas nabíjania striedavým prúdom, trojfázové nabíjanie (11/22 kW)h10/5 (USA: 11,5)
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdomkW200
Čas nabíjania z rýchlonabíjacej stanice (jednosmerný prúd)[6, 7]min31
Nabíjanie jednosmerným prúdom: max. dojazd po 15 minútach[8] (WLTP)km250 (predbežne)bez údajovbez údajov
Vozidlo
Dĺžka/šírka/výškamm5 125/1 959/1 718
Rázvormm3 210
Priemer otáčania (s riadením zadnej nápravy 4,5°/10°)m11,9/11,0
Objem batožinového priestoru podľa VDA (päťmiestna/sedemmiestna verzia)L645 – 2 100/565 – 2 020
Spotreba a dojazd
Spotreba elektriny (WLTP)kWh/100 km23,0 – 18,6 (predbežne)24,0 – 20,0 (predbežne)24,0 – 20,0 (predbežne)
Emisie CO2 (WLTP)g/km000
Dojazd (WLTP)km536 – 660 (predbežne)507 – 613 (predbežne)507 – 613 (predbežne)

Značky: