Spoločnosť Gotion patrí medzi najdôležitejších výrobcov batériových článkov do elektromobilov. My sme navštívili ich výrobný závod v meste Hefei v Číne.

Kópiu tohto výrobného podniku Gotion plánuje aj v katastrálnom území mesta Šurany, geograficky je veľmi blízko k obci Bánov. Slovensko sa jeho výstavbou môže stať rozhodujúcim dodávateľom batérií do elektrických áut pre Európu.

Spoločnosť Gotion vznikla v roku 2005 a celkovo dnes zamestnáva vyše 20 000 zamestnancov. Výrobný závod Xinzhai sa začal stavať v 2021 a jeho jeden blok má dnes 370 zamestnancov. Vyrába elektrické články pre batérie predovšetkým pre vozidlá z koncernu Volkswagen. produkuje sa tu tzv. zjednotený článok pre všetky vozidlá z tohto koncernu, zjednotenie sa týka hlavne geometrických rozmerov článkov. Konkrétnu veľkosť batérií si potom určuje samotný výrobca elektromobilov podľa toho, akú kapacitu potrebuje používať – závisí to od toho, či je to hybrid, plug-in hybrid alebo čisto elektrické vozidlo.

V meste Hefei ide o čisto digitalizovanú továreň. Väčšinu práce vykonávajú stroje, ide o výrobné zariadenia čínskej výroby. Pritom je Čína vo vývoji a predaji elektrických áut úplne na svetovej špičke. Je to dané hlavne tým, že v Číne je predajná cena elektromobilov rovnaká, ak nie nižšia ako áut so spaľovacím motorom. Rovnako je v tejto krajine veľmi výrazne dobudovaná infraštruktúra pre elektrické autá a ich nabitie je veľmi jednoduché. Súčasná technológií batérií vyrábaných v podniku Gotion umožňuje nabitie elektrickej batérie na 80 % kapacity už za 25 minút.

Nižšia je aj cena údržby, avšak náklady na prevádzku elektrických áut sú rádovo nižšie, ako v prípade áut so spaľovacím motorom. Niet sa čomu čudovať, že predaj elektrických áut raketovo rastie a pričom predaj vozidiel so spaľovacím motorom radikálne klesá.

Videli sme to aj v prípade vozidla Xiaomi SU7, ktoré sa považuje za obdobu elektrického Porsche a predajná cena sa v Číne v prepočte na našu menu pohybuje na úrovni 30 000 eur. Elektrická energia má nízke ceny hlavne v noci a vtedy vás nabitie na plnú kapacitu vyjde zhruba na úrovni 10 eur. Teoretický dojazd je okolo 600 km. Dôležitým parametrom je aj lepšie riadenie autonómnej jazdy v prípade elektromobilov, kedy je reakčná doba na zmenu v doprave výrazne nižšia ako pri autách so spaľovacím motorom.

Xiaomi SU7 v predaji v čínskom supermarkete
Xiaomi SU7 v predaji v čínskom supermarkete

Na výrobu elektrických článkov používa Gotion prvok líthium, ktorý sa ťaží v baniach v Argentíne. Gotion tu má zásoby líthia na úrovni 5 miliónov ton, čo je dostatočná zásoba na desiatky rokov dopredu. Podstatné je, že Gotion má dokončený aj proces recyklácie batériových článkov. Z nich je možné vyťažiť až 95 % látok, z ktorých sa dajú vyrábať nové články a proces recyklácie je nekonečný. Teoreticky sa môžeme dostať do stavu, že nebude treba ťažiť lithium, ale na výrobu nových batérií bude postačovať len samotná recyklácia starších batérií.

Videli sme výrobný proces celkom zblízka. Batéria je zložená z časti anódy, katódy, separátora a elektrolytu. Takto vzniká jedna vrstva batériového článku a zložením 64 takýchto vrstiev vzniká hotový unifikovaný batériový článok. Ten sa potom umiestňuje do konzervy, vybaví sa prepojovacími konektormi, otestuje a vyskúša a postupuje na ďalšie spracovanie do výslednej batérie.

Celý proces výroby batériových článkov je uzavretý, do okolia presakuje len minimum látok. Závod vyzerá zvonka skôr ako administratívna budova. Baterkáreň tak nemá žiadne viditeľné komíny, nič z nej evidentne neuniká.

Výrobný závod pre elektrické články v meste Hefei v Číne
Výrobný závod pre elektrické články v meste Hefei v Číne

Limity pre uniknuté látky do okolia sú v Číne asi 25 krát vyššie, ako bude potrebné splniť pre baterkáreň na Slovensku podľa európskych pravidiel. Napriek tomu sú v tesnej blízkosti baterkárni v meste Hefei obytné budovy a ľudia tu žijú celé roky. V podniku sa pracuje na 2 smeny a denne sa tu vyrobí 80 000 batériových článkov. Úspešnosť výroby batériových článkov je 92 až 98 %.

V katastrálnom území mesta Šurany by mal byť postavený prakticky rovnaký závod, na jeho výrobe a prevádzke sa budú podieľať v prvej fáze špecialisti z Číny. Závod by mak byť dokončený o 2 až 3 roky.

Zdroje: vlastné, Gotion

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.