Je od nás neuveriteľne vzdialená.

Vesmírny teleskop Jamesa Webba zachytil úžasný záber najvzdialenejšej hviezdy, aká bola kedy objavená. Hviezda s názvom Earendel, ktorú Hubblov teleskop objavil v roku 2020, sa nachádza vo vzdialenosti neuveriteľných 28 miliárd svetelných rokov.

Zatiaľ čo na predchádzajúcom snímku z Hubblovho teleskopu bola hviezda viditeľná len ako malá škvrna, nové fotografie z Webba sú dostatočne podrobné na to, aby odhalili podrobnejšie údaje o hviezde, ako napríklad jej typ a informácie o galaxii, v ktorej sa nachádza.

Na snímke z Webbovho teleskopu je vidieť kopu galaxií s názvom WHL0137-08, ktorá je taká masívna, že ohýba časopriestor a pôsobí ako lupa na vzdialenejšie galaxie za ňou. Medzi tieto zväčšené vzdialené galaxie patrí aj galaxia s názvom Sunrise Arc, v ktorej sa nachádza Earendel.

Vďaka tomuto efektu zväčšenia, ktorý sa nazýva gravitačné šošovkovanie, je Earendel zväčšený neuveriteľným spôsobom – 4000-krát. Keďže je hviezda taká vzdialená, vidíme ju takú, aká bola pred extrémne dlhým časom, a to vďaka času, ktorý svetlo potrebuje na prekonanie veľkej vzdialenosti.

Predpokladá sa, že hviezda pochádza z obdobia jednej miliardy rokov po Veľkom tresku, takže jej štúdium nám môže pomôcť dozvedieť sa niečo viac o prvotných hviezdach vesmíru.

Zdroj: DigitalTrends.com

Prečítajte si tiež:

Branislav Caban

Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.