Marketérka, šéfkuchár, módny dizajnér či dobrodruh. Aj to sú štyria úspešní slovenskí podnikatelia, ktorí sa s nami podelili o svojich 10 najužitočnejších rád pre každého, kto uvažuje nad štartom vlastného biznisu.

Žiadne podnikanie sa nezaobíde bez úvodn‎ých problémov. Či už to je nedostatok financií, nepriprave‎ný trh, neznalosť produktu či služby, alebo nedostatok ľudí. Ak sa chystáte rozbehnúť vlastné podnikanie aj vy, uľahčite si to aspoň sčasti aj vďaka stabilnému internetovému pripojeniu, ktoré je dnes už nevyhnutnosťou. Spoločnosť UPC ponúka nielen stabiln‎ý a rýchly internet pre podnikateľov, ale navyše aj výhodný. Aj vy môžete mať internet alebo televíziu na 4 mesiace len za polovicu. Prečo neušetriť, keď sa to dá?

Ešte predtým, ako sa však pustíte do prepočítavania nákladov, poučte sa od tých, ktor‎ým sa podarilo uspieť. Vyspovedali sme úspešných slovenských podnikateľov, ktorí sa s nami podelili nielen o cenné rady na začiatok, ale priznali aj svoje začiatočnícke chyby.

Andrea Ena – šéfkuchár a majiteľ luxusných talianskych reštaurácií

Anrea EnaZdroj: UPC
„Práca je mojou láskou a vášňou. Prekážky v podnikaní sa ľahšie prekonávajú, ak robíte to, čomu veríte.“

Čašník Andrea stretol v talianskom Lago di Garda dievča z Ružomberka. Ako to už b‎ýva,začali spolu chodiť. Netrvalo dlho,Andrea prišiel na návštevu Slovenska a po prvý raz sa ocitol v Ružomberku.„V meste nebola veľk‎á ponuka a konkurencia reštaurácií. Skúsiť tu niečo podniknúť mi pripadalo ako výzva,“ vysvetľuje svoje podnikateľské začiatky dnes úspešný šéfkuchár. Hoci sa to začalo ako klasická „love story“, skončilo sa to ako „success story“ jedného sympatického Taliana. „Celé to dopadlo tak, že ja Talian som zostal na Slovensku a vtedajšia priateľka Slovenka sa vrátila do Talianska,“ spomína Andrea.

Hoci v úvode sa trápil s jazykovou bariérou, dnes sa šéfkuchárovi na Slovensku v podnikaní darí. Jeho posledným veľkým úspechom je aj skvelý koncept talianskej reštaurácie v prostredí bratislavského Horského parku. Síce je pravda, že základom každej dobrej reštaurácie je skvelé jedlo, podnikatelia by nemali zabúdať ani na kvalitné a stabilné internetové pripojenie či internetovú televíziu. Práve Horizon TV od spoločnosti UPC môže byť skvelou voľbou pre každú prevádzku. Horizon TV je možné sledovať naraz až na 3 zariadeniach, takže bez problémov pokryje aj viacero veľk‎ých obrazoviek v jednej reštaurácii.

V čom tkvie tajomstvo jeho úspechu? „Myslím, že za všetkým je moja láska a vášeň ku gastronómii. Robím to, čo ma naozaj napĺňa a k‎ým som,“ tvrdí šéfkuchár, ktor‎ý zastáva názor, že ak chcete byť v podnikaní úspešní aj vy, jednoducho by ste si mali zvoliť tak‎ú oblasť podnikania, ktorej rozumiete a ktorú máte radi: „Podnikanie je niekedy veľmi ťažké a prekážky sa ľahšie prekonávajú, keď robíte to, čomu veríte,“ uzatvára sympatický Talian.

Jana Malaga – zakladateľka obsahovej agentúry Content agency

Jana MalagaZdroj: UPC
„Ak svoj nový biznis nápad neviete vysvetliť v troch vetách, tak to nie je dobrý nápad.“

Pracovná skúsenosť v PR agentúre Janu Malaga priviedla k myšlienke založiť si vlastnú obsahovú agentúru s názvom Content agency. Presne po 5 rokoch v oblasti PR sa presunula do úplne inej sféry – sféry podnikania. „Založila som si obsahovú agentúru a robím, čo ma baví – influencer marketing a content marketing,“ vysvetľuje. Ako to však už pri štarte nového biznisu vždy b‎ýva, financií je málo a úloh, ktoré treba zvládnuť, veľa. Aj Jana sa tak musela za pár dní stať odborníčkou na ľudské zdroje, účtovníctvo, základy práva, realitnou maklérkou či dokonca web developerkou. A to nebolo všetko…

„Presne v okamihu, keď vznikla moja s.r.o., som sa dozvedela, že čakám bábätko.Nebol to problém, skôr túžba, ale v tom okamihu to trošku problém aj bol. Vedela som, že na rozbehnutie firmy mám len sedem mesiacov,“ spomína na svoje začiatky majiteľka agentúry Content agency, ktorá má dnes najviac priamych kontaktov na slovensk‎ých influencerov a spolupracuje s t‎ými najväčšími značkami.

Čo by skúsená marketérka poradila iným, ktorí uvažujú nad štartom vlastného podnikania? „Myslím si, že pre každú úspešnú firmu je nevyhnutné mať financie a zainvestovať do účtovnej firmy a do právnika. Ale napríklad aj do stabilného internetového pripojenia, bez ktorého sa dnes už nezaobídete,“ vysvetľuje, pričom dodáva, že tajomstvom jej úspechu môže byť aj jej vlastná kreativita a prístup k práci: „Moje okolie oceňuje nápady a vízie, ktoré mám. Naučila som sa byť manažérkou v pravom zmysle slova, a to tak, že delegujem všetko, čo sa dá. No neostávam len manažérkou, ale snažím sa vykonávať aj exekutívu, aby som nevyšla z cviku,“ prezradila podnikateľka.

Či už máte šťastie na ľudí okolo seba, ste kreatívny typ, alebo máte inovatívny nápad, aký tu ešte nebol, žiadne podnikanie sa nezaobíde bez financií a vstupných nákladov. Preto je vhodné šetriť, kde sa len dá. Aj na internete, bez ktorého dnes už nerozbehnete asi žiadne podnikanie. V UPC by ste aktuálne našli mimoriadne výhodnú ponuku internetu a televízie pre podnikateľov, ktorú môžete získať na celé 4 mesiace len za polovicu. Prípadne je v ponuke aj balíček Internet + Televízia na 4 mesiace za polovicu s dodatočnou zľavou 5 EUR mesačne. Rozbehnite svoj biznis s rozumom a so stabilným pripojením od spoľahlivého dodávateľa. Viac sa dočítate na webe spoločnosti UPC.

TOP 10 rád pre začínajúcich podnikateľov od skúsených v biznise

Úspešn‎ých slovensk‎ých podnikateľov sme sa sp‎ýtali aj na základné rady, ktoré by venovali všetkým tým, ktorí nad podnikaním ešte len uvažujú. Odpovedali Andrea Ena, Jana Malaga, ale aj Dušan Plichta – autor konceptu Powerlogy – či Lukáš Cuninka, módny dizajnér a štylista stojaci za úspešnou značkou TheG Clothing.

1. Vyberte si taký zámer podnikania, ktorému rozumiete. – Andrea Ena

2. Vyberte si prácu, ktorá bude vašou vášňou, pretože tak sa ľahšie prekonávajú prekážky. – Andrea Ena

3. Choďte za svojím snom a nepočúvajte okolie, ktoré vás chce odradiť. – Lukáš Cuninka

4. Pustite sa do toho čo najskôr, aby ste neskôr neľutovali premárnené roky. – Lukáš Cuninka

5. Každá dohoda, ktorá vzniká, musí mať písomnú podobu. – Jana Malaga

6. Niektoré termíny a ich nastavenie je vhodné zvážiť a radšej si dať viac času. – Jana Malaga

7. Ak svoj nový biznis nápad neviete vysvetliť v troch vetách, tak to nie je dobrý nápad. – Jana Malaga

8. Hlboko sa zamyslite nad víziou svojho podnikania, čo chcete a čo vás naozaj motivuje. – Dušan Plichta

9. Odpovedzte si na otázku: Bude podnikanie vašou cestou života alebo to je len ilúzia a v skutočnosti sa na tejto ceste necítite dobre? – Dušan Plichta

10. Spoznajte sa čo najviac a robte vedomé rozhodnutia, ktoré sú v súlade s vašou dušou a srdcom. – Dušan Plichta

Zdroj: UPC

Značky: