Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Ak sa dá povedať, že zberatelia japonských áut majú svojho maskota, je ním celkom iste Toyota Land Cruiser FJ40.

Klasická štyridsiatka patrila k najvychytenejším autám exportovaných japonským výrobcom. V Spojených štátoch bola populárna začiatkom 80.  rokov.

Dokonca aj keď toto drsné terénne vozidlo nahradili luxusné SUV a vynikajúco vybavené terénne autá, popularita FJ40 medzi nadšencami neutícha. Preto sa  žiadna aukcia zberateľských áut v USA za posledných desať rokov nezaobíde bez štyridsiatky, či už po tuningu alebo naopak – starostlivo konzervovanej dlhé roky v originálnom stave či zreštaurovanej podľa originálu.

Výsledkom je, že na zberateľskom trhu je dnes omnoho viac variantov Land Cruiserov FJ40, ako sa objavilo v cenníkoch tohto modelu za 26 rokov výroby. Napríklad kalifornská firma FJ Co. ponúka tri rozličné verzie vyrábané na objednávku. Zákazníci si môžu vybrať medzi verziou Classic, ktorá sa najviac podobá výrobnej verzii (od 55-tisíc USD), verziou California na voľný čas (od 65 tisíc USD) a verziou Sport pre fanúšikov off-roadu.

Bratia Nelson a Juan Calle, ktorí založili firmu FJ Co., sa  k tejto práci dostali svojsky. Ich otec a starý otec používali štyridsiatky na farme a chlapci ich pomáhali opravovať. Prvým vážnym projektom bola renovácia jedného z rodinných teréniakov. Onedlho sa na nich začali obracať s prosbou o radu a pomoc aj známi, a tak sa opravovanie klasických Land Cruiserov,  premenilo z hobby na zdroj obživy. Onedlho sa  firma bratov rozrástla a získala medzinárodný charakter.

„Viac ako 60% našich vozidiel pochádza zo zahraničia,” hovorí Nelson Calle. ,,Mimoriadnej obľube zákazníkov sa teší FJ43 so stredným rázvorom, najviac ich jazdí po Južnej Amerike. Práve tam objavujeme veľmi dobré, funkčné autá. Pri hľadaní ďalších prečesávame oblasti  čo najďalej od pobrežia, pretože sú menej skorodované. Zaujímajú nás suché horské oblasti v Kolumbii, Kostarike a Venezuele.

V Južnej Amerike FJ40 vôbec nie je klasikou, majitelia ich bežne používajú. V Spojených štátoch na ne čaká celkom iný osud – nablýskané modely v lepšom stave ako keď zišli z výrobného pásu, krúžia po Pacific Coast Highway zaťažené nanajvýš surfovacou doskou, alebo sa predvádzajú na aukciách veteránov.

,,Podľa môjho odhadu slúži približne 80 percent áut, ktoré sme predali, na víkendové jazdy. Z tohto počtu 30 percent využívajú na off-road a väčšinu na prepravu do víkendových domov, na golf, surfovanie alebo na pláž,” vysvetľuje Nelson Calle.

V priebehu  roka  FJ Co. dodá zákazníkom približne 40 Land Cruiserov. Oprava jedného auta  trvá priemerne 9 až 12 mesiacov. Podľa Nelsona sa záujem zberateľov o tieto modely neutíchne, pretože sa spájajú s detstvom generácie narodenej v 70-tych rokoch. Preto má toto auto pre nich zvláštne čaro.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.