Toyota v súlade so svojou mnohostrannou stratégiou dekarbonizácie pracuje na vodíkových spaľovacích motoroch a podieľa sa aj na projektoch motoristického športu, ktoré takéto riešenia testujú. Tri prototypové modely demonštrujú, aká pokročilá je táto technológia.
Toyota je jedným z technologických lídrov v automobilovom sektore. Od roku 2014 ponúka automobil poháňaný vodíkovými palivovými článkami – Mirai – a riešenia použité v tomto modeli majú široké uplatnenie v rôznych odvetviach ekonomiky. Od roku 2021 spoločnosť realizuje program vývoja vodíkových spaľovacích motorov. Jeho prvým výsledkom bol model GR Corolla H2 Concept, ktorý súťažil v japonských vytrvalostných pretekoch.
Inžinieri Toyoty skúmajú možnosti využitia vodíka v rôznych skupenstvách – spočiatku bolo vozidlo poháňané plynom, v roku 2023 debutoval model poháňaný tekutým vodíkom. Komponenty motora, ako aj prvky systému tankovania sa vyvíjajú tak, aby proces tankovania paliva prebehol čo najrýchlejšie. Testujú sa aj rôzne tvary palivových nádrží, ktoré umožňujú použitie vodíkového paliva vo vozidlách z rôznych segmentov.
Pre Toyotu sú rely a preteky testovacím priestorom pre inovatívne technológie. Počas súťaže sú komponenty vystavené extrémnemu zaťaženiu, čo umožňuje rýchlo odhaliť nedokonalosti a zároveň rýchlo urobiť opravy. Značka tiež vníma vodíkové spaľovacie motory ako príležitosť pre motoršport zachovať si dôležité prvky svojej DNA, teda zvuk pohonných jednotiek a emócie sprevádzajúce radenie prevodových stupňov, preto pracuje na vysokovýkonných vodíkových vozidlách.
Koncept GR Yaris H2
Vodíková verzia GR Yaris využíva rovnaké technické riešenia ako GR Corolla H2 Concept. Vodíková sila znamená po úpravách takmer bezemisnú prevádzku motora 1,6 turbo. Vozidlo dostalo aj osemstupňovú automatickú prevodovku GAZOO Racing Direct, ktorá debutovala s novou verziou ikonického hot hatchu, a interiér, ktorý vznikol na základe tipov najlepších rely pretekárov s prístrojovou doskou otočenou smerom k vodičovi.
Pretekársky koncept Le Mans GR H2
Toyota vďaka svojej prepracovanej hybridnej technológii v posledných rokoch dominuje na dlhých pretekoch, najmä v ikonickom 24-hodinovom Le Mans. Kvôli plánom implementovať vodíkové palivo v tejto pretekárskej kategórii od roku 2030 už spoločnosť vyvinula prototyp s názvom Le Mans GR H2 Racing Concept.
Vozidlo je dlhé 5 100 mm a široké 2 050 mm. Ľahká karoséria ukrýva modernú hybridnú technológiu, ktorá využíva vodíkový spaľovací motor a prenáša výkon na všetky štyri kolesá. 3,5-litrový preplňovaný motor V6 s priamym vstrekovaním poháňa vodík. Predný elektromotor má výkon 200 kW, ktorý sa prenáša na prednú nápravu a energia je uložená v lítium-iónovej batérii.
Buggy HySE-X1
Toyota a jej partneri sa zapojili aj do projektu vytvorenia ľahkého terénneho vozidla poháňaného vodíkovým spaľovacím motorom. Bugina HySE-X1 je 3 530 mm dlhá, 2 070 mm široká, 1 700 mm vysoká a váži 1 500 kg. 1,0-litrová štvorvalcová pohonná jednotka bola prispôsobená na pohon na vodíkové palivo. Bugina je vybavená tromi nádržami na vodík z Toyoty Mirai, systémom kontroly bezpečnosti inštalácie vodíka a ďalšími technológiami Toyota vyvinutými počas štartov vodíkového konceptu GR Corolla H2 Concept v pretekoch na dlhé vzdialenosti.
HySE-X1 sa osvedčil počas tohtoročnej Rely Dakar, keď obsadil štvrté miesto v programe Dakar Future Mission 1000, v ktorom súťažilo 10 vozidiel s alternatívnymi pohonmi. Náročné podmienky najťažšej off-roadovej rely sveta boli výbornou skúškou vodíkového pohonu, podvozku aj systému pruženia.