Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Toyota Yaris je globálny model vyrábaný po celom svete. Výroba vozidla začala v januári 1999 v japonskej továrni Takaoka v prefektúre Aichi, no čoskoro začali z výrobných liniek vo Francúzsku schádzať vozidlá pre európsky trh. V roku 2021 začala výrobu Yarisu aj Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) v Kolíne, aby uspokojila rastúci dopyt po tomto modeli v Európe. Kľúčové komponenty Yarisu, ako sú benzínové motory, elektromotory a hybridné prevodovky, sa vyrábajú v Poľsku, v závode Toyota Motor Manufacturing Poland v Dolnom Sliezsku.

Vozidlo zožalo veľkolepý úspech – je to ďalší model Toyoty, ktorého celosvetový predaj presiahol 10 miliónov kusov. Yaris oceňujú nielen zákazníci, ale aj odborníci z odvetvia. Je to jediné vozidlo, ktoré v 21. storočí vyhralo dvakrát titul Európske auto roka. Prvý model vyhral túto prestížnu súťaž v roku 2000 a v roku 2021 tento úspech zopakovala súčasná, už štvrtá generácia. Navyše každá ďalšia verzia Yarisu bola nominovaná na titul Car of the Year.

Už 25 rokov prinášajú všetky generácie mestskej Toyoty vo svojom segmente významné inovácie v oblasti pohonov, bezpečnosti, štýlu, technológií, dizajnu a priestranného interiéru v kompaktnej karosérii. Ide o model, ktorý spôsobil revolúciu v triede mestských áut.

Debut Yarisu – nové otvorenie v segmente B

Toyota Yaris debutovala v roku 1999. Mala priestrannú karosériu s mierne zaoblenými tvarmi a rozmermi prispôsobenými potrebám obyvateľov európskych miest. Vozidlo dostalo pohodlný, praktický interiér s väčšou rezervou ako v mnohých vozidlách z vyššieho segmentu C. Atraktívna estetika a priestranný interiér boli dosiahnuté bez akýchkoľvek kompromisov v oblasti bezpečnosti, a preto sa prvý Yaris stal najbezpečnejším autom vo svojom segmente podľa Euro NCAP.

Pod kapotou sa nachádzal vyspelý benzínový 1,0-litrový motor s výkonom 68 koní, ktorý výkonom konkuroval vtedajším 1,4-litrovým agregátom. Tento motor získal hlavnú cenu v prvom ročníku súťaže International Engine of the Year 1999. Vo vyšších výbavových verziách nechýbal ani 1,3-litrový agregát VVT-i s výkonom 87 koní. Yaris sa rýchlo stal obľúbeným u zákazníkov v celej Európe, ktorí ocenili jeho praktickosť, módny štýl, ľahké manévrovanie v meste a spoľahlivosť.

Druhá generácia Yarisu – nový vyšší štandard

Druhá generácia Yarisu debutovala v Európe v roku 2005 a ponúkla väčšiu karosériu a vylepšené technológie. Bola navrhnutá tak, aby sa jej interiér podobal na vozidlá segmentu C, pokiaľ ide o priestrannosť a pohodlie, vzadu sa vďaka veľkému priestoru a rovnej podlahe mohli pohodlne prepravovať traja dospelí pasažieri. Batožinový priestor mal objem 272 litrov a so sklopenými zadnými sedadlami ponúkal najväčšiu kapacitu v triede 737 litrov a funkciu podlahy Easy Flat. Auto získalo v testoch Euro NCAP maximálnych päť hviezdičiek, čím zlepšilo výsledok svojho predchodcu.

Druhá generácia Yarisu ponúkala tri karosárske varianty a tri motory vrátane ekonomického a dynamického 1,0-litrového VVT-i s výkonom 69 koní. Toyota predstavila aj športovú verziu TS s 1,8-litrovým motorom Dual VVT-i s výkonom 132 koní.

Hybridný pohon vstupuje do segmentu B

V roku 2012 priniesla tretia generácia modelu Yaris revolúciu v segmente B zavedením hybridného pohonu. Po troch rokoch práce bola vyvinutá menšia verzia pohonného ústrojenstva Prius, ktorá zmenšila rozmery všetkých komponentov a nahradila 1,8-litrový motor 1,5-litrovým agregátom. Vďaka tomu si hybridný Yaris zachoval výkon, vnútorný komfort a batožinový priestor konvenčnej verzie. Premiéra prvého hybridného mestského auta potvrdila zámery Toyoty zaviesť nízkoemisný pohon do celého modelového radu.

Hybridný pohon s výkonom 100 koní poskytoval najlepší výkon a najnižšiu spotrebu paliva vo svojej triede a umožňoval aj elektrickú jazdu. Karoséria Yarisu tretej generácie dostala úplne nový aerodynamickejší tvar, čím vozidlo dosiahlo najlepší súčiniteľ odporu vzduchu vo svojej triede Cx 0,287.

V roku 2017 prešlo vozidlo výrazným faceliftom, ktorý zahŕňal vyše 900 nových dielov. Výrazne sa zmenil štýl prednej a zadnej časti a zlepšil sa hybridný pohon. Zavedené boli aj nové bezpečnostné prvky a technológie vrátane systémov aktívnej bezpečnosti Toyota Safety Sense. V dôsledku týchto zmien získal Yaris v bezpečnostných testoch Euro NCAP opäť päť hviezdičiek.

Dva hybridy a pokročilé technológie

Najnovšia verzia Toyoty Yaris, predstavená v roku 2020, zožala na európskom trhu veľkolepý úspech. Štvrtá generácia mestského hatchbacku bola kompletne prepracovaná na modulárnej platforme TNGA-B, získala výrazne tuhšiu karosériu, nižšie ťažisko, širší rázvor a úplne zmenené proporcie interiéru s nižšou športovejšou pozíciou pri riadení.

Vozidlo dostalo štvrtú generáciu hybridného pohonu s novým 1,5-litrovým benzínovým motorom, ktorý zaisťuje ešte nižšiu spotrebu paliva, nižšie emisie a tiež má väčšiu schopnosť pohybu iba v elektrickom režime až do rýchlosti 130 km/h. Yaris je dostupný aj s 1,5-litrovým benzínovým motorom so šesťstupňovou manuálnou alebo bezstupňovou automatickou prevodovkou Multidrive S.

Aktuálny model vstúpil na trh ako najbezpečnejšie mestské auto na svete. Okrem tuhej konštrukcie má pokročilé bezpečnostné systémy Toyota Safety Sense, napríklad asistenta udržiavania v jazdnom pruhu (LTA) a systém predchádzania kolíziám v križovatke, ako aj nový centrálny airbag medzi prednými sedadlami.

V roku 2024 prešla štvrtá generácia Yarisu faceliftom. Najnovšia verzia mestskej Toyoty dostala množstvo vylepšení vrátane nového výkonnejšieho hybridného pohonu s výkonom 130 koní. Lepšia dynamika a flexibilita nového pohonu sú výsledkom použitia novej prevodovky, výkonnejšieho elektromotora a vylepšeného softvéru systému riadenia výkonu. Hybridný Yaris s výkonom 130 koní zrýchli z 0 na 100 km/h o pol sekundy rýchlejšie (9,2 s), kratší je aj čas zrýchlenia z 80 na 120 km/h (7,5 s).

Aby si udržal svoju vedúcu pozíciu vo veľmi konkurenčnom segmente B v Európe, bolo vozidlo vybavené vylepšenými systémami podpory vodiča počas jazdy a parkovania Toyota T-MATE vrátane najnovšej generácie Toyota Safety Sense. V Yarise debutuje aj nový prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3 palca a multimediálny systém je ovládaný pomocou nových väčších obrazoviek.

So štvrtou generáciou modelu sa rodina Yaris rozrástla o ikonický hot hatch Yaris GR SPORT a Yaris Cross, mestský crossover, ktorý dobyl segment B-SUV.

Toyota Yaris je veľmi obľúbeným modelom aj na Slovensku. Za celé obdobie predaja Toyota na Slovensku zaregistrovala takmer 25 000 kusov tohto prelomového mestského vozidla.

Značky: