Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Obdobie lockdownov prialo e-shopom. Rast odvetvia e-commerce zbrzdila až vojna na Ukrajine a následná inflácia. Rast cien dnes majiteľom a prevádzkovateľom e-shopov spôsobuje veľké problémy. Najvhodnejším riešením v aktuálnej situácii je hľadanie možností znižovania prevádzkových nákladov, čo môže pomôcť aj zvýšiť konkurenčnú výhodu elektronického obchodu.

Znižovanie nákladov na prevádzku je nový trend, spojený s krízou a rastúcou infláciou. Po období vysokých tržieb zažívajú obchodníci šok v podobe poklesu objednávok. Podľa dát spoločnosti Upgates zaznamenalo slovenské e-commerce v treťom kvartáli medziročný prepad až o 9%. Tí, ktorí výške prevádzkových nákladov, v snahe získať konkurenčnú výhodu, doteraz pozornosť nevenovali tak teraz musia robiť, aby sa dokázali udržať na trhu.

Prenájom e-shopu je cenovo najprijateľnejší

Viac než dve tretiny obchodníkov využíva možnosť prenájmu e-shopu na konkrétnej platforme. Ide o jednoduché riešenie, ktoré umožňuje určitú mieru personalizácie e-shopu pri nízkych mesačných nákladoch. „Oplatí sa skontrolovať, či e-shopovej platforme podnikateľ neplatí viac, než je nutné. Obľúbenou praktikou sú predovšetkým príplatky za funkcie, ktoré by sa dali považovať za základnú výbavu plnohodnotného e-shopu,“ upozorňuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates, ktorá vyvíja riešenia pre elektronické obchody. Štandardnými funkciami môžu byť, podľa Benatzkeho, funkcie ako hodnotenie produktu, porovnanie produktov, prepojenie na sociálne siete, platobné brány, akcie typu 2+1 a podobne. Zmena e-shopového riešenia tak môže znamenať úsporu rádovo v stovkách eur mesačne a majiteľ internetového obchodu dokáže znížiť prevádzkové výdavky doslova na desiatky eur.

Neoddeliteľnou súčasťou moderného prenajímateľného e-shopu sú aj ďalšie rozširujúce nástroje, či už marketingové, analytické, alebo účtovné. Ich prínos by mal prevažovať nad nákladmi. „Podnikatelia by si mali porovnať aj čiastky, ktoré dnes platia platobnej bráne a dopravcom. Je dosť možné, že od inej spoločnosti získajú výhodnejšiu ponuku,“ dodáva Benatzky.

Vracajúci sa zákazník je pre e-shop lacnejší

Boj o internetového zákazníka je v súčasnej dobe ešte vyostrenejší ako predtým. Mnoho z nich očakáva, že od predajcu dostane niečo naviac. Môže ísť o zľavu na prvý nákup, zvýhodnený set produktov, darček a podobne. Podľa Benatzkeho je teraz čas uvažovať aj o taktike zaujímavých ponúk. „Je lepšie začať v menšom meradle, ktoré umožní zmerať úspešnosť a rentabilitu rôznych kampaní. Nástroje na automatizáciu e-mailov môžu vygenerovať až 20 percent obratu, pretože veľmi efektívne prinútia k opakovanému nákupu.“

S vhodným nástrojom možno konkrétnemu zákazníkovi zaslať v správnej chvíli produkty, pri ktorých je najväčšia šanca na opätovný nákup. „Predstavte si situáciu, kedy si zákazník kúpi kávovar, pri ktorom sa odporúča po pol roku vymeniť filter. Po piatich mesiacoch dostane zákazník e-mail s ponukou filtrov presne pre svoj kávovar. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že aktivity podporujúce opätovný nákup existujúceho zákazníka, môžu byť až 10x lacnejšie v porovnaní s nákladmi na získanie nového,“ zdôrazňuje Michal Benatzky.

Značky: