Na slovenskom a českom trhu zaznamenáva spoločnosť rôzne trendy.
Počty e-shopov rástli aj v prvom polroku roku 2023. Podľa údajov spoločnosti Upgates sa oproti roku 2022 ale zmenilo zameranie nových elektronických obchodov. Medzi novými e-shopmi dominovali kategórie oblečenie a doplnky, dom a záhrada a šport a voľný čas. V susednej Českej republike zas najviac nových e-shopov pribudlo v kategóriách oblečenie a doplnky, jedlo a domácnosť.
Napriek očakávanej stagnácii v oblasti e-commerce hlásia poskytovatelia riešení pre e-shopy vysoké prírastky nových obchodov. Čoraz viac Slovákov totiž skúša podnikať online. „Kým vlani zakladali nové e-shopy na Slovensku skôr skúsení ľudia, ktorí boli na trhu zorientovaní, tento rok máme vyšší podiel úplných nováčikov. Podnikanie si tak často skôr len vyskúšajú s tým, že sa k nemu v budúcnosti možno vrátia. Zaujímavé je, že podobný trend sme v Českej republike nezaznamenali,“ vysvetľuje Martin Pech, obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates, ktorá vyvíja riešenia pre e-shopy.
Tvrdenia Martina Pecha potvrdzujú aj dáta spoločnosti, podľa ktorých funguje až 88% projektov, ktoré sa zakladali v prvom polroku 2022 dodnes. Z e-shopov, ktoré vznikli v prvom polroku 2023, teda sú o rok mladšie, prežilo do augusta 2023 len 87%. Platí tak, že aj keď veľa nových projektov vzniká, pomerne veľa ich aj končí.
Na Slovensku a v Česku dominujú rôzne kategórie
Na slovenskom trhu zaznamenali podľa údajov spoločnosti Upgates najvyšší prírastok e-shopy v kategóriách oblečenie a doplnky (medziročný prírastok viac než 46%), dom a záhrada (medziročný prírastok viac takmer 42%) a šport a voľný čas (medziročný prírastok takmer 42%).
V Českej republike zaznamenala výrazný prepad v počte nových elektronických obchodov najsilnejšia kategória oblečenie a doplnky a to takmer o 42%. Aj prírastok v druhej najsilnejšej kategórii, jedlo, výrazne poklesol a to o 33,5%. Zaujímavosťou je, že kým v roku 2022 bol medziročný prírastok e-shopov kategórii obuv na úrovni 12%, v prvom polroku je prírastok zanedbateľný. Rapídny nárast však zaznamenal segment domácnosť, kde pribudlo v prvom polroku 2023 o 250% nových elektronických obchodov viac ako v prvom polroku 2022.
Rastúci záujem o digitálne produkty
Elektronický obchod ale nemusí vždy predávať len fyzické produkty. „Zaznamenávame čoraz väčší záujem o predaj digitálnych produktov, ako sú napríklad e-knihy, licencie, poukazy a iné. Ide o pomerne rýchlo rastúci segment a predpokladáme, že sa to v najbližšom období odrazí aj v štatistikách,“ hovorí Martin Pech.