Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

E-commerce patrí medzi odvetvia, ktoré sa rozvíjajú veľkou rýchlosťou.

Využívanie moderných technológií a čoraz vysoký dopyt spotrebiteľov nútia e-shopy neustále zefektívňovať svoje procesy a ponúkať čoraz komplexnejšie služby. Ako bude odvetvie vyzerať sa pokúsila priblížiť spoločnosť Upgates, ktorá sa vytvára platformy pre prevádzkovanie e-shopov:

1. Pomalý návrat k rastu

Po „boome“, ktorý prinieslo pandemické obdobie bol rok 2023 bol pre segment e-commerce rokom poklesu. Išlo o trend, ktorý bol doteraz bezprecedentný, no trh majiteľom e-shopov pripomenul, že nič nerastie večne a výkyvy sú súčasťou podnikania. „V roku 2023 by sa e-shopy mohli vrátiť na rastovú trajektóriu. Prognóza americkej výskumnej spoločnosti Forrester pre západoeurópsky trh očakáva, že e-commerce porastie na trhoch ako Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia a Španielsko v priemere o 9,2 %. Vzhľadom na prepojenosť trhov v rámci Európy môžeme očakávať, že podobný trend príde, aj keď s určitým oneskorením, aj na slovenský trh“ vysvetľuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates.

2. Sofistikovanejší podvodníci a intenzívnejšia osveta

Cieľom podvodníkov v online priestore je najčastejšie vylákať citlivé údaje, ako napríklad prístupy k bankovým účtom. Okrem sociálnych sietí, e-mailov či predajných inzerátov skúšajú podvodníci stále nové kanály, pričom sa nehanbia ani vydávať za dôveryhodné spoločnosti. Internetové spoločnosti musia vynakladať čoraz väčšie úsilie, aby menej pozorných spotrebiteľov odberateľov chránili. Najúčinnejší spôsob je intenzívne vysvetľovať, ako rozoznať podvodné správy od pravých.  

3. Rastúca konkurencia v podobe online trhovísk

Trend internetových trhovísk (marketplace) postupne prichádza zo západnej Európy aj na slovenský trh. Pre etablované e-shopy ide o úplne novú konkurenciu a ťažké chvíle čakajú hlavne internetové obchody zamerané na opätovný predaj nie úplne originálneho či špecifického tovaru. Na domáci trh prichádza bežne dostupný tovar od zahraničných obchodníkov za výhodnejšie ceny. „Obchodníci, ktorí sa zameriavajú bežne dostupné tovary by mali investovať do komunikácie výhod oproti nákupom na online trhoviskách. Ide predovšetkým o dopravu, zákaznícky servis alebo inú pridanú hodnotu, ktorú môže slovenský obchodník poskytnúť. Ďalšou cestou je posilniť vnímanie svojej značky medzi zákazníkmi alebo hľadať nové, perspektívne produkty. Samozrejme, obchodník môže aj využiť online trhoviská vo svoj prospech a skúsiť expandovať na zahraničné trhy,“ radí Michal Benatzky.

4. Umelá inteligencia

Obchodník musí neustále sledovať inovácie, ktoré svet elektronického obchodu prináša. Medzi najvýraznejšie technologické trendy patrí umelá inteligencia, ktorá sa stala hitom už v roku 2023. Slovenské e-shopy ju budú v roku 2024 čoraz viac využívať pri tvorbe obsahu, správe e-shopu či dokonca pri riešení otázok zákazníkov. Neradno však zabúdať, že umelá je skvelý asistent, no je stále priskoro je dávať privysokú zodpovednosť. Pri súčasnom rozvoji však môže byť na konci roka všetko inak…

5. Udržateľnosť

Udržateľnosť je trendom ostatných rokov a inak to nebude ani v roku 2024. Spoločenský význam témy rastie spotrebitelia čoraz viac zaujímajú o to, ako znížiť svoj vplyv na životné prostredie. V e-commerce možno dôraz na udržateľnosť pozorovať u zákazníkov v dvoch základných smeroch. Prvým je samotný výber výrobkov, kde ekologickejší sortiment môže prilákať nové skupiny zákazníkov. Druhým je logistika, kde trh tlačí na znižovanie uhlíkovej stopy. Obchodníci tak hľadajú ekologickejšie obalové a plniace materiály, či hľadajú dopravcov, ktorí aktívne znižujú svoju uhlíkovú stopu.

Značky: