Nad dieslovými motormi sa jednoznačne zmráka, príliš znečisťujú životné prostredie.
Niektoré metropoly stanovili termín, odkedy zakazujú ich vstup do mesta, iné krajiny pripravujú legislatívu, ktorá upravuje emisie vozidiel. Slovensko podporuje dotáciou kúpu áut s alternatívnym pohonom. Takže ak zvažujete kúpu nového auta, spoznajte výhody hybridov, ktoré majú budúcnosť.
Ekonomická jazda
Hlavnou prednosťou hybridov je nízka spotreba paliva. Plne hybridný pohon automaticky riadi prevádzku elektromotora a spaľovacieho motora, aby optimálne využili potenciál tohto systému v závislosti od podmienok. Čím častejšie hybridný automobil brzdí, tým viac energie ušetrí. Vďaka tomu spaľujú hybridy v meste menej ako mimo mesta a v zápchach sú to priam majstri v šetrnosti. Napríklad Yaris Hybrid spotrebuje v mestských podmienkach 3,1 l/100 km a Toyota Prius, ktorá patrí do segmentu D, 3,3 l/100 km.
Malá spotreba paliva súvisí aj s mnohými technologickými riešeniami – benzínovým motorom s vysokou tepelnou účinnosťou, znížením trenia v takmer všetkých komponentoch, či batériou so zlepšeným výkonom a energetickou kapacitou. V niektorých modeloch sú dostupné aj dômyselné vychytávky v podobe prístrojov na šetrenie energie, ako je napríklad klimatizácia využívajúca tepelné čerpadlo so vstrekovaním plynu, LED svetlá či fotovoltaické panely na streche.
Aj náklady na servis sa znížili vďaka tomu, že hybridy nevyžadujú použitie mnohých častí podliehajúcich opotrebovaniu. Pri plne hybridnom pohone vo vozidlách nie sú namontované zariadenia ako napríklad štartér, alternátor, pohonné remene, čím sa znižujú náklady na servis vozidiel. Menej zaťažované sú aj brzdy, nakoľko systém na získavanie energie z brzdenia ich odľahčuje. Aj tieto skutočnosti zvyšujú spoľahlivosť hybridov Toyota.
Priateľské voči prostrediu
Všímavosť k ochrane životného prostredia neobchádza ani vodičov. Hybridný pohon umožňuje znížiť spotrebu paliva v reálnych podmienkach až o polovicu, preto je nárast popularity hybridov účinným spôsobom na zlepšenie kvality vzduchu. Pozitívny trend podporujú aj čoraz nižšie ceny hybridov a v niektorých štátoch aj finančná dotácia, ktorú môžu získať vodiči aj firmy pri kúpe takýchto vozidiel.
Bez obáv o dojazd
Majitelia hybridov si nemusia robiť starosti, či sa im podarí doraziť do cieľa. Autá možno natankovať rovnako ako benzinové vozidlá na každej čerpacej stanici a elektrický pohon si nevyžaduje nabíjanie akumulátora z vonkajšieho zdroja. Nikel metal hydridová alebo lítium-iónová batéria je automaticky dobíjaná aj energiou získanou z brzdenia počas celej cesty. Vďaka tomu, aj keď dojazd vozidla vybaveného plne hybridným pohonom výlučne na elektromotore formálne avizuje iba 2-3 km, auto ho môže počas jednej jazdy využiť veľakrát. Časté brzdenie v mestskej prevádzke spôsobuje, že hybridy Toyota sa môžu pohybovať aj s vypnutým benzínovým motorom viac ako počas polovice jazdy.
Praktické a pohodlné
Šoférovanie hybridu si nevyžaduje špeciálne schopnosti – skôr naopak, vďaka automatickej prevodovke je veľmi jednoduché. Vozidlo automaticky riadi prácu motorov a generátora aj bez zásahov vodiča. Miniatúrne komponenty hybridného systému neobmedzujú priestor pre pasažierov ani kufor. A čo viac, elektromotor predstavuje veľmi praktický a jednoduchý spôsob pohonu 4×4 bez dodatočných mechanických častí. Vodič hybridu môže jazdiť podľa toho, či uprednostňuje dynamické zrýchlenie alebo výraznejšie šetrenie palivom.
Ponuka hybridov
Toyota má v ponuke 7 hybridných modelov z takmer všetkých segmentov a so všetkými typmi karosérií. Od najmenšieho modelu Yaris, ktorý v súčasnosti debutuje v novej verzii po faceliftingu, cez Auris, Prius+ C-HR, RAV 4 až po Prius plug-in, ktorý je dobíjateľný z externých zdrojov. Hybridné modely majú vo svojej ponuke aj Kia, Mitsubishi, Mercedes, Volvo, BMW a Porsche.
Pri kúpe plug-in hybridu môžu získať naši vodiči, firmy i mestá podporu od štátu vo výške 3 000 eur, čo je výhodné pre spoločnosti, ak chcú obnoviť vozový park. Minulý rok totiž vláda schválila dotácie na podporu predaja vozidiel s alternatívnym pohonom, konkrétne elektromobily a plug-in hybridy. K dispozícii je balík 5,2 milióna eur.
Za zmienku rozhodne stojí fakt, že cenové rozdiely medzi hybridnými a konvenčnými vozidlami už dávno nie sú také priepastné, ako to bolo v minulosti. Napríklad pri modeli Toyota C-HR je cenový rozdiel medzi benzínovým a hybridným pohonom len 1 700 €.