Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dnes prevzala od dodávateľa osem elektrických jednotiek „Panter“ (EJ) vyrobených v konzorciu českej ŠKODA TRANSPORTATION a slovenskej ŽOS Trnava.
Spolu s prvými dvomi, ktoré boli uvedené do prevádzky začiatkom mesiaca, bude v priebehu dnešného a zajtrajšieho dňa postupne do prevádzky nasadzovaných ďalších 8 ks nových elektrických jednotiek z najväčšieho tendra v histórii ZSSK.
„Na v decembri dodané prvé vozidlá máme výborné ohlasy od rušňovodičov i cestujúcich. Po pandémii a rekonštrukcii žilinského okruhu bude týchto 25 Panterov skvelou pevnou kostrou regionálnej dopravy v okolí Žiliny,“ povedal dnes Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
8 ks nových trojvozňových jednotiek bolo dnes prevzatých od výrobcu, aby od zajtra boli v aktuálnom počte 10 ks prichystané odviezť cestujúcich na jednotlivých tratiach podľa grafikonu.
Jednotky sú postupne nasadzované v žilinskom i trenčianskom regióne, najmä na tratiach Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń, Žilina – Liptovský Mikuláš.
Svojím objemom takmer 160 miliónov eur (159 999 500,00 eur*) je tender, ktorý prinesie žilinskému a z veľkej časti i trenčianskemu regiónu spolu 25 nových elektrických jednotiek, najväčším v histórii národného dopravcu. Majoritná časť z tejto sumy je pokrytá Kohéznym fondom Európskej únie (134 598 779,38 eur*), 23 752 725,77 eur* je hradených zo štátneho rozpočtu, sumu 1 647 994,85 eur* uhradila ZSSK z vlastných zdrojov.
* uvedené sumy sú bez DPH
Zrealizované a plánované, už podpísané, investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku:
25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) à projekt EÚ
- celkový objem: 160 miliónov eur
- predpokladané dodanie: 2020 – 2022 (10 ks EJ je už prevzatých)
- nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský a Trenčiansky kraj)
21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) à projekt EÚ
- celkový objem: 77 miliónov eur
- predpokladané dodanie: 2019 – 2021 (15 ks DMJ je už v prevádzke)
- nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj)
5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň à projekt EÚ
- celkový objem: 38,8 milióna eur
- predpokladané dodanie: 2021 – 2022
- nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)
35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) à vlastné zdroje
- celkový objem: 66,8 milióna eur
- predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (33 ks nových vozňov je už v prevádzke)
- nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz à vlastné zdroje
- celkový objem: 37,8 milióna eur
- predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (39 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
- nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) à vlastné zdroje
- celkový objem: 3,9 milióna eur
- predpokladané dodanie: 2016 – 2020 (37 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)
- nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)
Aktuálne pripravované projekty ZSSK prechádzajúce príslušnými kontrolami:
9 ks elektrických jednotiek – vypísaná verejná súťaž
- predpokladaná hodnota zákazky: 76 284 000 eur
- predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj
- predpokladaný podpis zmluvy: 04/2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023
35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt – ukončená verejná súťaž, čaká sa na podpis zmluvy
- predpokladaná hodnota zákazky: 32 200 000 eur
- predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj
- predpokladaný podpis zmluvy: 12/2020
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 09/2023
17 ks nových osobných vozňov – ukončená verejná súťaž, čaká sa na podpis zmluvy
- predpokladaná hodnota zákazky: 33 093 333 eur
- predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj
- predpokladaný podpis zmluvy: 12/2020
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 09/2023
Ďalšie projekty sú vo fáze posudzovania štúdií uskutočniteľnosti.