Romantici na nákupoch utrácajú pred sviatkom sv. Valentína stále viac.

Podľa každoročne zostavovaného ukazovateľa Mastercard Love Index[1] vzrástli za posledných desať rokov valentínske výdavky celkovo o 180 percent celosvetovo a v Európe dokonca o 648 percent. Na Slovensku sa romanticky podfarbené výdavky za posledných desať rokov zvýšili o 427 percent, v prípade kvetov až o neuveriteľných 1 044 percent. Darčeky k tohtoročnému Valentínovi na internete obstaralo 41 percent Slovákov. Tí sa začali prikláňať aj k miestnym predajcom: 41 percent sa chystá tento rok nakupovať v susedstve. Vzhľadom na aktuálne opatrenia si Slováci plánujú na Valentína uvariť niečo dobré, vyraziť na romantickú prechádzku do parku či mesta.

Štúdia Mastercard Love Index poskytuje podrobný pohľad na nákupné správanie a trendy v súvislosti s najromantickejším dňom roka prostredníctvom analýzy transakcií platobnými kartami na celom svete. Na Slovensku sa za posledných desať rokov počet nákupov darčekov a zážitkov zvýšil o ohromujúcich 2 343 percent. Výrazný rast tak zaznamenali i jednotlivé položky, ako sú napríklad kvety (1 044 percent) či návšteva reštaurácie (844 percent). Z európskych krajín sa v minulom roku za kvety najviac utrácalo v Rusku, Švédsku a Spojenom kráľovstve. Medziročne sa zvyšovali aj výdavky za šperky. Tie za posledných desať rokov vzrástli v Európe celkom o 119 percent, na Slovensku dokonca o 208 percent. Za šperky sa najviac utráca v Taliansku, nasleduje Spojené kráľovstvo a Rusko.

Tento rok s pokračujúcimi obmedzeniami v dôsledku pretrvávajúcej pandémie sa pre zamilované páry na popredné miesta rebríčka obľúbenosti dostala domáca kuchyňa, romantická prechádzka v parku či meste, jedlo so sebou alebo filmové maratóny. V tomto roku bude slovenským zamilovaným párom na Valentína najviac chýbať práve romantická večera v reštaurácii, ktorú si však až 48 percent vynahradí večerou uvarenou doma.

V priebehu posledných desiatich rokov stabilne rástlo aj nakupovanie na internete a počet online nákupov uskutočnených v období pred sviatkom sv. Valentína sa tak za toto obdobie zvýšil o celých 572 percent, na Slovensku o neuveriteľných 4 857 percent. Takmer polovica (41 percent) opýtaných uviedla, že na internete bude valentínske darčeky nakupovať aj tento rok. Mnoho slovenských spotrebiteľov však tiež podporuje svojich miestnych predajcov: 41 percent sa chystá kvety a darčeky nakupovať vo svojom susedstve.

Pandémia síce bráni ľuďom, aby navštevovali svojich blízkych, na lásku je však krátka. Takmer každý siedmy (13 percent) respondent si za posledný rok našiel prostredníctvom internetu vzťah a 15 percent uviedlo, že mali rande prostredníctvom videohovoru, napr. cez aplikáciu Zoom či FaceTime. Takmer každý tretí (30 percent) bol na romantickom rande či prechádzke s dodržaním odstupu a necelá petina (19 percent) respondentov sa za posledný rok prihlásila na zoznamovacie stránky alebo do zoznamovacej aplikácie.

Štúdia tiež ukazuje, ako sa za posledný rok zmenili postoje k partnerským vzťahom. Sv. Valentín v roku 2021 tak môže byť tým doteraz najpremyslenejším: 45 percent respondentov (na Slovensku 36 percent) v prieskume uviedlo, že vymýšľaniu darčekov venuje tento rok oveľa viac úsilia a 46 percent (39 percent Slovákov) má v tomto roku ďaleko kreatívnejšie plány ako predtým.

„Prieskum Mastercard Love Index sleduje nákupné správanie a trendy vo výdavkoch počas jedného z najromantickejších dní roka už dekádu. Tento rok bol oproti predchádzajúcim úplne výnimočný. Z aktuálnych dát vidíme, že Slováci v súčasnom mimoriadnom stave vyhľadávajú možné príležitosti  na rozptýlenie a Valentín je bezpochyby jednou z nich. Zamilovaní si tak cestu k romantike nájdu aj prostredníctvom nákupu darčekov pre svojich partnerov na internete či kvetín z obchodu v susedstve alebo si jednoducho vytvoria láskyplnú atmosféru doma,“ hovorí Michal Čarný, generálny riaditeľ spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.

Čo Slováci plánujú na sv. Valentína 2021:

  1. Domáca kuchyňa 48 %
  2. Prechádzka v parku 25 %
  3. Prechádzka mestom 21 %
  4. Jedlo so sebou 20 %
  5. Filmový maratón 15 %
  6. Herný večer 14 %
  7. Domáce kúpele 13 %
  8. Domáci piknik 9 %
  9. Piknik v parku 6 %
  10. Virtuálne rande (Zoom, FaceTime a pod.) 2 %

[1] Údaje spoločnosti Mastercard o útratách pochádzajú z viac ako 50 trhov na celom svete.

Prieskum uskutočnila v januári 2021 nezávislá agentúra Fly Research na vzorke 19 000 dospelých respondentov v 19 krajinách.