Pricemania.sk, server venujúci sa porovnávaniu cien a nákupom na internete, pripravil prieskum o Slovákoch a ich zvyklostiach pri nákupoch. Pozreli sme sa bližšie na výsledky internetových nákupov v roku 2015. Celkovú vzorku tvorilo 5210 účastníkov on-line prieskumu.

Ciele

Cieľom prieskumu bolo zistiť, ako dlho trávime na internete a pri akých činnostiach. Najviac času nám spotrebujú sociálne siete. Napríklad aj Facebook oficiálne hlási masívny vzostup prístupu na ich sieť cez mobilné zariadenia. Predbehli tak počítače a pre používateľov je použitie nielen Facebooku najpohodlnejšie priamo zo svojho smartfónu.

Pri nákupoch bolo cieľom prieskumu zistiť nielen koľko EUR minie Slovák mesačne , no aj to kde primárne vyhľadáva produkty svojho záujmu. Špecialitou je potom údaj informujúci o forme platby a spôsobe doručenia.

pricemania (8)_nowat

Vyhodnotenie prieskumu

Spomedzi opýtaných tvorila najväčšia časť používateľov, ktorí trávia na internete 1÷3 hodiny denne. Druhou najsilnejšou skupinou boli používatelia využívajúci internet 4÷6 hodín. Tu je zaujímavé sledovať aj to, že najväčšiu skupinu, vyše 900 ľudí bolo vo veku 41÷60 rokov a tí časom do troch hodín na internete prekonali aj mladších používateľov.

pricemania (5)_nowat

Na Slovensku je Facebook sociálnou sieťou číslo jedna a používa ju 76,53% opýtaných. Logicky nasleduje Google+, keďže mnohí používatelia sa naučili služby Google používať aj vďaka androidovým telefónom. Prekvapujúci nie je ani údaj o notebooku ako zariadení, z ktorého sa používatelia pripájajú na internet najčastejšie. Celkovo 44,7% používateľov sa pripája z prenosného počítača, nasleduje stolný počítač. Najčastejším miestom, odkiaľ sa ľudia pripájajú je z domova. Jedným z faktorov môže byť pohodlie, no predpokladáme aj to, že nie každý má možnosť využívať počítač v zamestnaní. Prípadne majú v zamestnaní obmedzenia a nemôžu využívať počítač na súkromné účely.

pricemania (4)_nowat

Internet využíva 31% používateľov na hľadanie informácií a 18,08% na komunikáciu. Na zábavu prekvapivo len 14,41% a na prácu len 16%. Tieto údaje treba brať s rezervou, nakoľko záleží od používateľa ako vníma zábavu a hľadanie informácií na internete či pracovné využitie. Rozdelenie štatistík podľa krajov nie je tak smerodajné, všetky sú pokryté zhruba rovnako. Teda čas strávený na internete v žilinskom kraji sa nijako výrazne neodlišuje od používateľov v bratislavskom alebo prešovskom.

pricemania (3)_nowat

Po Facebooku a Google+ je tu zastúpené využite aj ďalších sociálnych sietí. Avšak je tu výrazný prepad. Twitter využíva maximálne 5,68%, Instagram 8,73% opýtaných. Existuje však aj skupina používateľov, ktorá nevyužíva žiadne sociálne siete. Celkovo až 11,19% používateľov.

pricemania (6)_nowat

Zariadenia

Na internet pristupujeme najčastejšie z notebooku, čo je vzhľadom na ich rozšírenie pochopiteľné. Hoci doma väčšinou nahrádzajú práve desktop. Aj napriek niekdajšiemu masívnemu nástupu tabletov ich len 8% opýtaných využíva ako nástroj na prístup do internetu. Väčšina používateľov sa pripája z domu. Pripojenie kdekoľvek v teréne potom využíva zhruba rovnaká časť používateľov ako u pripojenia z práce.

Nákupy na internete

pricemania (1)_nowat

Takmer 60% používateľov nakupuje na internete niekoľkokrát za rok, niekoľkokrát za mesiac nakupuje 35,05% používateľov. A sú aj takí, ktorí nakupujú denne. Najviac nakupuje na internete veková skupina 41 ÷ 60 rokov, najmenej používatelia do 18 rokov a nad 61. Pred nákupom si používatelia vyhľadajú informácie prostredníctvom vyhľadávača Google a porovnávajú ceny na porovnávačoch cien. Prieskum hovorí o tom, že 90% ľudí používa pri nákupe práve špecializované porovnávače. Najznámejšia je Heureka.sk, nasleduje ju Pricemania.sk. Rovnako ani tu nemá kraj vplyv na odlišné údaje štatistiky používania. Priamo v e-shope hľadá informácia takmer tretina používateľov. Zaujímavosťou je, že pri nákupe elektroniky sa 63% ľudí spolieha na porovnávač cien, oblečenie hľadajú na Googli.

pricemania (2)_nowat

Kritériá nákupu

Je prirodzené, že cena je parametrom číslo jedna a to až pre 55,12% používateľov. Nasledujú recenzie na produkty, ktoré zaujímavú takmer 60% opýtaných. Akciové ponuky sa prepadli na 19,31%-tný záujem, no parametre a vlastnosti produktu zaujíma takmer polovica opýtaných. Tieto kritériá sa ale odlišujú podľa produktu. Recenzie sú najdôležitejšie pri kúpe kníh, spotrebičov, kozmetiky, hudby a filmov. Cena je rozhodujúca pri nábytku, hodinkách a šperkoch. Pri elektronika víťazí z pohľadu váhy recenzia, potom cena a nakoniec značka. To platí aj pri spotrebičoch, no značku zamieňa akciová ponuka.

Zdroj: Pricemania.sk

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.