Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Koncepčné vozidlo Mercedes-Benz VISION EQXX počas ďalšej jazdy na trase dlhej viac ako 1 000 kilometrov na jedno nabitie akumulátora prekonalo vlastný rekord v efektívnosti v reálnej premávke. Po jazde zo Stuttgartu do Cassis vo Francúzsku v apríli položilo výskumné vozidlo latku ešte vyššie a absolvovalo cestný výlet dlhý 1 202 kilometrov zo Stuttgartu do Silverstonu vo Veľkej Británii. Po uzávere diaľnice a náročnej obchádzke v Pforzheime prekročilo vozidlo VISION EQXX francúzsku hranicu v blízkosti Štrasburgu a diaľničnou rýchlosťou prešlo severným Francúzskom do Calais, kde vlakom prekonalo Eurotunel. Počas ďalšej jazdy Veľkou Britániou sa muselo vysporiadať s premávkou na ceste M25 v okolí Londýna. Tím si potom urobil medzizastávku v sídle Mercedes-Benz Grand Prix v Brackley. Tu ho prijali odborníci na Formulu 1 a Formulu E, ktorí sa podieľali na vývoji pokročilého hnacieho ústrojenstva. Potom sa vozidlo VISION EQXX dostalo do Silverstonu, kde ho privítal Nyck de Vries. Tento Holanďan, ktorý stojí na čele tímu Mercedes-EQ Formuly E, sa rozhodol, že nebude šetriť toto technológiami vybavené vozidlo, a prehnal ho na britskej kultovej trati s maximálnou rýchlosťou 140 km/h. Absolvoval jedenásť okruhov a zostávajúci dojazd využil v boxovej uličke. Počas celého cestného výletu profitovalo vozidlo VISION EQXX z inovatívneho teplotného manažmentu a aj napriek hustej premávke a letným teplotám dosiahlo priemernú spotrebu 8,3 kWh/100 km.

Jazdy vozidla VISION EQXX na dlhé vzdialenosti na verejných cestných komunikáciách otestovali výkonnosť elektrických technológií zvyšujúcich efektívnosť od značky Mercedes-Benz v mnohých reálnych dopravných situáciách. Okrem toho odborníci na výskum a vývoj získali cenné údaje pre prebiehajúci program vývoja.

„Cesta pokračuje – ide ďalej a je ešte efektívnejšia! Vozidlo VISION EQXX znova dokázalo, že na jedno nabitie akumulátora bez problémov prekoná viac ako 1 000 kilometrov; tentokrát za celkom iných podmienok. Značka Mercedes-Benz chce byť do roku 2030 plne elektrická všade tam, kde to trhové podmienky dovolia. Preto je dôležité ukázať svetu, čo je možné dosiahnuť kombináciou špičkovej technológie, tímovej práce a odhodlania,“ hovorí Markus Schäfer, člen predstavenstva Mercedes-Benz Group AG, technický riaditeľ, zodpovedný za vývoj a nákup.

Jedenkrát nestačí – VISION EQXX preukazuje svoju praktickosť za rozmanitých podmienok

Svoj prvý rekord oslávilo vozidlo VISION EQXX v apríli tohto roka. Počas svojej prvej jazdy prekonalo 1 008 kilometrov zo Sindelfingenu do Cassis na francúzskom stredozemnom pobreží. Pri teplotách v rozsahu od chladných troch stupňov do jarných 18 stupňov Celzia absolvovalo jazdu so spotrebou energie 8,7 kWh/100 km a po príchode do cieľa ešte malo zostávajúci dojazd približne 140 kilometrov. Jedna skúška však nestačí. Na preukázanie praktickosti a posunutie procesu vývoja na vyššiu úroveň vykonal tím inžinierov sériu ďalších jázd. Týmto spôsobom možno otestovať technológiu, ktorá je základom vozidla VISION EQXX, v rozmanitých podmienkach.

Jazda s chladnou hlavou – inovatívny a efektívny teplotný manažment

Tentokrát boli mnohé danosti celkom iné – napríklad profil trasy. Prvá jazda viedla cez Alpy a obsahovala úseky, ktoré boli náročné pre spotrebu energie a rekuperáciu. Počas druhej jazdy tomu tak nebolo. Okrem toho neprevládali žiadne nízke teploty. Práve naopak: letné teploty do 30 stupňov Celzia so zvýšenou hustotou premávky v okolí Stuttgartu a na juhovýchode Anglicka predstavovali najväčšie výzvy pre tento cestný výlet. Napriek tomu jazdilo vozidlo VISION EQXX vďaka svojmu inovatívnemu teplotnému manažmentu vždy s chladnou hlavou.

Vďaka svojej výnimočne vysokej efektívnosti produkoval elektrický pohon len minimálne odpadové teplo. Systém teplotného manažmentu je preto extrémne malý a ľahký. Prepracovaná súhra vzduchových klapiek, ventilov chladiaceho média a čerpadiel sa stará o to, aby si elektrická pohonná jednotka zachovala ešte efektívnejšiu teplotnú rovnováhu pri minimálnej spotrebe energie. Inovatívny manažment vedenia vzduchu v kombinácii s chladiacou doskou nainštalovanou v podlahe vozidla umožňuje využitie vzduchu, ktorý prúdi pozdĺž spodku vozidla VISION EQXX. Je to aerodynamicky najefektívnejší spôsob chladenia elektrickej pohonnej jednotky za normálnych podmienok. Vozidlo tak v aerodynamickom režime získa približne dve percentá dojazdu.

Vysoké vonkajšie teploty a premávka s častým zastavovaním a rozjazdom na diaľnici vyžadujú chladenie elektrického hnacieho ústrojenstva a vnútorného priestoru vozidla. Systém chladenia podľa potreby si so všetkým poradil bez výraznejšieho vplyvu na dojazd. Tepelné čerpadlo s viacerými zdrojmi vo vozidle VISION EQXX sa prejavilo ako mimoriadne efektívne pri klimatizovaní interiéru v teplom letnom počasí. Počas jazdy s trvaním 14 hodín a 30 minút bola klimatizácia v prevádzke o čosi viac ako osem hodín a len raz mala negatívne vplyvy na celkovú spotrebu energie.

Príchod do Silverstonu – dojazd do cieľa po 1 202 kilometroch

Na cieľových rovinkách, približne 13 kilometrov juhovýchodne do Silverstonu, absolvovalo vozidlo VISION EQXX ešte jednu zastávku v Brackley, v sídle tímu Mercedes-AMG PETRONAS Formuly 1. Zamestnanci Mercedes-AMG HPP a Mercedes-Benz Grand Prix, ktorí zohrávali podstatnú rolu pri konštruovaní vozidla, ho privítali s nadšením. Úzko spolupracovali s tímom inžinierov v Stuttgarte a pomohli odborníkom z tímu Formuly 1 a Formuly E znížiť energetické straty v hnacom ústrojenstve a vyvinúť celkom nový, kompaktný a ľahký akumulátorový modul. Po výmene vodičov sa v záverečnej etape do Silverstonu za volant posadil Adam Allsopp, riaditeľ pokročilých technológií HPP. Význam tejto jazdy na pretekárskej trati, na ktorej sa v roku 1950 konali prvé preteky Veľkej ceny Formuly 1TM, v ňom očividne zanechal dojem: „Možnosť jazdy v tomto predjazdcovi elektrickej mobility budúcnosti na mieste, kde sa začala písať história Formuly 1TM a kde sme prispeli k niekoľkým ikonickým pretekom tejto série, je pre mňa čosi výnimočné. To, že vozidlo prešlo zo Stuttgartu do Silverstonu na jedno nabitie akumulátora ešte efektívnejšie, v skutočnosti dokazuje niekoľko veľkých pokrokov so zreteľom na zrýchlený vývoj technológií, ktoré sú základom našej stratégie elektrifikácie, ako aj rolu, ktorú pritom v priebehu rokov zohrával motoristický šport značky Mercedes-Benz. Na to sme veľmi hrdí.“

Na pretekárskej trati už čakal pripravený pretekár Formuly E tímu Mercedes Nyck de Vries. Dvadsaťsedemročný Holanďan, ktorý v posledných dvoch sezónach dosiahol štyri víťazstvá vo Formule E, má dostatok skúsenosti na to, aby z pokročilého elektrického hnacieho ústrojenstva vyťažil každý kúsok efektívnosti. Vozidlo VISION EQXX teda nešetril a pri každej príležitosti ho na povesťami opradenom asfalte prehnal do maximálnej rýchlosti 140 km/h. Cieľovou čiarou prešiel po jedenástich okruhoch a zostávajúci dojazd využil v boxovej uličke – na tachometri bol údaj 1 202 kilometrov. „Bolo pre mňa potešením riadiť VISION EQXX. Viem, čo tento tím dokáže, a bolo mi cťou riadiť takéto pôsobivé auto na tejto pretekárskej trati s bohatou históriou,“ povedal de Vries a s úsmevom dodal: „A môžem vám povedať, že interiér je rozhodne oveľa luxusnejší ako kokpit vozidla Formuly E.“

Ako pokračuje cesta za elektrickou budúcnosťou po víkendovom výlete na Festival rýchlosti v Goodwoode?

Po krátkej prestávke na nabitie prešlo vozidlo VISION EQXX ďalších 33 kilometrov k hlavnému sídlu HPP v Brixworthe s prestávkou na prenocovanie – tu mohli tím aj vozidlo znova dobiť energiu v rámci prípravy na ďalšie vystúpenie na Festivale rýchlosti v Goodwoode. Pretože okrem iných ikon minulosti, súčasnosti a budúcnosti značky Mercedes sa na štart v slávnych pretekoch do vrchu postavilo aj vozidlo VISION EQXX.

Dvomi úspešne absolvovanými jazdami na verejných cestných komunikáciách s dĺžkou viac ako 1 000 kilometrov vozidlo VISION EQXX potvrdilo svoju ambíciu byť najefektívnejším vozidlom značky Mercedes všetkých čias nad rámec očakávaní. Tým sa ale jeho príbeh zďaleka nekončí. Množstvo technológií VISION EQXX sa zdokonaľuje pre použitie v budúcich sériových vozidlách. Tím, ktorý je zodpovedný za tento projekt a zbiera údaje z praxe, preto stojí pred najdôležitejšou otázkou: Kam by sa mal uberať ďalší vývoj?

VISION EQXX: cestovný denník v číslach

ŠtartStuttgart-Untertürkheim, 21. júna 2022, 08:15 h (SELČ)
PríchodSilverstone, 22. júna 2022, 18:02 g (BST)
TrasaUntertürkheim, Reims, Calais, Brackley
Dĺžka trasy1 202 km
Čistý čas jazdy (v priebehu dvoch dní)14 hodín, 30 minút
Priemerná rýchlosť83 km/h
Maximálna rýchlosť140 km/h
Priemerná spotreba8,3 kWh na 100 km

VISION EQXX: prehľad najdôležitejších technických údajov

Obsah energie akumulátorakWh< 100
Menovité napätieVolt (V)> 900
Spotreba energiekWh/100 km (míle/kWh)8,3 (7,5)
Hodnota cw 0,17
Čelná plocha2,12
VýkonkW180
Rázvormm2 800
Dĺžka/šírka/výškamm4 975/1 870/1 348
Prevádzková hmotnosť vozidlakg1 755

Značky: