Spoločnosť ZSSK predstavila nový cestový poriadok. Z neho vyplýva, že cestná doba IC rýchlikov medzi Bratislavou a Košicami sa skráti, najrýchlejší vlak zvládne túto trasu za 4 hodiny a 36 minút, ostatné vlaky prejdú túto trať za 4 hodiny a 50 minút.

Je to voči minulosti skrátenie o 2 až 7 minút. Z Košíc až do Viedne bude premávať nový pár vlakov IC 44 (Košice 07:11, Wien Hbf 13:21) a IC 45 (Wien Hbf 14:37 – Košice 20:42). Tieto vlaky budú zastavovať v staniciach Bratislava Nové mesto a Bratislava Petržalka. Na severnej trase Bratislava – Košice pôjde denne až 19 vlakov a na trase Bratislava – Žilina až 21 vlakov. Cieľom do budúcna je znížiť pri IC vlakoch dobu trasy z Bratislavy do Košíc pod 4,5 hodiny. Všetky rýchliky sú už prispôsobené na rýchlosť 160 km/h. Nové lokomotívy veľmi pritom pomohli, sú menej poruchové. ZSSK má ambíciu naďalej zvyšovať kvalitu dopravy.

Z Bratislavy až do švajčiarskeho Zürichu

Veľkým prínosom je aj zavedenie priamej linky z Bratislavy do Zurichu. Nový pár vysokorýchlostných vlakov Railjet xpress pôjde na trati Bratislava- Wien Hbh – Salzburg – Innsbruck – Zürich. Vlak RJX 160 (Bratislava hl. st. 06:10 – Zürich Hbf 15:20) zastaví aj na stanici Bratislava Petržalka. Vlak RJX 167 (Zürich Hbf 12:40 – Bratislava Hl. st. 21:521) zastaví na stanici Bratislava Nové mesto. Súčasťou tohto vlaku je  je Wi-Fi pripojenie, palubný portál, mobilbar, servis na miesto, polohovateľné sedadlá, uvítací drink a tichá zóna. Maximálna rýchlosť tohto vlaku je 230 km/h. Samozrejme, nie na slovenskej časti trate. Cestujúci majú možnosť prestúpiť na nočné vlaky R614 Zemplín (Humenné 21:54 – Bratislava Nové Mesto 06:51) a R615 Zemplín (Bratislava Nové mesto 22:16 – Humenné 06:33) i na vlaky R800  Poľana (Prešov 21:22 – Bratislava Nové Mesto 06:02) a R810 Poľana (Bratislava Nové Mesto 22:34 – Prešov 07:42).

Obnovená trať Zvolen – Šahy

Tu sa pripravuje 20 nových spojení a trať je obnovená po 16 rokoch. Zatiaľ bude premávať len cez pracovný deň, je to skôr v testovacej prevádzke. Nové motorové vlaky budú aj na trase Zvolen – Lučenec – Fiľakovo, vlaky budú v novom dizajn manuále. Pribudne regionálny rýchlik Bratislava – Nové Zámky a v tomto prípade ich o predĺženie rýchlika Slovenská strela (Bratislava – Praha). Medzi Prahou a Košicami pribudne nové Pendolíno, ktoré spojí Prahu s Košicami v najrýchlejšom prípade za 7 hodín a 21 minút.

Viac moderných vozidiel

Až v šiestich krajoch bude jazdiť viac ako 50 % nových, resp. modernizovaných vozidiel. Najviac ich bude v rámci prímestskej a regionálnej dopravy v Trenčianskom samosprávnom kraji (97 %), Bratislavskom samosprávnom kraji (85 %) a Prešovskom samosprávnom kraji (73 %). Na niektorých linkách budú dokonca jazdiť výlučne iba nové, respektíve modernizované vlaky. V Košickom samosprávnom kraji sú to linky Košice – Moldava nad Bodvou mesto a Košice – Humenné, v Nitrianskom samosprávnom kraji ide o linky Nové Zámky – Prievidza a Nové Zámky – Leopoldov a v Prešovskom samosprávnom kraji to budú linky Prešov – Humenné a Humenné – Medzilaborce mesto.

Vylepšenie mobilnej aplikácie a predaja lístkov cez internet

ZSSK chce výrazne pristúpiť k predaju lístkov cez internet. V tejto súvislosti ZSSK vylepšuje aj mobilnú aplikáciu Ideme vlakom. Dnes už 16 % dokladov predáva ZSSK cez internet a chcú to ďalej zvyšovať. Predaj cez internet totiž uľahčuje náporu cestujúcich. Oneskorenie jednotlivých vlakových spojov sa už premietne do aplikácii Ideme vlakom a to dnes (4.12.) od 12 hodiny.

Moderný vlak Bratislava – Zurich si pôjdeme pozrieť vo štvrtok a pripravíme z neho aj obrazovú dokumentáciu.

 

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.