Za veľkou mlákou prebiehajú rokovania o zákone, ktorý sa dá nazvať „právo na opravu“. Výrobcovia a hardvéru a ich zástupcovia lobujú proti jeho schváleniu.

V piatich štátoch USA prebiehajú rokovania o úprave zákona, ktorá by efektívne zrušila monopol výrobcov hardvéru a elektroniky na opravu výrobkov, ktoré ste si od nich zakúpili. Keďže rokovania sú v Nebraske v pokročilom štádiu, prakticky všetci výrobcovia hardvéru (alebo skupiny, ktoré ich zastupujú) tam vyslali armádu lobistov. Cieľ je jasný – zabrániť schváleniu zákona, ktorý by im mohol odrezať zisky z lukratívneho biznisu s opravami.

Nová úprava zákona má za cieľ chrániť práva spotrebiteľov. Ak bude „právo na opravu“ schválené, výrobcovia hardvéru a elektroniky (ale aj iných zariadení) budú musieť:

  • zverejniť dokumentáciu ohľadom servisu a opravy svojich produktov
  • predávať náhradné diely a nástroje na opravu každému servisu, a to za cenu rovnakú ako pre autorizované servisy
  • poskytnúť softvérové nástroje a firmvér umožňujúci vrátiť zariadenie do pôvodného funkčného stavu, špeciálne ak zariadenie obsahuje softvérové zámky zamedzujúce opravám

Mnohí výrobcovia majú teraz efektívny monopol nad opravami zariadení, ktoré ste si od nich nakúpili. Majú vlastné servisné centrá, kde si často účtujú vysoké čiastky za opravy, alebo dodávajú diely len do autorizovaných servisov, ktoré im musia platiť licenčné poplatky. Robia to takmer všetci výrobcovia elektroniky ale aj pracovných nástrojov.

Pritom niektoré produkty sú notoricky známe niektorými chybami – červený kruh smrti, či žlté svetlo smrti, boli chyby, ktoré mátali majiteľov prvých revízií Xbox 360 a PS3. Opravy cez autorizované servisné centrá boli drahé a komplikovane koordinované. Pritom samotný servisný zásah bol relatívne jednoduchý a šikovnejší ľudia by ho zvládli aj doma, keby bola zverejnená dokumentácia. Spotrebiteľ, ktorému takéto zariadenie vypovedalo službu po vypršaní záručnej lehoty bol v pasci – buď poslať zariadenie do drahého autorizovaného servisu, skúsiť šťastie u pochybného opravára z internetového fóra, alebo si kúpiť zariadenie nové.

Nový zákon by umožnil každému servisu zohnať originálne náhradné diely, správne nástroje a dokumentáciu. Zákazník by tak mal na výber, kde si dať svoje zariadenie opraviť, a takmer isto by to mal aj za lepší peniaz. Na druhú stranu by to prerušilo lukratívny zdroj príjmov pre výrobcov elektroniky a hardvéru. Preto proti schváleniu tohoto zákona bojujú. Vo svojich listoch americkým senátorom tvrdia, že schválenie tohto zákona je zbytočné a poškodilo by vašu bezpečnosť a súkromie.

Proti zákonu lobujú Consumer Technology Association (skupina združujúca vyše 2000 technologických firiem, ktorá organizuje CES), The Entertainment Software Association (združenie zastrešujúce videoherný priemysel, organizuje výstavu E3), a mnohé iné.

Aby ste si nemysleli, že si niečo vymýšľame, tak tu si môžete prečítať list, ktorí niektoré z týchto organizácií jednej senátorke rozhodujúcej o novej úprave zákona.

Doplnené: Na tento problém sa treba ale pozrieť a z druhej strany. Viacerým ľuďom vadí, že elektronika je lacnejšie v USA ako v Európe. Jedným z dôvodov je to, že oprava v prípade USA rieši inak – zariadenie je potrebné doručiť do autorizovaného servisu na vlastné náklady a tiež sa neprepláca cesta opraveného zariadenia späť. Často sa tak pokazené zariadenie vôbec nedáva opravovať a je výhodnejšie kúpiť si nové. Prijatie tohto zákona by pravdepodobne znamenalo zvýšenie predajnej ceny elektroniky.

Zdroj: Motherboard