Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Mercedes-Benz sa usiluje o vedúcu pozíciu v oblasti elektrického pohonu a softvéru vozidla.

Postupná elektrifikácia celého portfólia produktov je centrálnym prvkom strategického zamerania plánu Ambícia 2039 a základným predpokladom na ceste k neutralite v oblasti emisií CO₂. Už v roku 2022 bude portfólio zahŕňať osem plnoelektrických modelov Mercedes-EQ. Celosvetová výrobná sieť Mercedes-Benz je pripravená na ofenzívu elektrických produktov spoločnosti a modely Mercedes-EQ postupne integruje do sériovej výroby existujúcich závodov.

Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločností Daimler AG a Mercedes-Benz AG; zodpovedný za koncernový výskum spoločnosti Daimler a Mercedes-Benz Cars COO: „Mercedes-Benz vyráža so svojou stratégiou Electric First konzekventne na cestu k neutralite v oblasti emisií CO₂ a masívne investuje do transformácie. Naše portfólio vozidiel sa elektrifikuje a tým aj naša celosvetová výrobná sieť so závodmi na výrobu vozidiel a akumulátorov. V oblasti elektrickej mobility chceme byť lídrami a sústreďujeme sa predovšetkým na technológiu akumulátorov. Pritom sa spoliehame na komplexný prístup, ktorý siaha od počiatočného výskumu a vývoja až po výrobu a zahŕňa aj strategickú spoluprácu.“

EQS, prvý plnoelektrický luxusný sedan od značky Mercedes-Benz, začína v prvej polovici roka 2021 v továrni Factory 56 v lokalite Sindelfingen. Vďaka už realizovanému začiatku výroby elektrického kompaktného SUV EQA v závode v Rastatte a aktuálnemu rozhodnutiu o lokalite pre EQB v maďarskom závode v Kecskeméte podniká spoločnosť ďalšie dôležité kroky na ceste k neutralite v oblasti emisií CO₂ svojho portfólia produktov. Aj v rámci celosvetového združenia na výrobu reťazcov pohonu robí rozhodnutia smerom k stratégii Electric First. V rámci združenia na výrobu sa zhotovujú a montujú vysokoefektívne systémy akumulátorov.

Jörg Burzer, člen predstavenstva Mercedes-Benz AG, manažment výroby a dodávateľského reťazca: „Výrobná sieť Mercedes-Benz je celosvetová, digitálna, flexibilne zostavená a pripravená na nastávajúcu elektroofenzívu – v neposlednom rade vďaka našim vysokokvalifikovaným a motivovaným zamestnancom na celom svete. Teraz začíname skutočný rozmach v rámci uvedenia Mercedes-EQ. Uvedenie šiestich elektrických produktov do roku 2022 podporuje silu a kompetenciu globálnych miest výroby Mercedes-Benz. Celkovo má výrobná sieť k dispozícii šesť závodov na výrobu osobných motorových vozidiel Mercedes-EQ. Lokálna výroba vysokoefektívnych akumulátorových systémov pritom zohráva ústrednú úlohu v stratégii Mercedes-Benz – spolu s rozsiahlou koncepciou udržateľnosti, ktorá zahŕňa celý životný cyklus akumulátora až po jeho recykláciu.“

Závody na výrobu vozidiel Mercedes-Benz postupne presadzujú elektroofenzívu

V máji 2019 bola do štandardnej sériovej výroby integrovaná výroba modelu EQC (kombinovaná spotreba elektriny: 21,5 kWh/100 km; kombinované emisie CO₂: 0 g/km)[1] v závode Mercedes-Benz v Brémach. Len o niekoľko mesiacov neskôr sa v rámci nemecko-čínskeho spoločného výrobného podniku Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC) spustila výroba modelu EQC pre miestny trh v Číne. V roku 2020 začala výroba elektrického prémiového veľkopriestorového sedanu EQV (kombinovaná spotreba elektriny: 26,4 kWh/100 km; kombinované emisie CO₂: 0 g/km)[1] v severošpanielskom meste Vitoria.

Zákazníci s kompaktnými vozidlami sa vďaka modelom EQA a EQB v roku 2021 môžu tešiť na dve plnoelektrické kompaktné SUV. EQA ako prvý plnoelektrický kompaktný model oslávi svoju celosvetovú premiéru 20. januára 2021. Výroba modelu EQA sa v závode Mercedes-Benz v Rastatte začala bez problémov. Rovnako ako v prípade modelov EQC z Brém a Pekingu a EQV z Vitorie, ktoré sú už dostupné na trhu, opúšťajú plnoelektrické modely v závode v Rastatte rovnakú výrobnú linku ako kompaktné vozidlá s tradičným a hybridným pohonom. Pritom je všetkých päť vozidiel v Rastatte elektrifikovaných: okrem plnoelektrického modelu EQA sa v závode Mercedes-Benz v Rastatte vyrába aj Trieda A, Trieda A sedan, Trieda B a kompaktné SUV GLA – s klasickým pohonom so spaľovacím motorom ako aj s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete. Závod Mercedes-Benz v Rastatte predstavuje významný príspevok na ceste k flotile vozidiel neutrálnej v oblasti emisií CO₂ a elektroofenzíve spoločnosti Mercedes Benz AG. V  roku 2021 bude nasledovať výroba modelu EQA aj v BBAC v Pekingu pre čínsky trh.

Výroba modelu EQB sa v roku 2021 ešte spustí v dvoch prevádzkach celosvetovej výrobnej siete divízie Mercedes-Benz Cars: v maďarskom závode Mercedes-Benz v Kecskeméte pre celosvetový trh a v nemecko-čínskom spoločnom podniku BBAC v Pekingu pre lokálny trh. Prípravy v závodoch ako aj kvalifikovanie zamestnancov a práce pri prestavbe sú už v plnom prúde. Kompaktné SUV EQB bude prvým sériovým vozidlom z Maďarska na čisto elektrický pohon a doplní portfólio hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete, ktoré predstavujú CLA a CLA Shooting Brake. Aj Trieda A sa v budúcnosti bude s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete spolu s nemeckým závodom Mercedes-Benz v Rastatte vyrábať v Kecskeméte.

Ďalej svoju výrobu v prvom polroku 2021 v závode Factory 56 v Sindelfingene začne plnoelektrický luxusný sedan EQS. V novom programe Triedy S je EQS samostatným plnoelektrickým členom a ako prvá využíva novú elektrickú architektúru pre elektrické vozidlá luxusnej a vyššej triedy značky Mercedes-Benz. V závode Factory 56 sa Trieda S a do budúcna aj Mercedes-Maybach Triedy S a EQS budú plne flexibilne vyrábať na rovnakej linke. Factory 56 stelesňuje budúcnosť výroby vozidiel Mercedes-Benz a stanovuje nové štandardy v oblasti automobilového priemyslu. Vo Factory 56 sa v porovnaní s predchádzajúcou výrobou Triedy S dosahuje vyššia efektivita o približne 25 percent. Vyššia efektivita sa dosahuje optimalizáciou celého hodnotového reťazca a digitalizáciou v plnom rozsahu prostredníctvom MO360, digitálneho ekosystému výroby Mercedes-Benz. Viac informácií nájdete na internetovej stránke: https://media.daimler.com/marsMediaSite/ko/de/47014243

Okrem toho začne ešte v druhej polovici roka 2021 závod Mercedes-Benz v Brémach a krátko nato aj závod v Pekingu s výrobou sedanu pre podnikateľov EQE. EQE tým doplní portfólio čisto elektrických vozidiel oboch závodov. Závod v Pekingu potom bude pre lokálny trh celkovo vyrábať štyri modely značky Mercedes-EQ.

Závod Mercedes-Benz v Tuscaloose (USA) sa navyše pripravuje na výrobu SUV EQE a SUV EQS v roku 2022, ktoré sa budú vyrábať na rovnakej linke s vozidlami SUV s tradičným pohonom a hybridným pohonom dobíjateľným zo siete.

V roku 2022 sa bude celkovo vyrábať už osem elektrických vozidiel značky Mercedes-EQ v siedmich prevádzkach na troch kontinentoch. Je to možné, lebo spoločnosť na celom svete včas investovala do flexibility a technického vybavenia s perspektívnymi riešeniami koncepcie Priemysel 4.0. V závodoch spoločnosti Mercedes-Benz AG možno vďaka vysokoflexibilnej štruktúre paralelne vyrábať vozidlá s rôznymi druhmi pohonu. Pri pohľade na strategický cieľ, aby od roka 2030 tvorili viac ako polovicu odbytu takzvané vozidlá xEV, teda hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete a elektrické vozidlá, a pritom postupne zvyšovať podiel čisto elektrických vozidiel, je výraznou výhodou vysoká miera flexibility. Umožňuje krátkodobo prispôsobiť výrobu v závislosti od dopytu na trhu.

Značka smart doplní portfólio elektrických vozidiel značky Mercedes-Benz tromi ďalšími modelmi. Modely smart EQ fortwo (kombinovaná spotreba elektriny: 16,5 kWh/100 km, kombinované emisie CO₂: 0 g/km)[1] a kabriolet smart EQ fortwo (kombinovaná spotreba elektriny: 16,8 kWh/100 km, kombinované emisie CO₂: 0 g/km)[1] sa budú vyrábať vo francúzskom Hambachu a smart EQ forfour (kombinovaná spotreba elektriny: 17,3 kWh/100 km; kombinované emisie CO₂: 0 g/km)[1] v slovinskom meste Novo Mesto. Ďalšia generácia elektrických vozidiel smart sa bude vyrábať v  smart Automobile Co., Ltd. v Číne, spoločnom výrobnom podniku spoločností Mercedes-Benz AG a Zhejiang Geely Group (Geely Holding).

Hybridný pohon dobíjateľný zo siete je ako medzikrok k portfóliu čisto elektrických produktov dôležitou kľúčovou technológiou. Už dnes je viac ako 20 modelových variantov hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete pevnou súčasťou portfólia produktov od značky Mercedes-Benz. Do roka 2025 sa portfólio rozšíri na viac ako 25 modelových variantov. Ich výroba preberá v celosvetovej výrobnej sieti primerane dôležitú rolu. Už teraz opúšťajú pás v takmer všetkých závodoch na výrobu osobných vozidiel od značky Mercedes-Benz hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete.

Globálne združenie výroby akumulátorov: kľúčový faktor úspechu pre elektroofenzívu od značky Mercedes-Benz

Akumulátory pre elektrické vozidlá značky Mercedes-EQ dodáva globálne združenie výroby akumulátorov so závodmi na troch kontinentoch. Lokálna výroba akumulátorov je kľúčovým faktorom úspechu pre elektroofenzívu od značky Mercedes-Benz.

Dva závody v saskom Kamenzi vyrábajú už od roku 2012 systémy akumulátorov pre hybridné vozidlá, hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete a elektrické vozidlá. Druhý závod v tejto lokalite bol uvedený do prevádzky v roku 2018 a od roku 2019 vyrába systémy akumulátorov pre EQC. Od začiatku bol koncipovaný ako závod neutrálny v oblasti emisií CO₂ a pritom spája o.i. solárnu energiu, geotermálnu energiu a blokovú kogeneračnú jednotku produkujúcu elektrinu a teplo. V prevádzke sa najnovšie vyrábajú aj akumulátorové systémy pre EQA. Od spustenia výroby v spoločnosti Accumotive sa v lokalite Kamenz vyrobilo viac ako milión akumulátorov na základe lítium-iónovej technológie pre elektrické vozidlá, hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete a 48-voltové systémy.

Mercedes-Benz a BAIC spolu vybudovali lokálnu výrobu akumulátorov v existujúcej prevádzke v priemyselnom parku Yizhuang v Pekingu (Čína). Tá dodáva do blízkeho automobilového závodu, ktorý pridal do svojho portfólia čisto elektrické modely značky Mercedes-EQ a prvým modelom bolo EQC. Ešte v roku 2019 tam spustila výrobu akumulátorových systémov pre EQC.

V roku 2020 spustil výrobu závod na akumulátory v poľskom Jawore s akumulátormi hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete pre Triedy C, E a Triedu S. V roku 2021 prevádzka rozšíri svoje portfólio o akumulátorové systémy pre kompaktné modely značky Mercedes-EQ, EQA a EQB. Závod bol podobne ako závod na výrobu akumulátorov v Kamenzi vopred koncipovaný na výrobu neutrálnu v oblasti emisií CO₂.

V lokalite Untertürkheim budú v budúcnosti vyrábať rovno dva závody na výrobu systémov akumulátorov. V prevádzke Hedelfingen momentálne prebiehajú posledné prípravy na výrobu systémov akumulátorov pre EQS, ktorý v prvom polroku 2021 opustí linku v blízkom Sindelfingene. Aj systémy akumulátorov modelu EQE sa budú vyrábať v Hedelfingene. V prevádzke Brühl momentálne vzniká ďalší závod na výrobu akumulátorov, ktorý od roku 2022 bude zhotovovať systémy akumulátorov pre vozidlá Mercedes-Benz s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete. Práce na budovách sú už ukončené. V najbližších mesiacoch bude závod na výrobu akumulátorov Brühl vybavený príslušnými zariadeniami.

V roku 2022 sa v závode Mercedes-Benz v Tuscaloose (USA) začne výroba modelov SUV EQS a EQE. V bezprostrednej blízkosti vzniká závod na výrobu akumulátorov, ktorý bude dodávať vysokoefektívne systémy akumulátorov pre oba modely. Práce na budovách sú už ukončené. V najbližších mesiacoch sa namontujú vysokomoderné zariadenia.

Okrem toho stratégia výroby Mercedes-Benz prognózuje v lokalite Sindelfingen ďalší závod na výrobu akumulátorov.

Spoločne s miestnym partnerom Thonburi Automotive Assembly Plant (TAAP) divízia Mercedes-Benz Cars zriadila výrobu akumulátorov v Bangkoku (Thajsko) a v roku 2019 ju uviedla do prevádzky. V lokalite sa zhotovujú akumulátorové systémy pre aktuálne hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete Tried C, E a S. Okrem toho sa tam pripravuje výroba akumulátorov pre čisto elektrické vozidlá značky Mercedes-EQ.

Electric First a Ambícia 2039: mobilita a výroba neutrálne v oblasti emisií CO₂

Stratégiou Electric first sleduje značka Mercedes-Benz postupnú elektrifikáciu všetkých modelových variantov a typov vozidiel s jasným cieľom. Smerodajné pritom v najbližších rokoch je postupné zvyšovanie podielu čisto elektrických vozidiel v rámci portfólia vozidiel. Už v roku 2030 by takzvané vozidlá xEV, hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete a plnoelektrické vozidlá, mali tvoriť viac ako polovicu odbytu – mali by mať stúpajúcu tendenciu. Vozidlá značky Mercedes-Benz s elektrickým pohonom sa tešia čoraz väčšej popularite.

Stratégiou Ambícia 2039 značka Mercedes-Benz pred vyše rokom predstavila svoju cestu k neutralite v oblasti emisií CO₂. Výroba vozidiel pritom zohráva rozhodujúcu úlohu. Už od roku 2022 budú vlastné závody na výrobu osobných vozidiel a vanov Mercedes-Benz vyrábať neutrálne v oblasti emisií CO₂. To zahŕňa viac ako 30 závodov na výrobu osobných vozidiel a vanov a patria sem aj závody na výrobu akumulátorov.

[1]  Spotreba elektrického prúdu bola zistená na základe nariadenia 692/2008/ES. Spotreba elektriny závisí od konfigurácie vozidla. Ďalšie informácie o oficiálnej spotrebe paliva a oficiálnych špecifických emisiách CO₂ nových osobných motorových vozidiel sú uvedené v Príručke o spotrebe paliva, emisiách CO₂ a spotrebe elektriny nových osobných motorových vozidiel, ktorú získate bezplatne na všetkých predajných miestach a na stránke www.dat.de spoločnosti Deutsche Automobil Treuhand GmbH.

Značky: