Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Nový rok znamená pre mnohých aj nové začiatky. Potvrdzujú to aj dáta spoločnosti Upgates, podľa ktorých vzniká až 35% nových e-shopov práve v prvom kvartáli roka.

Založenie a prevádzkovanie nového elektronického obchodu sa môže zdať na prvý pohľad komplikované, no podľa odborníka to pri dodržaní základných postupov zvládne prakticky každý.

Uplynulé roky elektronickým obchodom prijali. Zvlášť počas pandémie sme mohli pozorovať veľký nárast celého e-commerce odvetvia, ktorý sa tento rok spomalil. Aj napriek ostrej konkurencii v odvetví sú stále vysoké ročné prírastky e-shopov, ktoré skúšajú uspieť.

Výraznou mierou pomáhajú reklamné nástroje, ako napríklad sociálne siete, direct marketing či affiliate programy, ktoré umožňujú e-shopu aktívne a pomerne efektívne vyhľadávať nových zákazníkov. Dôležité je využívať aj internetové porovnávače a rozhodne nezabúdať na SEO a PPC reklamy. „Marketingové nástroje sú užitočným pomocníkom, no v žiadnom prípade nie sú zárukou úspechu. Ten stojí na tvrdej práci, originálnych nápadoch, systematickej práci a niekedy aj na šťastí,“ približuje Martin Pech, obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates.

Základom je kvalitná platforma

Kým však pristúpime k nástrojom propagácie, je treba e-shop najprv vytvoriť. Tu sa budúcim obchodníkom ponúkajú viaceré možnosti. Pre bežné podnikanie je najefektívnejším riešením prenájom e-shopu, teda prevádzkovanie na prenajímateľnej platforme, obvykle za mesačný poplatok.

Ak pôjde o kvalitného dodávateľa bude e-shop vyzerať unikátne a bude sa pravidelne prispôsobovať trendom aj aktuálne platnej legislatíve. E-shop tak bude vždy včas pripravený na všetky zmeny v podnikateľskom prostredí bez toho, aby to prevádzkovateľ musel aktívne sledovať.

Väčší investori si môžu dovoliť nechať vytvoriť e-shop kompletne na mieru. Ten bude síce zohľadňovať aj tie najviac špecifické požiadavky, no jeho vytvorenie bude finančne aj časovo najnáročnejšie riešenie. V kontraste s týmto extrémne náročným riešením sú platformy, ktoré ponúkajú e-shop zdarma.

A základné funkcie naozaj často bez poplatku aj sú, no množstvo obmedzení sa stane časom limitujúce a za využívanie nových funkcií bude treba priplácať. Na prvý pohľad bezplatným riešením sú aj open-source, ktoré sú voľne dostupné. Programovanie, prevádzka či daňové a legislatívne poradenstvo však budú kompletne v réžii samotného prevádzkovateľa e-shopu.

Informácie o produktoch

Produkty sa dajú vložiť manuálne alebo importom. „Produkt by mal obsahovať názov, popis a obrázok, ktoré predávajú. Treba myslieť aj na parametre produktu, aby mal zákazník kompletné informácie. Nevyhnutnosťou je pri serióznych e-shopoch cena, stav zásob a dostupnosť tovaru, resp. termín doručenia. Neodporúčam podceňovať ani zaradenie do správnej kategórie, aby zákazníci tovar ľahšie našli. Štítky zas môžu nalákať na rôzne akcie, zľavy či novinky,“ vysvetľuje Martin Pech.

Doprava a platba

Faktory, ktoré najčastejšie rozhodujú o kúpe alebo nekúpe sú doprava a platba. Výber správneho spôsobu dopravy je preto kľúčový. Väčšina e-shopov má možnosť osobného odberu, no spravidla spolupracujú aj s dopravcami. Či už sú to firmy poskytujúce uloženie zásielok, alebo prepravcovia doručujúci presne na adresu. Prakticky každá z možností ale predstavuje náklad, a preto je potrebné dostatočne zvážiť cenu dopravy.

Možnosti dnes ponúkajú aj spôsoby platby. Najčastejšie sú na výber hotovosť, dobierka, prevod a platba kartou. Ideálne je ponúkať všetky a pri platbe hotovosťou mať k dispozícii aj terminál. Pri platbe kartou online musí mať e-shop napojenie na platobnú bránu. To zabezpečia e-shopové platformy, ktoré moduly pre platbu kartou väčšinou poskytujú automaticky.

Spracúvanie objednávok

Vyššie uvedené kroky umožnia zákazníkovi vytvoriť objednávku, ktoré ale bude potrebné čo najskôr spracovať. Súhrn o objednávke musí obsahovať stav objednávky, faktúru aj informácie o platbe. Následne prichádza na rad balenie a tlač štítkov, ktorú viete automatizovať. Potom už len objednať zvoz u jedného zo zazmluvnených prepravcov alebo balíky odniesť na zberné miesto.

GDPR a ePrivacy

Netreba zabúdať ani na základné povinnosti podľa GDPR a ePrivacy, ktoré musí dodržiavať každý e-shop. Tie sa v ostatných rokoch menia a nie vždy stíha prevádzkovateľ elektronického obchodu stíhať sledovať legislatívny vývoj. „Obchodníci si môžu pripraviť privacy a cookies policy sami, vzory bývajú dostupné na internete. Ak ide ale o nastavenie privacy a cookies policy so všetkými textáciami, súhlasmi či upozorneniami pri zbere zákazníkových údajov, je pre obchodníkov najjednoduchšie kúpiť balík služieb, ktorý nastaví všetky informácie poskytované smerom navonok, v súlade s existujúcimi európskymi odporúčaniami,“ vysvetľuje odborník na ochranu osobných údajov Jakub Berthoty z advokátskej kancelárie Dagital Legal.

Nastavenie komplexného systému fungovania nie je jednoduché a pri rastúcom e-shope môže trvať aj roky, kým sa podarí nájsť rovnováhu. Preto je to práve tvrdá práca, ktorá dokáže rozhodnúť o úspechu alebo neúspechu projektu.

Značky: