Commandos bola za mojich mladých čias prvá real-time taktická hra, z ktorej som bol unesený.

Prevedenie hrateľnosti spojenej s vizualizáciou hry danej doby a deja z obdobia 2 svetovej vojny bolo niečo úžasné. Nasledoval nie veľmi vydarený diel Commandos 2 a ešte menej vydarený Commandos 3, čo malo pravdepodobne za následok, že sa tento žáner z obdobia 2. svetovej vojny vytratil. Keď som však zaregistroval v roku 2020 oživenie tohto žánru, bol to pre mňa „instant-wishlist“ a následne „pre-order“.

Úvod do deja

Zhrňme si to od začiatku. War Mongrels od štúdia Destructive Creations je real-time príbehovo-taktická hra zasadená do obdobia 2. svetovej vojny, konkrétne do roku 1944. Začiatok hry vás pútavo vtrhne do deja formou animačného videa. To jemne tajomno–strašidelne podáva, aká ťažká situácia bola v danom období a ako pôsobila na psychiku vojakov na frontoch.

Herné charaktery nevedia uniesť hrôzy, ktoré vojna prináša, a to má za následok neuposlúchnutie rozkazov a zaradenie do trestnej jednotky (pozn. autora – služba v trestnej jednotke pozostávala z vojakov odsúdených za trestné činy podľa vojenského zákona a považovala sa za formu disciplinárneho trestu, namiesto uväznenia alebo trestu smrti. Trestná jednotka plnila rôzne úlohy, napr. čistila mínové polia). Ako člena trestnej jednotky vás vezú transportným vozidlom, ktoré zasiahne delostrelecká paľba a ocitnete sa tak na zemi s myšlienkou, že je ten najlepší čas utiecť.

War MongrelsZdroj: Destructive Creations
War Mongrels

Čo očakávať…

Úvodné intro je pekne komiksovo animačno-vizuálne spracované. Podobných videí vás bude v hre čakať veľa, takže ak máte radi animácie, prídete si na svoje. Ďalej môžete očakávať veľa taktickosti s čím ide ruka v ruke „save/load“ systém, ktorý budete využívať veľmi často. Nemajte však obavy, hra disponuje aj automatickým ukladaním.

Postupom hry si odomknete ďalšie hrateľné postavy. S nimi budete bojovať proti nepriateľom a zasahovať tak do chodu dejín. Ak ste fanúšikmi taktických hier určite vám neušli herné poklady ako Desperados I., II. a III., či Shadow Tactics. Všetky tieto hry majú pomerne rovnaký set postáv charakterov s vybavením a inak tomu nie je ani vo War Mongrels. Hranie hry teda pre vás nebude ničím novým.

Naopak, ak sa so žánrom oboznamujete po prvýkrát, veľmi rýchlo si na hru zvyknete. Nožík, fľaša alkoholu, sniperka, či hvizd sú osvedčené klasiky, s ktorými sa púšťate do boja proti nepriateľovi. V hre môžete očakávať staré známe kužeľovité znázornenie pohľadu nepriateľov, možnosť využiť miesta „nehôd“, pri ktorých napr. na skupinu protivníkov spustíte hromadu kmeňov stromov alebo vratkú stenu, atď.

Veľkým pomocníkom vám bude skrývanie sa v kríkoch, či znázornenie zvukovej stopy strelných zbraní, aby ste vedeli, či protivník začuje váš výstrel alebo nie. Ak veľmi nie ste na likvidáciu protivníkov potichu, máte k dispozícii „akčný režim“, pri ktorom taktiku hádžete za hlavu a nasadzujete ostré zbrane a strieľate hlava-nehlava do všetkého čo sa pohne – kým vám neostane prázdny zásobník ako sekcia pečiva v potravinách deň pred sviatkom.

Nezabudlo sa ani na režim načasovania, vďaka ktorému viete viacerým postavám dávať príkazy v rámci jedného momentu a riešiť taktiku simultánne. Treba ale zdôrazniť, že novinkou oproti konkurencii taktických hier je, že War Mongrels ponúka kooperačný režim pre dvoch hráčov, čo dosiaľ žiadna real-time príbehovo-taktická hra podobného charakteru nepredstavila.

War Mongrels

Duch doby na každom kroku

V dnešnej dobe je pomerne bežné, že sa vývojári snažia hru priviesť čo najbližšie k realite. Vidieť to na dobových uniformách, zbraniach či technológiách znázornených v hre. Nakoniec aj samotné štúdio Destructive Creations sa vyjadrilo, že dej hry je inšpirovaný historickými udalosťami, ale prekvapilo ma, že som sa v hre stretol s útržkami zo skutočných historických dokumentov (korešpondenčné listy, letáčiky, plagáty, či iné dokumenty).

Tieto zberateľské kúsky môžete nájsť ukryté na mape. Po ich nájdení, si ich následne môžete pozrieť a prečítať v menu v záložke Collectibles.

Hre by som vytkol jediné a to bugy. Pri hraní som totiž natrafil na zopár bizarností, ale žiadna z nich nebola natoľko závažná, že by to robilo hru nehrateľnou, alebo by to kazilo celkový dojem z hry. Rovnako som si všimol, že vývojári vymenili bežné označenie tlačidiel na myši – po novom pravým klikom/podržaním označujete postavy a ľavým klikom postavy posúvate, ale veľmi rýchlo som si na to zvykol.

Za zmienku stojí aj občasné nepresné načasovanie automatického uloženia hry, kedy sa po zabití postavy načíta hra presne v momente, keď už o vás nepriateľ vie a začne po Vás strieľať. Nestáva sa to často, ale môže to byť iritujúce.

War Mongrels

War Mongrels je veľmi dobrá náhrada za legendárnu sériu Commandos, na ktorú každú fanúšik real-time taktických hier s láskou spomína. V hre je veľmi dobre zachytený duch doby 2. svetovej vojny, hrateľnosť je nerušivá (pokiaľ neriešime bugy) a mapy sú pekne prepracované.

Myslím, že môžem otvorene povedať, že štúdio Destructive Creations spravilo kus dobrej práce, a ak máte radi sériu Commandos, určite si túto hru nenechajte ujsť.

Hodnotenie: 4/5

Cena: 37,99 eur