Viete, čo je to YouTube? Nepochybujem, že áno a definujete ho ako internetovú databázu prevažne krátkych videí.
Ale ak by som sa vás opýtal, v ktorom roku vznikol a kto ho založil, to by už tušil málokto. Preto som sa rozhodol priniesť v tomto článku aj ďalšie zaujímavosti a aktuálne dáta o tejto populárnej videosieti.
Zaujímavosti a fakty o YouTube
YouTube založili Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim v roku 2005 a už o rok v novembri ho kúpil Google. V súčasnosti ide o najväčší svetový systém na zdieľanie videosúborov na internete.
Jedna z inšpirácií pre vznik YouTube pochádzala z incidentu s odhalenými prsiami Janet Jacksonovej na Super Bowl v roku 2004 a neskoršieho tsunami v Indickom oceáne. Karim nedokázal ľahko nájsť videá ani z jednej udalosti online, čo viedlo k myšlienke vytvoriť webovú stránku na zdieľanie videa. Ďalšou inšpiráciou pre vznik YouTube bola pôvodná myšlienka videoverzie online zoznamky ovplyvnenej webom Hot or Not.
Prvé video zverejnené na YouTube ukazuje spoluzakladateľa Jaweda Karima v zoologickej záhrade v San Diegu a má názov Me at the Zoo (Ja v zoologickej záhrade). Video bolo nahrané 23. apríla 2005 a je stále na webe dostupné.
Služba YouTube sa začala ako startup financovaný rizikovým kapitálom a po jednej menšej investícii ho nakoniec v novembri 2006 kúpil Google za 1,65 miliardy dolárov v akciách.
Najsledovanejšie video k novembru 2020 je Baby Shark Dance od interpreta Pinkfong Kids‘ Songs & Stories so 7,19 miliónmi videní.
YouTube na Slovensku
YouTube je najväčšia online videoplatforma na Slovensku. Má viac ako 2,9 milióna používateľov mesačne. Priemerný čas strávený užívateľom na YouTube za týždeň je 161 minút. Sledovanosti dominuje veková skupina 15-24 s 275 minútami týždenne (4,6 hod.). Mesačne sa na Slovensku vzhliadne až 1 miliarda videí.
YouTube má až 71 % celkový zásah na vekovú skupinu 15–69 rokov v celej slovenskej populácii. Najväčší je zásah vo vekovej skupine 15-24 a 25-34 rokov. Sledovanie videí na mobiloch už predstihlo desktop v 4 zo 6 vekových skupinách. Súčasne sa navýšil zásah videa na mobiloch o 20 % v porovnaní s minulým rokom. YouTube sa radí medzi TOP 3 slovenské TV kanály pre vekovú skupinu 15-34 rokov s dosahom 84 % a je tak tesne za televíziami JOJ a Markízou (majú rovnaký dosah 91 %).
Slovenskému rebríčku interpretov za posledných 12 mesiacov dominujú slovenskí reperi:
- Rytmus s 50,8 miliónmi videní
- Kali s 39,1 miliónmi videní
- Separ s 23,1 miliónmi videní
Najhranejšia pesnička je ale Tones and I – Dance Monkey s 12,1 miliónmi videní na Slovensku.
Budúcnosť YouTube
YouTube je druhý najväčší vyhľadávač na svete po Google a má viac ako 2 miliardy registrovaných používateľov mesačne. Sám YouTube tvrdí, že v roku 2021 bude 82 % obsahu na internete tvoriť video. YouTube je úžasná reklamná platforma s veľkým potenciálom. Ani služba Adblock (služba blokujúca zobrazovanie reklamy na YouTube) nie je pre YouTube hrozbou, lebo už 5 rokov klesá o ňu záujem. Video je najlepšie konzumovateľný formát na internete a iné sociálne siete ako Tick Tock, Instagram alebo Facebook sa videoformátmi k nemu zatiaľ nepribližujú.
Autor: Milan Markovič, COO Effectix Slovensko
Zdroje: Wikipedia, MEDIAN, adMeter (April 2019), Google