Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Podľa Európskej komisie patrí Slovensko aktuálne v rámci EÚ k piatim krajinám, ktoré majú nadpriemerný počet úmrtí pri dopravných nehodách. Komisia vyčíslila, že na Slovensku pripadalo vlani na milión obyvateľov 52 obetí dopravných nehôd a za 4 roky toto číslo vzrástlo o 4 percentá, pričom celá EÚ zaznamenala pokles o desatinu. Rastúci trend škôd po dopravných nehodách so smrteľnými následkami eviduje aj UNIQA.

Nevenovanie sa plne vedeniu vozidla a nesledovanie situácie v cestnej premávke, nepozornosť či rozptyľovanie za volantom je posledné roky najčastejšou príčinou dopravných nehôd. Výraznou mierou k tomu prispieva používanie telefónov a smartfónov počas šoférovania. Rovnako tomu bolo aj minulý rok, kedy čísla nehôd následkom tejto príčiny vzrástli a rozptyľovanie za volantom viedlo smutný rebríček príčin nehôd so smrteľnými následkami a ťažko zranenými ľuďmi.

Zákon o cestnej premávke už telefonovanie a obsluhovanie telefónu a podobných zariadení počas jazdy výrazne postihuje a považuje to za závažné porušenie pravidiel. Za telefonovanie bez systému voľné ruky (handsfree) zaplatí vodič na mieste 150 eur, v správnom konaní až 300 eur. Zároveň je možné za tento priestupok uložiť zákaz činnosti a porušenie sa počíta medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov.

„Aj keď u nás zatiaľ používanie smartfónu alebo akéhokoľvek mobilného telefónu počas jazdy nemá vplyv na poistné plnenie ani výšku poistného, chceme varovať vodičov, aby mobily počas jazdy odložili. Štatistika smrteľných nehôd následkom používania smartfónov je naozaj alarmujúca. Z našich zistení navyše vyplýva, že používanie mobilu sa stáva nebezpečným nielen počas jazdy autom ale aj pre iných účastníkov cestnej premávky. Evidujeme prípady, keď chodci vošli na cestu pri čítaní správ v mobile, resp. so slúchadlami na ušiach a nehody mali fatálne následky,“ upozorňuje manažér likvidácie poistenia škôd z motorových vozidiel UNIQA Jiří Moravec.

Alarmujúce sú aj zistenia z iných európskych krajín, ktoré hovoria, že vodiči si riziko  telefonovania za volantom uvedomujú, napriek tomu sa  používania mobilov v aute nevzdávajú. Prieskum v Nemecku napr. ukázal, že občas používa svoj mobil za volantom až 55% vodičov, používanie smartfónu bolo dokonca najbežnejším typom rozptyľovania sa počas jazdy. Najčastejšie dôvody vziať smartfón do ruky sú prichádzajúce SMS alebo správy WhatsApp či notifikácie na sociálnych sieťach. Dobrá tretina všetkých vodičov ich počas jazdy aspoň občas číta. Jedna štvrtina vodičov prijíma prichádzajúce telefonické volania bez handsfree zariadenia, každý piaty vodič sám píše správy a každý šiesty zasa niekomu volá bez handsfree.

Nebezpečenstvo narastá pri písaní sms

Pre lepšiu predstavu UNIQA ponúka príklad: Písanie do mobilu je zhruba to isté, ako keby vodič počas jazdy na pár sekúnd zavrel oči. Ak ide o mikrospánok, o nebezpečenstve nikto nepochybuje. Pre mnohých vodičov je však celkom normálne sedieť za volantom a hľadieť na mobil. A pritom je efekt v podstate rovnaký. Kto sa pri rýchlosti 50km/h tri sekundy miesto na cestu pozerá na mobilný telefón, prejde počas tejto doby skoro 42 metrov naslepo. Po piatich sekundách je to skoro 70 metrov!

Poisťovne reagujú

Na tieto alarmujúce zistenia už reagujú aj poistenie vo svete. V niektorých krajinách západnej Európy venujú poisťovne vodičom bez smartfónu za volantom prémiu až do 50% z ceny povinného zmluvného poistenia. Niektoré americké poisťovne zasa vyvíjajú technológiu, ktorá monitoruje pohyb a narábanie so smartfónom v aute – zariadenie monitoruje, či mobil ležal v čase jazdy vodorovne, či došlo k odomknutiu obrazovky, kedy sa použili jednotlivé aplikácie a pod. Informácie získané z tejto technológie poisťovne vyhodnotia a ak by sa potvrdilo používanie mobilu počas jazdy, poisťovňa by takýmto vodičom mohla zvýšiť poistné.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.