Výnosy a EBITDA Skupiny ST medziročne rástli
Za prvých šesť mesiacov roka 2016 dosiahla Skupina Slovak Telekom
celkové konsolidované výnosy 373,2 milióna eur. V porovnaní s prvým polrokom 2015 rástli o 1,7 milióna eur, čo je na trhové pomery výborný výsledok. Skupine sa darilo vo viacerých oblastiach, pozitívne výsledky vykazuje fixná i mobilná oblasť služieb.
Prevádzkový zisk EBITDA stúpol medziročne o 5 percent na 157,5 milióna eur.
„Dva hlavné ukazovatele Skupiny Slovak Telekom plníme za prvý polrok 2016 s výbornými výsledkami. Mierny medziročný rast výnosov potvrdzuje silu pevného i mobilného segmentu služieb s viacerými novinkami v Magenta 1 a najnovšie aj Magenta 1 Biznis. Prevádzkový zisk rástol o 5 percent, čo nám naďalej umožní výrazne investovať do rozvoja sietí i zákazníkov. Dosiahnutie nového míľnika v oblasti LTE siete – pokrytie 80 percent populácie – napĺňa našu ambíciu ponúkať tie najlepšie siete a doručiť výbornú zákaznícku skúsenosť“, uviedol Milan Vašina, generálny riaditeľ spoločností Slovak Telekom a T-Mobile Czech Republic.
Oblasť pevnej siete
Výsledky v oblasti pevnej siete sa vyvíjajú v súlade so silnými predajmi ponúk Chytrých balíkov i Magenta 1.
V druhom roku Magenta 1 priniesol Telekom viaceré novinky pre tento balík fixných a mobilných služieb. V rezidenčnom segmente si môžu zákazníci tvoriť balíky s väčšími možnosťami: získať výhodnejšie ceny až pre päť paušálov, mať neobmedzené hovory a SMS v skupine či využívať benefity Pôjde.to light a MagentaCloud.
Do firemného segmentu prináša Magenta 1 Biznis skladanie služieb s novými princípmi: po prvý raz sú fixné, mobilné i cloudové služby na rovnakej úrovni a zákazníci si vyberajú kombinácie najmä podľa cieľových skupín, objemu dát a objemu voľných minút. Súčasťou balíka je aj nová komunikačná aplikácia Magenta Connect.
Hlavným ťahúňom pevných služieb je digitálna televízia, ktorá sa podieľa na raste zákazníckej bázy. Za úspechom stoja výborné platformy, exkluzívny obsah či vyššia kvalitu obrazu kanálov pre Magio Sat či aktualizácia doplnkových balíčkov.
K 30. júnu 2016 mala Skupina už 509 tisíc zákazníkov digitálnej TV. Počet nových zákazníkov za prvý polrok 2016 (16 tisíc) je navyše vyšší oproti minulému roku (13 tisíc) – medziročný vývoj ukazuje nárast o viac ako 20% nových TV zákazníkov.
V oboch kvartáloch stúpol aj počet širokopásmových prístupov, medziročne až o 40 tisíc a k 30.6.2016 dosiahol už úroveň 618 tisíc.
Oblasť mobilnej siete
Prvý polrok býva tradične bohatý na uvádzanie vlajkových lodí výrobcov, ktoré majú v Telekome silný podiel na predaji. Telekom postupne uviedol nielen dvojicu Samsung GALAXY S7 a S7 edge, ale aj HTC 10, LG G5, Huawei P9 či Sony Xperia X.
Vysoký záujem o rýchlejšiu výmenu smartfónov reflektoval Telekom štartom novej služby Mobil každý rok, vďaka ktorej si môže zákazník kúpiť nový telefón už po 12 mesiacoch a navyše získa aj možnosť odkúpenia svojho minulého prístroja.
Pre podporu využívania smartfónu pre dobrý účel (liečba demencie) predstavil Slovak Telekom spolu s materskou spoločnosťou Deutsche Telekom aj novú mobilnú hru Sea Hero Quest, ktorá zaznamenala za prvé týždne mimoriadny ohlas a milióny stiahnutí.
V oblasti nového biznisu priniesol Slovak Telekom nové riešenie mPOS. Malé mobilné zariadenie (ako balíček kariet) prináša najmä malým podnikateľom riešenie pre nákladovo efektívne prijímanie bezhotovostných platieb.
V mobilnom segmente sa naďalej darí predaju mobilných paušálov Happy, ktorých podiel na celkovej báze naďalej rastie. K 30. júnu 2016 využívalo služby mobilnej siete Telekom 2 227 tisíc zákazníkov, čo signalizuje medziročný rast o 31 tisíc zákazníkov.
V medziročnom porovnaní stúpa aj ďalší ukazovateľ – priemerný výnos na zákazníka ARPU, a to z 11,7 na 12,1 €.
Slovak Telekom pokračuje v rozširovaní 4G siete a po pokrytí všetkých 140 slovenských miest uvádza LTE signál do turistických, dovolenkových alebo aj ďalších vidieckych lokalít. K 30.6.2016 bola 4G sieť k dispozícii pre 80,5% populácie. V priebehu druhého kvartálu navyše Telekom priniesol aj rýchlejšiu LTE-A sieť (do 225 Mbps) do ďalších častí Bratislavy, Trenčína a Trnavy.
Hospodárske výsledky dcérskych spoločností
Dcérske spoločnosti zaznamenali za prvý polrok solídny vývoj výnosov.
Najväčší rast výnosov majú po šiestich mesiacoch Zoznam a Zoznam Mobile, medziročne stúpli až o 25% a dosiahli 4 milióny eur.
Aj DIGI Slovakia vykázala dvojciferný rast výnosov o 10 percent a zvýšila výnosy na 17,8 milióna eur. Nová DIGI ponuka dosahuje naďalej silné predaje.
Výnosy dcérskej spoločnosti PosAm klesli na 11 miliónov eur, pričom za medziročným rozdielom stojí ukončenie veľkých projektov v minulom roku najmä vo verejnom sektore.
Slovak Telekom
Vývoj kľúčových finančných ukazovateľov
v miliónoch € | H1 2016 | H1 2015 | Medziročný nárast/pokles |
Výnosy | 373,2 | 371,5 | 0,5% |
EBITDA (upravený) | 157,5 | 149,3 | 5,4% |
Oblasť pevnej siete
Vývoj kľúčových ukazovateľov
V tisícoch (vrátane DIGI) | H1 2016 | H1 2015 | Medziročný nárast/pokles |
Pevné linky | 849 | 864 | -1,8% |
Širokopásmové prístupy | 618 | 578 | 6,9% |
Zákazníci digitálnej TV | 509 | 481 | 5,8% |
Oblasť mobilnej siete
Počet zákazníkov/ARPU
v tisícoch | H1 2016 | H1 2015 | Medziročný nárast/pokles |
Celkový počet | 2 227 | 2 196 | 1,4% |
– z toho počet zmluvných zákazníkov | 1 463 | 1 427 | 2,5% |
– z toho počet zákazníkov predplatenej karty Easy | 506 | 511 | -1,0% |
– z toho počet SIM kariet pre SkyToll | 257 | 257 | 0% |
ARPU v EUR | 12,1 | 11,7 | 3,4% |
Poznámka: Údaj 2 227 tisíc zákazníkov zohľadňuje počet klientov, ktorí vykázali aktivitu v priebehu posledných 12 mesiacov. Celkový počet aktívnych zákazníkov, ktorí využili služby Telekomu za posledné tri mesiace, dosiahol 2 146 tisíc zákazníkov.